Sklep, w którym nie pracują sprzedawcy, a zakupy można zrobić bez udawania się do kasy – brzmi jak scenariusz filmu science fiction albo odległa przyszłość? Niekoniecznie. Już wkrótce takie placówki mogą stać się normą, a pierwsze miejsce tego typu już pojawiło się na mapie Polski.
Zobacz również: Popularna sieć sklepów znika z Polski. Na pożegnanie oferuje obniżki aż do 90 proc.
Takim miejscem jest Żappka Store, czyli pierwszy bezobsługowy sklep Grupy Żabka. Placówka jest otwarta 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, dzięki czemu klienci mogą korzystać z niego o dowolnej porze dnia czy nocy.
W poznaniu ruszył pierwszy sklep bez kas i obsługi Żappka Store – połączony z aplikacją. Aby zrobić zakupy należy mieć smartfon z zainstalowaną aplikacją oraz aktywowaną usługą Żappka Pay. W sklepie początkowo znajdzie się w sumie ponad 300 różnych produktów. pic.twitter.com/AkE0FDVWrq
— Marketing przy Kawie (@MrktngPrzyKawie) June 16, 2021
Jak czytamy w informacji prasowej na oficjalnej stronie internetowej, pierwszy sklep Żappka Store został otwarty 14 czerwca 2021 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Klienci już mogą robić w nim zakupy.
Żappka Store jest połączony z aplikacją żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Sklep wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o AI (sztuczną inteligencję), która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi.
Grupa Żabka rozwija koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Żappka Store precyzyjnie się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją żappka, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom
- mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.
Żappka Store to format opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka. Koncept jest oparty na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi klienta oraz inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu – czytamy w komunikacie prasowym.
Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą zastanawiać się nad tym czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty
- mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Zakupy w Żappka Store są bardzo proste. Wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka oraz aktywacja usługi Żappka Pay. Przed wejściem do Żappka Store aplikacja wygeneruje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po zeskanowaniu kodu, drzwi otworzą się automatycznie. Gdy będziemy już w środku, zakupy zajmą tylko chwilę – wystarczy wziąć z półki wybrane produkty i... wyjść.
Zamontowany w Żappka Store system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej. System nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
W bezobsługowym Żappka Store początkowo znajdzie się w sumie ponad 300 różnych produktów, wśród nich słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, a także gorąca, świeżo mielona kawa z ekspresu. W czasie ograniczeń pandemicznych w Żappka Store będzie mogła przebywać jedna osoba. W planach jest uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce – drugi bezobsługowy punkt powstanie w Warszawie.
Co sądzicie o takim bezobsługowym sklepie? Chcielibyście, aby było ich więcej?
Zobacz również: Sklepy, które najlepiej kojarzą się Polakom. Biedronka staje się zbyt luksusowa