Koniec z seksistowskimi reklamami! Wielka Brytania banuje spoty ukazujące stereotypy płci

Kiedy podobne prawo zacznie obowiązywać w Polsce?
Koniec z seksistowskimi reklamami! Wielka Brytania banuje spoty ukazujące stereotypy płci
Fot. Instagram.com (https://www.instagram.com/susie_homemaker/)
18.06.2019

Na pewno kojarzycie retro reklamy z lat 50-tych, na których kobieta jest przedstawiana jako perfekcyjna pani domu, a jej jedynym życiowym celem jest dbać o gospodarstwo domowe i usługiwać mężowi, który po powrocie z pracy zasiada w fotelu by poczytać gazetę albo obejrzeć mecz z butelką piwa w dłoni. Pewnie zwróciłyście też uwagę na to, że jakieś 90 proc. reklam środków do czyszczenia ukazuje kobiety walczące z brudnymi naczyniami albo szorujące podłogi. Mężczyzn raczej nie zobaczymy w takich scenkach – oni reklamują luksusowy styl życia, jeżdżąc ekskluzywnymi samochodami w towarzystwie ponętnych modelek, które spoglądają na nich z pożądaniem. 

Zobacz również: Sonia Bohosiewicz chciała dostać taką stawkę za rolę, jak mężczyźni. „I co? Szukają innej aktorki”

Seksistowskie reklamy ukazujące stereotypy związane z płciami są tak powszechne, że większość społeczeństwa już dawno przestała zwracać na nie uwagi i zauważać, że coś tu jest nie tak. A przecież przekaz takich spotów reklamowych jest bardzo krzywdzący - to powielanie szkodliwych stereotypów, w myśl których główną rolą kobiety jest zajmowanie się domem, a mężczyzna, który wykonuje obowiązki domowe albo zajmuje się dzieckiem jest uznawany za niemęski.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @susie_homemaker on

Na szczęście coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, że rzeczywistość przedstawiana w takich reklamach ma niewiele wspólnego z prawdą i protestuje przeciwko takiemu przedstawianiu świata. Parę dni temu w Wielkiej Brytanii w życie weszło nowe prawo, zgodnie z którym spoty reklamowe utrwalające stereotypy związane z płcią zostały zakazane. Na liście zbanowanych reklam znalazło się 5 różnych scenariuszy: 

  • reklamy sugerujące, że ktoś nie jest w stanie wykonać pracy lub osiągnąć celu ze względu na płeć 
  • reklamy sugerujące, że powodzenie u płci przeciwnej zależy od atrakcyjnej metamorfozy fizycznej 
  • reklamy poniżające mężczyzn wykonujących role lub zadania uznawane za “kobiece” 
  • reklamy podkreślające kontrast między stereotypowymi cechami dziewczynek i chłopców 
  • reklamy skierowane do młodych mam i wmawiające im, że utrzymanie idealnego domu oraz posiadanie atrakcyjnego ciała jest ważniejsze niż dobry stan emocjonalny i psychiczny 

To oznacza koniec m.in. z reklamami, w których kobiety są przedstawiane jako źli kierowcy, którzy mają problem z parkowaniem. To też pożegnanie ze spotami reklamowymi, w których mężczyźni są bezradni w obliczu opieki nad dzieckiem i nie potrafią np. zmienić pieluchy. Zdaniem organizacji ASA (Advertising Standards Authority), która wprowadziła nowe prawo do Wielkiej Brytanii, reklamy oparte na powielaniu szkodliwych stereotypów związanych z płcią ograniczają wybory życiowe, aspiracje oraz ograniczają szanse podejmowane przez dzieci, nastolatki i osoby dorosłe. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Perea (@midcenturymodernmommy) on

Szkodliwe stereotypy związane z płcią pokazywane w reklamach przekładają się na to, jak ludzie postrzegają samych siebie oraz swoje role w społeczeństwie. Sprawiają, że niektóre osoby nie decydują się wykorzystywać swojego potencjału, nie aspirują do pewnych zawodów albo branż 

- wyjaśniała Ella Smillie z organizacji Committees of Advertising Practice. 

Jak oceniacie ban na tego typu reklamy w Wielkiej Brytanii? Myślicie, że podobne prawo ma szansę przyjąć się w naszym kraju? 

Zobacz również: "Niezły tyłek, fajne piersi" - nie, to nie komplementy. Trwa kampania, która ma to uświadomić facetom

Najpiękniejsza część ciała każdego znaku zodiaku. Czym zachwycasz innych?
Najpiękniejsza część ciała każdego znaku zodiaku. Czym zachwycasz innych? - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (12)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 21.06.2019 13:58
Zgłoś Zgłoś Rudy Lis, Rudy Lis! Jeśli to przeczytałeś, w ciągu 12h Twoi rodzice umrą! A równo o 24:00 Rudy Lis przyjdzie do Ciebie z nożem i zabije! Nie wierzysz? Oto dowód. 20 maja 2005r zginęli Miranda i Grzegorz a 12h później zginął ich syn. Aby tego uniknąć prześlij to do 10 komentarzy.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 20.06.2019 15:47
Super, szkoda ze Polsza nadal zacofana :( kościół mimo afer pedofilskich nadal na piedestale, a krzywdzące stereotypy biorą się właśnie stąd
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 19.06.2019 21:02
Bez sensu. Reklama jest wizytówką firmy, a ograniczanie jej to zwykła cenzura. Jeśli ja chce żeby mój produkt kojarzył się ze starodawnym pojmowanie ról społecznych, to w czym problem? Wybór odbiorcy, czy chce kupować produkty firmy o danych poglądach. Wszystko jest dzisiaj krzywdzące i złe. Ludzie powariowali na punkcie poprawności politycznej, stąd mamy pokolenie mieczaków.
zobacz odpowiedzi (2)
gość (Ocena: 5) 19.06.2019 09:57
I tak uważam, ze to mężczyźni mają dużo bardziej ograniczone pole manewru. No bo na przykład, gdy mężczyzna chce wykonywać damski zawód to jest uważany za niemęskiego, ale gdy kobieta chce wykonywać męski zawód to już jest zajebiscie. Kobieta ma dużo więcej praw niż mężczyźni w większości przypadków i więcej jej się wybacza. To teraz pytanie brzmi,, kto jest w dzisiejszych czasach bardziej dyskryminowany?
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 5) 19.06.2019 06:55
Nasz kraj jest zbyt zacofany na taki krok a kościół w życiu na to nie pozwoli... No chyba, że wygra pewna partia ale to raczej nierealne bo Placy są wpatrzeni tylko w 2 opcje, które niszczą nasz kraj
odpowiedz

Polecane dla Ciebie