Czy chipsy mogą być zdrowe?

Ulubiona przekąska Polaków pod lupą.
Czy chipsy mogą być zdrowe?
fot. Pixabay, Unsplash
18.05.2019

Jest ich w sklepach na pęczki. Występujące w przeróżnych wariantach smakowych chipsy ziemniaczane to ulubione przekąski Polaków. Jak podaje serwis wiadomoscihandlowe.pl, szacuje się, że rynek przekąsek w Europie jest wart 14 mld euro – i ciągle rośnie. Chipsy sprawdzają się zarówno podczas imprez, jak i na co dzień, jako szybka, smaczna i niedroga przekąska. A co z ich walorami zdrowotnymi?

Zobacz również: Ile powinnaś ważyć? Prosta metoda, by obliczyć swoje idealne wymiary!

Substancje, które szkodzą

Pewnie nie będzie dla ciebie zaskoczeniem, że chipsy nie należą do najbardziej odżywczych produktów świata. Jest dokładnie na odwrót – uchodzą za przekąskę kaloryczną i niezdrową. Garść chipsów może mieć 80–100 kcal. Problem polega na tym, że trudno poprzestać na jednej garści. Pewnie znasz to z autopsji: sięgasz po jednego chipsa, potem po drugiego, po chwili mówisz, że to już ostatni, a ostatecznie okazuje się, że zjadłaś całą paczkę.

W procesie obróbki ziemniaki smaży się w głębokim tłuszczu, co wybitnie działa na ich niekorzyść. Wysoka zawartość tłuszczów nasyconych oraz trans to jedna z głównych wad chipsów. Na szczególną uwagę w chipsach zasługuje akrylamid powstający w produktach spożywczych wskutek reakcji Maillarda (reakcja chemiczna pomiędzy aminokwasami a cukrami). Dzieje się tak pod wpływem podgrzewania produktu do wysokiej temperatury. Naukowcy alarmują, że akrylamid może być czynnikiem rakotwórczym i wywołującym przewlekły stan zapalny w organizmie prowadzący do poważnych chorób serca. Poza tym producenci korzystają z oleju rafinowanego, oczyszczonego ze wszelkich korzystnych substancji.

Chipsy są pełne szkodliwej soli i mają wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powodują gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Jednak szczególnie nieciekawie przedstawia się lista składników popularnych chipsów. Żeby były smaczne i dobrze się sprzedawały, producenci potrafią dosypać do nich niejedno. Na cenzurowanym są takie składniki jak: olej palmowy (szkodzi zdrowiu i środowisku), wzmacniacze smaku (glutaminian sodu/monosodowy, inozynian disodowy, guanylan disodowy), cukier, fruktoza, glukoza, barwniki, emulgatory, maltodekstryna, dekstroza. Zwróć uwagę, że w przypadku niektórych chipsów lista składników wydaje się nie mieć końca!

Zdaniem naukowców na chipsach – tak jak na papierosach – powinna znajdować się informacja o ich szkodliwym wpływie na zdrowie. To działa na wyobraźnię. Czy to oznacza, że należy całkowicie zrezygnować z tych smacznych przekąsek?

Trzy składniki

Odpowiedź może cię zaskoczyć. Tak, chipsy z niekończącą się listą składników, wśród których pojawiają się obco brzmiące, podejrzane nazwy, są szkodliwe – powinnaś rozstać się z nimi raz na zawsze. Są jednak na rynku chipsy, które nie spustoszą tak twojego organizmu. Które? Przede wszystkim nie kupuj kota w worku i ZAWSZE CZYTAJ ETYKIETY. Zdziwiłabyś się, jak różnej jakości przekąski leżą obok siebie na sklepowej półce – i mogą kosztować mniej więcej tyle samo!

Poszukaj chipsów, które mają jak najkrótszą listę składników. Optymalnie powinno być ich trzy: ziemniaki, olej/oleje (najlepiej rzepakowy i/lub słonecznikowy – nie palmowy) oraz sól (optymalnie morska). Gwarantujemy, że takie chipsy są dostępne na wyciągnięcie ręki i dobrze smakują.

Sęk w tym, że prosty skład jest zarezerwowany dla chipsów solonych. Smakowe będą miały znacznie dłuższą listę składników. Ale i tu są wyjątki. Jeśli chipsy mają naturalne aromaty i przyprawy, a poza nimi żadnej chemii, możesz po nie sięgnąć.

Zobacz również: 5 sposobów, by wreszcie przestać podjadać

Dobre, bo domowe

Wróćmy jednak do sedna sprawy, czyli odpowiedzi na pytanie, czy chipsy mogą być zdrowe. Nawet jeśli wybierasz chipsy o krótkim składzie, pamiętaj, że nadal są przekąską bogatą w sól i tłuszcze. Należy więc spożywać je z umiarem i jedynie od czasu do czasu. Krótki skład nie oznacza, że możesz się nimi bezkarnie objadać. Wciąż nie jest to najzdrowszy produkt świata.

Pamiętaj jednak, że chipsy możesz zrobić… sama. Wtedy istnieje duża szansa, że przygotujesz przekąskę smaczną i, co najważniejsze, dobroczynną dla twojego zdrowia. W jaki sposób się do tego zabrać? Przede wszystkim domowe chipsy możesz zrobić nie tylko z ziemniaków, ale również z innych warzyw – cieniutko pokrojonych buraków, marchwi czy listków jarmużu. Oprósz je solą (morską, himalajską), dodaj ulubione przyprawy, skrop dobrej jakości oliwą i wsuń do piekarnika. Już po 10–15 minutach będziesz miała pyszną i zdrową przekąskę!

Zamiast warzyw możesz sięgnąć po owoce. Świetnie nadają się do tego jabłka, banany, gruszki. Nie potrzebujesz żadnych dodatków. Po prostu pokrój je w plasterki i wysusz w piekarniku (im niższa temperatura, tym dłużej to potrwa – przy 100 stopniach nawet dwie godziny).

Przygotowując chipsy w domu, masz całkowitą kontrolę nad użytymi produktami (ziemniaki eko? Proszę bardzo!), dodatkami i metodą obróbki. Potem po prostu zapakuj je do papierowej torebki albo opakowania na wynos i poczęstuj się nimi, kiedy tylko najdzie cię ochota.

Zobacz również: Podmienił wegańskiej dziewczynie napój sojowy na mleko. Przerażający efekt

Nastolatka jadła tylko fast foody. Po zmianie diety już nie straszy, ale zachwyca
Nastolatka jadła tylko fast foody. Po zmianie diety już nie straszy, ale zachwyca - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze

Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie