Komu nie wolno jeść margaryny?

Wybór pomiędzy masłem a margaryną od dawna stanowi problem. Czym najlepiej smarować pieczywo?
Komu nie wolno jeść margaryny?
12.01.2011

Obecnie na rynku dostępne są następujące produkty przeznaczone do smarowania pieczywa: masło, margaryna oraz mieszanki masła i margaryny, tzw. miksy.

Masło:

Otrzymywane jest z mleka krowiego w wyniku tzw. zmaślania odpowiednio przygotowanej śmietany. Jeśli śmietana jest pasteryzowana, ale nieukwaszona, to otrzymuje się masło śmietankowe. Natomiast niepasteryzowana, ale silnie ukwaszona śmietana służy do produkcji masła wiejskiego. Dużą zaletą masła jest jego smak, a także łatwość wyczuwania zjełczałego posmaku i zapachu, dzięki czemu szybko można wykryć, jeszcze przed zgromadzeniem się większych ilości szkodliwych dla zdrowia produktów, że nie nadaje się ono do spożycia. Kolejną zaletą jest występowanie w maśle witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A i D.

Kaloryczność masła jest duża, gdyż zawiera ono bardzo dużo tłuszczu: masło śmietankowe – 74%, a masło ekstra – 82,5%. Masło to produkt, który zawiera także dużo cholesterolu – w 100 g dostarcza ok 240 mg tego związku. Chociaż masło jest lekkostrawne, to niestety jest stosunkowo bogate w nasycone kwasy tłuszczowe. Stanowią one większość, bo aż 50% wszystkich kwasów tłuszczowych. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe stanowią w nim ok. 35%, a wielonienasycone – jedynie 5,6%. Nie przemawia to na korzyść masła, ponieważ wykazano, że nasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, zwiększając ryzyko miażdżycy i chorób serca. Natomiast nienasycone kwasy tłuszczowe, których w maśle jest mniej, chronią przed rozwojem tych chorób.

czy masło jest zdrowe

Miksy:

Są to tłuszcze mieszane, gdzie część tłuszczu mlekowego została zastąpiona utwardzonymi tłuszczami i olejami roślinnymi. W porównaniu do masła, miksy (określane też jako masełka) zawierają mniej cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, a więcej jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Miksy są więc korzystniejsze dla zdrowia niż masło, ustępują jednak margarynom.

Podsumowanie:

Powyższe informacje wskazują na to, iż warto zastąpić masło margaryną. Jest jednak pewna grupa osób, u których nie powinno się tego robić – są to dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia. Im należy podawać masło, gdyż ich dieta musi dostarczać cholesterolu, który potrzebny jest do rozwoju centralnego układu nerwowego. U dzieci powyżej trzeciego roku życia stopniowo można zastępować masło miękką margaryną dobrej jakości.

Więcej porad dotyczących diety i odżywiania przeczytasz w osobnej kategorii.

masło czy margaryna

Margaryna:

Jest to emulsja jadalnych tłuszczów roślinnych z wodą lub z mlekiem. Dodaje się do niej także związki polepszające smak i trwałość. W celu podniesienia wartości odżywczej produktu, do margaryny dodaje się witaminy A i D. Warto też podkreślić, że ze względu na otrzymywanie margaryny z olejów roślinnych, dostarcza ona także rozpuszczalną w tłuszczach witaminę E.

Zawartość tłuszczu w margarynach jest różna i zależy od procesu produkcyjnego. Zwykle waha się w granicach 45-80%. Oznacza to, że istnieją także takie margaryny, które dostarczają tyle samo kalorii co masło. Ostatnio wzrasta jednak produkcja margaryn niskokalorycznych, gdzie zawartość tłuszczu wynosi 40%. Na zachodnioeuropejskim rynku pojawiła się także margaryna o 3% zawartości tłuszczu.

Zawartość kwasów tłuszczowych w margarynach jest jednak zupełnie inna niż w maśle. Nasycone kwasy tłuszczowe stanowią tutaj 22,3%, natomiast jednonienasycone – 55,8%, a wielonienasycone – 21,8%. Jest to duża zaletą margaryn, co przemawia za ich stosowaniem. Kolejnym plusem jest to, iż margaryna nie zawiera cholesterolu lub zawiera go stosunkowo mało.

Kiedyś wadą margaryn była wysoka zawartość kwasów tłuszczowych trans, które powstawały w procesie produkcji opartym na metodzie uwodornienia. Kwasy trans mają zbliżone działanie do nasyconych kwasów tłuszczowych, nie są więc pożądane w żywności. Obecnie stosuje się inne metody produkcji, margaryny nie zawierają więc w ogóle kwasów trans lub ewentualnie ich śladowe ilości.

Komentarze (29)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 29.05.2017 10:22
siema
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 16.01.2011 22:59
MARGARYNA I MIXY TO NAJWIEKSZE GÓWNO JAKIE MOZE BYĆ!!! to juz lepiej smarowac majonezem. tuczy mniej i mniej napachane.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 14.01.2011 20:04
najlepiej pieczywa nie smarować wcale.
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 14.01.2011 10:02
Najlepsza jest margaryna miekka wysokogatunkowa w kubku! i nic tego nie zmieni. Masło tak jak jest powiedziane w artykule powinny spozywac dzieci do 2 roku zycia oraz kobiety w ciąży. A cholesterol dla młodzieży dojrzewającej mozna równiez otrzymywac z roznych innych produktów np z jaj. A co do margaryny to trzeba zwrócic uwage jaka to margaryna! na pewno nie 'kasia" za 2 zł ani inne tego typu badziewie. Za dobrą margarynę trzeba zapłacic ok 6zł i wtedy ma się pewnosc, że jest to margaryna otrzymywana przez przeestryfikowanie i nie tworzą się tłuszcze nasycone, które jak wiadomo mają działanie miażdżycorodne i sprzyjające powstawaniu wielu innych chorob cywilizacyjnch.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 12.01.2011 22:25
Każdy w wieku dojrzewania powinien jesc masło, a nie dzieci do 3 roku zycia co za bzdury!!! Cholesterol potrzebny jest takze w wieku 10, czy 16 lat, bo JESZCZE SIĘ ROZWIJAMY i żadne miażdżyce w tym wieku nie grożą.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo