Czy weganizm jest zdrowy?

Dieta roślinna pozwala zapobiegać różnym chorobom – twierdzą jedni. Taki styl odżywiania powoduje niedobory witamin i minerałów – przekonują inni. Gdzie leży prawda?
Czy weganizm jest zdrowy?
Fot. pexels.com
20.04.2019

Weganizm to styl życia, który przyjmuje coraz więcej Polaków, zwłaszcza młodych. Nie tylko zakłada rezygnację z jedzenia mięsa, ale również produktów spożywczych będących efektem eksploatacji zwierząt, np. jajek i nabiału. Nie tylko zresztą spożywczych, gdyż weganie unikają również kosmetyków zawierających wosk czy lanolinę, odzieży skórzanej (już o futrach nie wspominając), rezygnują także z odwiedzania cyrków, ogrodów zoologicznych lub delfinarów.

Zobacz także: Dieta CRAM robi właśnie furorę. Rezultat jest oszałamiający

Największe kontrowersje budzi ich sposób odżywiana. Wprawdzie kilka lat temu wpływowe Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne (ADA) oficjalne uznało, że dobrze zbilansowana  dieta wegańska jest odpowiednia nawet dla grup o szczególnych wymaganiach (czyli niemowląt, kobiet ciężarnych i karmiących oraz sportowców), bowiem korzystnie wpływa na zdrowie, m.in. zmniejszając ryzyko chorób układu krążenia, to jednak nie brakuje opinii wskazujących na konsekwencje oparcia jadłospisu wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego.

Korzyści z bycia weganinem

Odpowiedź na zawarte w tytule pytanie nie jest prosta. Skutki diety wegańskiej zależą bowiem w dużej mierze od ogólnego stanu zdrowia osoby, która decyduje się na taki styl życia i odżywiania. Dlatego przed całkowitym odrzuceniem produktów zwierzęcych, warto wykonać badania kontrolne krwi i moczu, sprawdzające także poziom cholesterolu i trójglicerydów, żelaza, witamin D3 i B12 oraz TSH, czyli hormonu regulującego pracę tarczycy. Przy okazji warto zmierzyć ciśnienie oraz wykonać EKG serca.

Osoby stosujące już dietę wegańską też powinny regularnie przeprowadzać podobną kontrolę przynajmniej raz w roku, by przekonać się, jak wpływa na ich organizm.

W wielu przypadkach wyniki okażą się pozytywne. Rezygnacja z mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego, bogatych w tłuszcz i nasycone kwasy  tłuszczowe, dostarczających też potężnej dawki cholesterolu, znacząco minimalizuje ryzyko schorzeń układu krążenia (zawał, udar, choroba wieńcowa), będących obecnie główną przyczyną zgonów w krajach rozwiniętych.

Zobacz także: Jak schudnąć z brzucha?

Dieta wegańska, bogata w witaminy i antyoksydanty, pomaga wzmocnić system odpornościowy. Nie tylko w walce z infekcjami czy wirusami, ale także w zmaganiach z codziennymi wyzwaniami – sprawny system immonologiczny pozwala efektywniej radzić sobie ze stresem, a także dobrze wpływa na ogólną kondycję psychiczną.

Gdy brakuje witamin…

Spożywanie dużej ilości warzyw, nasion roślin strączkowych i pełnoziarnistych produktów zbożowych sprawia, że weganie codziennie przyswajają potężną dawkę błonnika pokarmowego, istotnego elementu profilaktyki otyłości, cukrzycy czy nowotworu jelita grubego. Jednocześnie jego nadmiar może negatywnie wpływać na pracę układu pokarmowego, a także zmniejszać wchłanianie niektórych ważnych dla naszego zdrowia mikroelementów, zwłaszcza żelaza, cynku i wapnia.

I tutaj dochodzimy do mniej korzystnej strony weganizmu. Całkowita rezygnacja z mięsa, jajek czy nabiału wiąże się bowiem z pozbawieniem organizmu wartościowych składników odżywczych. Najlepszy przykład to białko, które w większości produktów roślinnych jest niepełnowartościowe i charakteryzuje się niższą strawnością.

Wegański jadłospis nie zapewnia również odpowiedniej dawki ważnych dla organizmu witamin: B12 oraz D, które w warzywach czy owocach występują w ilościach śladowych. Tymczasem niedobór pierwszej z nich może prowadzić do niedokrwistości megaloblastycznej, zaniku błony przewodu pokarmowego czy zmian zwyrodnieniowych rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych. Natomiast zbyt mała dawka witaminy D w diecie przyczynia się m.in. do zwiększenia ryzyka złamań kości oraz wystąpienia nadciśnienia  tętniczego czy choroby niedokrwiennej serca. 

Dieta wegańska może też powodować niższe stężenie żelaza – kluczowego dla organizmu minerału, który jest ważnym składnikiem hemoglobiny odpowiadającej za transport tlenu do komórek. Co prawda produkty roślinne obfitują w tzw. żelazo niehemowe, ale jest ono przyswajalne w mniejszym stopniu niż jego zwierzęca wersja.

Osoby decydujące się na stosowanie diety wegańskiej, powinny zatem regularnie przyjmować suplementy, zwłaszcza witaminy D i B12 (najlepiej jej aktywną i lepiej przyswajalną formę, tzw. metylokobalaminę). W przypadku pierwszej z tych witamin, zalecenie nie dotyczy jednak tylko wegan – szacuje się, że dziewięciu na dziesięciu Polaków cierpi na niedobór witaminy D.

10 niezwykłych kobiet, które przestały się starzeć w wieku 20 lat
10 niezwykłych kobiet, które przestały się starzeć w wieku 20 lat - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (10)

Ocena: 5 / 5
Daria (Ocena: 5) 07.05.2019 23:57
Czy można używać tego parowaru Philipiaka na płycie indukcyjnej?
zobacz odpowiedzi (1)
Lena (Ocena: 5) 06.05.2019 20:03
Nie jestem weganką a mimo to staram się jeść zdrowo. Na talerzu obok owoców i warzyw jest i miejsce na chude mięso bo uważam że racjonalna dieta tego wymaga. Rygorystycznie podchodzę za to do obróbki termicznej używając parowaru Philipiaka by w ten sposób zapobiec utracie witamin.
zobacz odpowiedzi (2)
Karolina (Ocena: 5) 04.05.2019 13:43
ja tam jestem na diecie wegańskiej od cateringu dietetycznego Tummy Heaven i nie narzekam. Czuję się dobrze i w końcu jem zdrowo
odpowiedz
basia (Ocena: 5) 22.04.2019 20:10
jak można pozbawiać swojego organizmu czegoś tak ważnego jak mięso? ja sobie tego nie wyobrażam. i tak trzeba dbać o pracę jelit i je wspomagać. mi się to udało po tym jak włączyłam do swojej diety suplement Debutir. dzięki niemu po prostu moje jelita zaczęły normalnie i regularnie pracować. skończyły się długie zaparcia i nagłe biegunki.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 22.04.2019 10:30
Jeżeli w diecie trzeba jakiekolwiek składniki suplementować tabletkami, to ta dieta jest guzik warta i nie ma zbyt wiele wspólnego ze zdrowiem. Prawidłowy, zdrowy sposób odżywiania ma dostarczać organizmowi wszystkiego, bez potrzeby dodatkowego łykania sztucznych witamin i innych mikroelementów.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie