Kult smukłego ciała: Na czym polega dieta keto?

„Nie bój się tłuszczu” – przekonują twórcy cieszącej się coraz większym zainteresowaniem diety ketogenicznej, która pozwala nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, ale również uporać się z wieloma problemami zdrowotnymi.
Kult smukłego ciała: Na czym polega dieta keto?
Fot. Unsplash
11.06.2019

To ostatnio jeden z najmodniejszych trendów żywieniowych, choć dieta ketogeniczna narodziła się blisko sto lat temu i początkowo wcale nie służyła odchudzaniu. Pierwotnie stworzono ją dla leczenia różnych odmian epilepsji, nawet w ostrych przypadkach lekoopornych. U stosujących ją pacjentów faktycznie zauważono znaczący spadek ataków padaczkowych.

Odnotowano również, że dieta pomaga odwrócić skutki poważnych schorzeń degenerujących mózg, m.in. choroby Alzheimera czy Parkinsona. Dzięki niej można na dłużej zachować sprawność umysłową i ustrzec się przed zanikami pamięci w podeszłym wieku.

Zobacz także: Dieta Anny Lewandowskiej. Ile na niej schudniesz?

Z czasem dietę ketogeniczną zaczęto zalecać także osobom cierpiącym na nowotwory, depresję, cukrzycę, niewydolność serca, refluks żołądkowo-przełykowy, zespół jelita drażliwego, reumatoidalne zapalenie stawów czy zaburzenia snu. Zdaniem zwolenników tego programu żywieniowego korzyścią z jego stosowania jest również kontrola wagi i zapobieganie nadwadze czy otyłości. Nic dziwnego, że w epoce kultu smukłego ciała dieta keto cieszy się coraz większą popularnością. Na czym polega?

Węglowodanom mówimy „nie”

Dieta ketogeniczna ma sprawić, że nasze ciało przestawi się ze spalania cukru – jako głównego źródła energii – na spalanie tłuszczu, co ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie i sylwetkę.

W wyniku zminimalizowania spożycia węglowodanów organizm musi sięgnąć po zmagazynowane rezerwy tłuszczu do wytworzenia energii. Podczas tego procesu wątroba przekształca niektóre tłuszcze w ciała ketonowe, zwane też ketonami. W normalnych warunkach w naszej krwi krąży ich niewiele, ale za sprawą odpowiedniej diety poziom tych związków wzrasta do bardzo wysokiego poziomu.

Ketony nazywa się często „superpaliwem” dla organizmu, ponieważ są bardziej efektywnym źródłem energii niż glukoza. Dzięki nim normalizuje się ciśnienie krwi, spada poziom „złego” cholesterolu i trójglicerydów, zmniejsza się stężenie cukru i insuliny oraz wraca równowaga hormonalna. „Dieta ketogeniczna przyczynia się do spadku wagi” – przekonuje dr Eric Westman, ekspert w dziedzinie otyłości i dyrektor Duke Lifestyle Medicine Clinic.

Głównym źródłem kalorii w tej diecie są tłuszcze pochodzące z różnych źródeł – znajdziemy je zarówno w mięsie, jak i maśle, śmietanie, serze żółtym, jajkach, orzechach, awokado czy olejach roślinnych (np. oleju kokosowym albo oliwie z oliwek). Zaleca się także niskowęglowodanowe warzywa i owoce: brokuły, cukinię, szparagi, kalafiora, sałatę, ogórki, truskawki, jagody, maliny lub wiśnie.

Zobacz także: 7 sytuacji, w których absolutnie nie powinnaś chudnąć!

Najważniejsze jest zasadnicze ograniczenie spożycia węglowodanów, ponieważ każdy dodatkowy gram zawierających je produktów może zaburzać proces wytwarzania ketonów. Na liście przysmaków zakazanych są m.in. wyroby zbożowe, makarony, kasze, słodycze, lody, dżemy oraz wszelka żywność wysoko przetworzona. Należy pamiętać, że „ukryte” węglowodany znajdują się także lekarstwach (chociażby syropach), pastach do zębów czy kosmetykach (np. kremach z gliceryną albo balsamach do ciała).

Zdrowa czy nie?

Dieta ketogeniczna jest niezwykle efektywna, jednak budzi też kontrowersje. Wielu specjalistów podkreśla, że długotrwałe stosowanie tego programu żywieniowego może prowadzić do niedoboru witamin i składników mineralnych. Dlatego należy pamiętać o suplementacji, chociażby preparatami z witaminą D czy wapniem.

„Dieta keto nie jest zrównoważona w dłuższej perspektywie, nie nauczy cię zdrowych nawyków żywieniowych. Jest dobra dla szybkiej utraty masy ciała, jednak większość osób nie potrafi zrezygnować z makaronów, pieczywa, nie mówiąc już o owocach i ziarnach” – przekonywała niedawno na antenie CNN znana amerykańska dietetyczka Lisa Drayer.

Wielu ekspertów przekonuje, że znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest spożywanie odpowiednich produktów we właściwych proporcjach. Za najskuteczniejszą uchodzi metoda 80/20 – 80 proc. naszej diety powinny stanowić produkty świeże i nieprzetworzone (warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze i białka), zaś 20 proc. to nasze kulinarne zachcianki.

Utuczył ją chorobliwie zazdrosny chłopak. Po rozstaniu ma figurę Lewandowskiej
Utuczył ją chorobliwie zazdrosny chłopak. Po rozstaniu ma figurę Lewandowskiej - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (22)

Ocena: 4.09 / 5
gość (Ocena: 5) 11.06.2019 20:24
Dieta działa i jest fantastyczna jeśli chodzi o smak dań ale... włosy wypadają jak szalone, niczym nie da się zahamować
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 5) 11.06.2019 15:14
"Diety ketogeniczne (DK) [...] Z uwagi na fakt, iż diety tego typu są dietami niedoborowymi w szereg składników odżywczych, powszechność ich stosowania przez długi okres wydaje się być zjawiskiem na tyle niepokojacym, że Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych wydało oświadczenie przestrzegajace przed stosowaniem diety [...] Wysokie spożycie tłuszczu przy ograniczeniu dowozu węglowodanów prowadzi do zablokowania utleniania kwasów tłuszczowych i powstawania ciał ketonowych. Powstajace zwiazki jak aceton, beta-hydroksymaślan, metylglioksal, czy acetooctan mogą powodować w organizmie szereg zmian (8). Doprowadzają do powstawania kwasicy ketonowej, glikowania białek, stresu oksydacyjnego, ingerencji w mechanizm regulacji przyjmowania pokarmu czy zmian w kondycji psychofizycznej (9 – 14). [...] Sama restrykcja kaloryczna w zbilansowanej diecie pod względem pozostałych składników mogłaby przynosić równie pozytywne efekty bez dodatkowego zagrożenia związanego z dietą ketogeniczną (35). [...] Podsumowujac można stwierdzić, że DK niosą ze sobą szereg zagrożeń między innymi niedoborów składników mineralnych, witamin oraz białka. Im dłuższy będzie czas stosowania tego typu sposobu odżywiania tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Obnizenie poziomu glikogenu mięśniowego rzutowac będzie na ograniczenie możliwości wysiłkowych organizmu. Ponadto DK prowadzą do osłabienia funkcji kognitywnych i pogorszenia samopoczucia. Rosnące zainteresowanie DK w redukcji masy ciała wydaje się być nieuzasadnione. Do tej pory nie udokumentowano różnic w skutecznosci redukcji nadwagi przez zastosowanie DK w stosunku do innych diet niskoenergetycznych nieniosacych ze sobą większego ryzyka powikłań zdrowotnych. Jedynym jak do tej pory uzasadnianiem podjecia tego typu diety są choroby neurodegeneracyjne." źródło: Rafał Nazarewicz KONSEKWENCJE STOSOWANIA WYSOKOTŁUSZCZOWYCH DIET KETOGENICZNYCH
zobacz odpowiedzi (4)
gość (Ocena: 1) 11.06.2019 14:55
"Dieta ketogenna może być stosowana wyłącznie w terapii oraz pod ścisłą kontrolą dietetyka i lekarza [...] Dieta ketogenna stanowi dokładne zaprzeczenie współczesnych zaleceń żywieniowych i jest niewłaściwa dla zdecydowanej większości osób. [...] Dieta ta musi być stosowana z właściwych wskazań i pod uważnym, systematycznym nadzorem specjalistów. [...] Najczęstszym problemem jest nietolerancja diety bogatotłuszczowej. Mogą pojawić się bóle brzucha, refluks (zgaga), wymioty, wzdęcia i zaparcia, [...] stosunkowo często występuje kamica nerkowa, co wymaga profilaktycznego alkalizowania moczu, obfitego nawadniania pacjentów i wykonywania kontrolnych badań ultrasonograficznych. [...] " źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 11.06.2019 14:48
refluks żołądkowo-przełykowy i zespół jelita drażliwego oraz dieta keto? Co to za pitolenie? Przy tych chorobach zalecane jest właśnie NIE spożywanie tłuszczy, szczególnie odzwierzęcych (mięso, mleko, masło, etc). Mam obie te choroby i gdybym miała przejść na dietę keto to już po pierwszym dniu bym srała i rzygala dalej niż widziała, a po kilku dniach. Jakie brednie... Odkąd ograniczyłam tłuszcze do absolutnego minimum, praktycznie je wykluczając, zaczęłam się czuć lepiej. Teraz nawet odstawiam leki, bo bez tłuszczów w diecie moje zdrowie znacznie się polepszyło.
zobacz odpowiedzi (4)
gość (Ocena: 5) 11.06.2019 13:40
działa schudłam 10 kg w 2 mies. Wystarczy zrozumieć że pajdy chleba kluchy i ryż to nic niezbędnego. Oczywiście słodycze i słodkie napoje totalnie zakazane. I efekty są szybko.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie