Czy mąka migdałowa jest jedną z najbardziej pożywnych mąk?

Podpowiadamy dlaczego warto wprowadzić ją na stałe do diety
Czy mąka migdałowa jest jedną z najbardziej pożywnych mąk?
fot. istock.com
05.02.2020

Oprócz oczywistego, czyli lekko orzechowego, ale subtelnego smaku, mąka migdałowa jest bezglutenowa i zawiera znacznie więcej białka niż zwykła mąka.

Czym jest mąka migdałowa?

Najczęściej wytwarza się ją z blanszowanych migdałów. Następnie są mielone na drobny proszek i przesiewane. Choć wyglądem mąka migdałowa niewiele różni się od tradycyjnej, pszennej to cały sekret jej dobroczynnego działania tkwi w składzie. Zacznijmy od tego, że w 100g mąki migdałowej jest: 575kcal, 54g tłuszczu, 20g węglowodanów i 20g białka. Natomiast w 100g mąki pszennej jest 327kcal, 1g tłuszczu, 70g węglowodanów i 10g białka.

Mąka migdałowa jest bogata w tłuszcz, błonnik i białko. Zawiera też sporo witaminy E – przeciwutleniacz, który wspomaga pracę mózgu oraz działa dobroczynnie na skórę. Magnez zawarty w mące migdałowej dba o dobrą kondycję układu krwionośnego, a wysoka zawartość niacyny działa kojąco na stany zapalne. 

Jakie są korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania mąki migdałowej?

#1 Stabilizacja poziomu cukru we krwi

Mąka migdałowa, ze względu na niską zawartość węglowodanów, pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi. Z kolei wysoka zawartość tłuszczu pomaga spowolnić wchłanianie węglowodanów i cukru – co jest dodatkowym czynnikiem zapewniającym stabilność poziomu cukru we krwi.

#2 Obniżenie ryzyka chorób serca

Mąką migdałowa skutecznie obniża poziom „złego” cholesterolu – LDL. Kilka słów o tej frakcji cholesterolu. Odpowiada on za transport cząsteczek cholesterolu z wątroby do tkanek organizmu. Jeśli tego cholesterolu LDL jest za dużo odkłada się on w ścianach tętnic, zwiększając tym samym ryzyko miażdżycy i pozostałych chorób układu sercowo – naczyniowego.

Dodatkowo mąka migdałowa zwiększa poziom „dobrej” frakcji cholesterolu – HDL, który z kolei usuwa cholesterol ze ścian naczyń oraz innych frakcji lipidowych i przenosi je do wątroby, gdzie dochodzi do jego rozkładu i na koniec usunięcie z organizmu w obrębie żółci.

#3 Idealna dla osób na diecie niskowęglowodanowej i bezglutenowej

Jeśli masz nietolerancję glutenu, mąka migdałowa zmieni twoje życie, a na pewno podejście do diety. Możliwości jakie daje użycie mąki migdałowej są nieskończone. Mąka migdałowa jest idealna dla osób przestrzegających diety paleo i ektogenicznej. Jeśli zależy ci na niskim spożyciu węglowodanów to mąka migdałowa jest świetnym wyborem. W końcu w 100g mąki znajduje się tylko 20g węglowodanów (gdzie w mące pszennej tych węglowodanów jest blisko 70g). Dodatkowo, wysoka zawartość tłuszczów w mące migdałowej daje uczucie sytości, co jest idealną opcją dla osób będących na diecie.

Zobacz również: Co pić przed snem, by... chudnąć?

Do czego stosować mąkę migdałową?

To doskonała baza do wypieków, takich jak ciasta, ciasteczka. Ale też jako dodatek do sosów, zup, czy panierka do mięsa lub ryb.

Jak wybrać dobrej jakości mąkę migdałową?

Dzisiaj nie jest to trudne. Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to oczywiście skład. Ważne, że mąka migdałowa składała się tylko i wyłącznie z… blanszowanych migdałów. Jeśli jesteś uczulona na gluten sprawdź dokładnie na etykiecie, czy nie zawiera śladowych ilości glutenu.

Jak zrobić własną mąkę migdałową?

Wystarczy zblanszować migdały – to znaczy włożyć je na chwilę do gotującej się wody. Następnie zdjąć z nich skórę i za pomocą mocnego blendera, czy robota kuchennego zmielić na drobną, dosłownie pudrową teksturę. Ważne, żeby w trakcie blendowania użyć funkcji pulsacyjnej, w innym przypadku niestety możesz z migdałów zrobić… masło migdałowe.

Polecane wideo

Dieta zapisana w gwiazdach. To powinien jeść każdy znak zodiaku
Dieta zapisana w gwiazdach. To powinien jeść każdy znak zodiaku - zdjęcie 1

Komentarze

Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie