Co roku na parę tygodni przed Bożym Narodzeniem różne marki prezentują swoje reklamy utrzymane w klimacie świątecznej magii. Te spoty wprowadzają nas w gwiazdkowy nastrój, wywołują nostalgię, a nierzadko również wzruszają.
Zobacz również: Świąteczne menu w McDonald's. Powstało we współpracy z królową Gwiazdki, czyli Mariah Carey
W tym roku swoją świąteczną reklamę już zaprezentowała brytyjska sieć supermarketów Tesco. Jednak filmik wywołał reakcje odwrotne do zamierzonych. Skargę na tę reklamę złożyło ponad 3 tys. widzów. Co tak ich oburzyło?
Tesco’s Christmas advert features double-vaccinated Santa https://t.co/2RMXpHDZe8
— The Independent (@Independent) November 13, 2021
Spot marki Tesco trwa 1 minutę i 30 sekund. Filmik został zatytułowany “This Christmas, Nothing’s Stopping Us”, czyli “W te Święta nic nas nie zatrzyma”. Reklamie towarzyszy utwór “Don’t Stop Me Now” grupy Queen. Obejrzycie ją poniżej.
Dlaczego spot reklamowy Tesco spotkał się z takim niezadowoleniem? Wszystko z powodu sceny ze Świętym Mikołajem na lotnisku. W pewnym momencie pokazuje on celnikowi paszport covidowy. Ten element scenariusza oburzył ponad 3 tys. widzów i sprawił, że reklama Tesco pobiła rekord jeśli chodzi o liczbę skarg na treści telewizyjne w Wielkiej Brytanii w tym roku.
Filmik nie spodobał się m.in. brytyjskiej prezenterce telewizyjnej i dietetyczce Gillian McKeith, która w przeszłości wielokrotnie namawiała swoich fanów na Twitterze do odmawiania szczepionki przeciwko koronawirusowi i przekonywała, że zdrowe odżywianie zapewnia naturalną ochronę i odporność na COVID-19.
Tesco ma nową świąteczną reklamę, która celebruje dyskryminację i segregację pokazując Świętego Mikołaja, który jest w pełni zaszczepiony i przedstawia swoją dokumentację medyczną. Kto o zdrowych zmysłach stwierdził, że to dobry pomysł? Jeśli nie bojkotujesz Tesco, jesteś współwinny
- napisała McKeith na Twitterze.
#tesco has a new Christmas advert that celebrates #discrimination & #segregation via a fully jabbed Santa who shows his medical status! Who in their right mind in management thought this was a good idea? If you don’t #BoycottTesco then you are #complicit pic.twitter.com/RcR8EsJC42
— Gillian McKeith (@GillianMcKeith) November 14, 2021
Inni internauci również wyrażali swoje niezadowolenie za pośrednictwem tej platformy.
Czy naprawdę właśnie obejrzałem świąteczną reklamę Tesco do utworu Queen “Don’t Stop Me Now” z rodzinami, które dobrze się bawią i podróżują za granicę, a potem jakiś uśmiechnięty facet pokazał na telefonie paszport covidowy? Już NIGDY nie będę kupował w Tesco. Bojkotujcie Tesco, to nie w porządku.
To niedopuszczalne i nikczemne. Popełniliście WIELKI błąd.
Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority (ASA) przekazała, że weryfikuje otrzymane skargi i prowadzi śledztwo mające na celu ustalić, czy reklama Tesco naruszyła prawo.
Otrzymaliśmy ponad 3 tys. skarg w związku z tą reklamą. Obecnie z uwagą analizujemy te skargi i sprawdzamy, czy istnieją przesłanki do podjęcia dalszych akcji. Pandemia koronawirusa jeszcze się nie zakończyła, a ta reklama odzwierciedla obowiązujące prawo i obostrzenia w związku z podróżowaniem. Autorzy większości skarg twierdzą, że reklama jest środkiem przymusu i zachęca do dyskryminacji z powodów medycznych na podstawie statusu szczepienia
- komentował rzecznik ASA.
Z kolei przedstawicielka Tesco przekazała:
Szanujemy poglądy wszystkich klientów i wiemy, że Święta to dla wielu z nich ważny czas, a po wydarzeniach z ostatniego roku to stwierdzenie jest prawdziwsze niż kiedykolwiek. Chcieliśmy stworzyć kampanię, która w sympatyczny sposób pokazuje odczucia naszego społeczeństwa. Została ona dobrze przyjęta przez naszych współpracowników i klientów.
A wy co sądzicie o świątecznej reklamie Tesco?
Zobacz również: Świąteczna reklama, którą zachwyca się cały świat. Wyreżyserował ją laureat Oscara