Dziecko a telewizyjny ekran

Minęły już czasy, gdy jedyną rozrywką dla dzieci były podwórkowe zabawy, a bajki kojarzyły się z ciepłym głosem babci lub samodzielnym zgłębianiem zawartości obrazkowych książeczek.
Dziecko a telewizyjny ekran
26.09.2017

Dzisiejsze dzieci wychowują się w świecie ekranów, już nie tylko tych tradycyjnych, ale coraz częściej też dotykowych, interaktywnych. Bez względu na indywidualną ocenę tej rzeczywistości, pewnych procesów nie da się już zatrzymać ani tym bardziej odwrócić. Natomiast można je mądrze wykorzystywać.

Czasy podszyte technologią

Żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju technologicznego. Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i informacyjnych jest już nie tylko wyborem, ale czasem wręcz koniecznością. Nowoczesna technologia ułatwia życie człowieka na wielu polach i ciężko wyobrazić sobie wychowywanie w dzisiejszych czasach dziecka, w zupełnym od tej technologii oderwaniu. Coraz częściej najnowsze rozwiązania technologiczne wprowadzane są do szkół. Już nie tylko telewizory są na wyposażeniu sal lekcyjnych, ale też tablice multimedialne, komputery, tablety.

Wielu sceptyków wyraża swoje obawy, co do takiego kierunku edukacji. Jednak w jaki inny sposób można przygotować dzieci i młodzież do dorosłego życia w stechnologizowanym świecie, jeśli nie ucząc ich korzystania z technologii?

Najważniejszy jest umiar

Oczywiście, prawidłowy rozwój dziecka, wymaga zróżnicowanych oddziaływań. Wszyscy pedagodzy są zgodni co do tego, że edukacja zinformatyzowana, przeprowadzana za pomocą pomocy multimedialnych, powinna być jedynie częścią procesu edukacyjnego, nie może natomiast stanowić jego głównego filaru.

W zależności od wieku dziecka, pediatrzy zalecają stopniowanie dostępu do różnorodnych ekranów, takich jak telewizory, komputery, smartfony czy tablety. Dziecko, które nie ukończyło drugiego roku życia, nie powinno korzystać z nich w ogóle. Niedojrzały układ nerwowy tak małego dziecka nie powinien przyjmować tak wielu bodźców, ile jest emitowanych przez jakikolwiek ekran. Tak wczesny etap rozwojowy dziecka to czas na poznawanie realnego świata, takiego, którego da się dotknąć lub zbadać innymi zmysłami w sposób bezpośredni. Dziecko w wieku od dwóch do pięciu lat może spędzać przed telewizorem, komputerem, czy na zabawie tabletem albo telefonem do godziny dziennie. Warto jednak kontrolować, aby treści, jakie w ten sposób przyswaja, były wartościowe, a przede wszystkim pozbawione przemocy: spokojne, dostosowane do wieku dziecka bajki, programy edukacyjne, gry ćwiczące spostrzegawczość i koncentrację itp. Od szóstego roku życia, dziecko może spędzać trochę więcej czasu przed ekranem, czy to telewizora, czy komputera, czy też na zabawie tabletem lub smartfonem. Wciąż jednak czas ten powinien być ograniczany i nie przekraczać dwóch godzin dziennie, a aktywność dziecka związana z używaniem ekranów różnego rodzaju, powinna być poddawana kontroli rodzicielskiej. Warto przy tym zauważyć, że jeśli dziecko korzystało danego dnia z komputera w szkole, to czas korzystania z niego w domu powinien zostać skrócony.

Ograniczanie dzieciom kontaktu z nowoczesnymi technologiami nie powinno być rozumiane jako kara wobec nich, ale jako troska o ich rozwój, który może zostać zaburzony, jeśli zaburzone zostaną też zdroworozsądkowe proporcje aktywności dziecka w ciągu dnia. Dla pełni zdrowia fizycznego i psychicznego, dla zrównoważonego rozwoju we wszystkich aspektach, dzieci powinny zażywać ruchu, uczestniczyć w rozmowach z rówieśnikami, jak i z dorosłymi, rozwijać wyobraźnię, poprzez czytanie książek, mieć kontakt z naturą. Korzystanie z nowoczesnych technologii jest oczywiście elementem rozwoju dzisiejszych dzieci, ale nie może zabierać im czasu na inne aktywności.

Ekran w służbie edukacji

Ograniczanie – tak, demonizowanie – nie. Nowoczesne technologie są znakiem dzisiejszych czasów, a będą jeszcze mocniejszym znakiem czasów, które dopiero nadejdą. Kluczem do sukcesu jest rozsądne korzystanie z nich i uczenie dzieci takiego właśnie ich wykorzystywania. Spędzanie całego dnia przed ekranem nigdy nie jest dobrym pomysłem. Zarówno Internet, jak i telewizja, pełne są bezwartościowych treści, które jedynie zabierają czas. Jednak wystarczy odrobinę poszukać, aby znaleźć w nich wiele dobrych jakościowo kanałów i programów, które zapewnią mądrą rozrywkę, lub nawet pomogą w edukacji. Nowoczesne telewizory, takie jak te od LG - http://www.lg.com/pl/telewizory, które zapewniają najwyższa jakość obrazu, wykorzystać można na wiele sposobów do mądrej i rozwijającej rozrywki. Minęły już czasy, gdy skazani byliśmy na ramówkę kilku kanałów telewizyjnych – obecnie wybór jest dużo bogatszy, a dodatkowo poszczególne, interesujące nas programy, możemy bezproblemowo nagrywać i odtwarzać w dowolnej chwili. Dzięki interaktywnym grom rozrywka przed telewizorem może mieć wymiar ruchowy i angażować wielu członków rodziny jednocześnie.

Możliwości wykorzystania nowoczesnych multimediów do edukacji i rozwijającej rozrywki są wielorakie: gry i programy edukacyjne oraz ćwiczące np. spostrzegawczość, filmy popularnonaukowe, edukacyjne bajki, interaktywne zadania. Oczywiście, nie brakuje też możliwości wykorzystania ich do zupełnego marnowania czasu. Nowoczesne technologie są narzędziem ze swej natury ani złym, ani dobrym. To od sposobu ich wykorzystania zależy, czy przysłużą się rozwojowi i edukacji dzieci, czy też staną w zupełnej opozycji do tych wartości.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie