KU PRZESTRODZE: Co się dzieje z Twoim organizmem, jeśli nie jesz warzyw?

Każdego dnia powinniśmy spożywać przynajmniej 500 gramów warzyw, w różnej postaci, na surowo lub w potrawach. Na co się narażamy unikając tego typu produktów?
KU PRZESTRODZE: Co się dzieje z Twoim organizmem, jeśli nie jesz warzyw?
Fot. Thinkstock
10.12.2016

Niższa odporność

Często zmagasz się z przeziębieniami, a w sezonie jesienno-zimowym zawsze chorujesz na grypę? Powodem takich problemów może być niesprawny system immunologiczny, niekiedy osłabiany na własne życzenie, np. dietą ubogą w warzywa, które stanowią jeden z najsilniejszych budulców naszej odporności.

Jak ją wzmocnić? Spożywając jak najwięcej produktów bogatych w witaminę C (kapusta, zwłaszcza kiszona, ziemniaki, brukselka, jarmuż) i witaminę A (marchewka, papryka). Nie zapominajmy także o brokułach – naturalnym źródle koenzymu Q10, zwiększającym odporność organizmu. Zielone różyczki to także skarbnica sulforafanu, czyli związku skutecznie zapobiegającego rozwojowi choroby wrzodowej, niszczącemu wywołującą ją bakterię Helicobacter pylori.

Dieta, która zapewni Ci figurę marzeń: Co z czym jeść, żeby schudnąć?

Szybsze starzenie

Naukowcy od dawna zastanawiają się, dlaczego mieszkańcy japońskiej wyspy Okinawa wyjątkowo długo cieszą się dobrym zdrowiem, częściej dożywają sędziwego wieku i nie mają problemów z nadwagą. Prawdopodobnie jest to m.in. efekt regularnego spożywania batatów. Słodkie ziemniaki to jeden z najbogatszych warzywnych źródeł witaminy E, czyli silnego przeciwutleniacza, który wzmacnia system odpornościowy i neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za uszkadzanie tkanek i przyspieszanie procesów starzenia organizmu.

Jednak także w innych warzywach nie brakuje cennych składników, które mogą choć trochę powstrzymać upływ czasu, przyspieszony u osób stroniących do tego typu produktów. Na przykład w karczochach odkryto dużo flawonoidów, czyli związków charakteryzujących się silnym działaniem antyoksydacyjnym.

Skłonność do nadwagi

Narzekasz na nadprogramowe kilogramy, których nie potrafisz zrzucić? Być może w twojej diecie brakuje warzyw znakomicie podkręcających przemianę materii, co jest pierwszym krokiem do spalenia zbędnych kalorii. W jadłospisie powinna pojawiać się np. kapusta. Każda odmiana tego warzywa: biała, włoska czy czerwona jest niskokaloryczna, zawiera za to dużo błonnika i chromu, czyli elementów przyspieszających metabolizm. Natomiast wysoka zawartość witaminy C (warzywo ma jej tyle co pomarańcza lub cytryna) sprzyja spalaniu tłuszczu.

Warto także spożywać jak najwięcej warzyw bogatych w błonnik, który nie tylko reguluje trawienie i zapobiega otyłości, ale również chroni przed nadciśnieniem czy chorobą wieńcową. Jego bogatym źródłem są: kapusta, brukselka, buraki, marchew, brukiew, kalafior, rzepa i kalarepa.

nie jem warzyw

Fot. Thinkstock

Kłopoty ze wzrokiem

Brak warzyw w naszym jadłospisie „rzuca się” także na oczy, które potrzebują pewnych substancji zawartych w roślinach, np. luteiny – naturalnego barwnika będącego jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, chroniącego przed zaćmą czy zwyrodnieniem plamki żółtej oraz filtrującego szkodliwe dla wzroku „światło niebieskie”. Jej solidną dawkę znajdziemy m.in. w jarmużu, szpinaku, brokułach czy kukurydzy.

Nie zapominajmy również o marchewce, którą już przed wiekami ceniono ze względu na korzystny wpływ na wzrok. Dziś wiemy, że to przede wszystkim zasługa beta karotenu, którego jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł. Oczywiście jedzenie marchewki  nie wyleczy nas z krótko- albo dalekowzroczności, ale może uchronić przed tzw. kurzą ślepotą, czyli zaburzeniem adaptacji oka do widzenia w ciemności. Witamina A łączy się z opsyną – białkiem występującym w komórkach siatkówki, tworząc rodopsynę, substancję niezbędną do prawidłowego widzenia po ciemku.

Czy da się wyszczuplić nogi w zaledwie 14 dni? TAK! (3 ćwiczenia + dieta na zgrabne uda bez cellulitu)

nie jem warzyw

Fot. Thinkstock

Problemy z sercem

Czujesz, że twoje serce bije nieregularnie, a jesteś wciąż zmęczona i zmagasz się ze spuchniętymi nogami czy skurczami mięśni? To mogą być symptomy niedoboru potasu, wynikającego ze zbyt rzadkiego spożywania warzyw bogatych w ten ważny dla zdrowia pierwiastek. Dlatego powinnaś jak najszybciej wprowadzić do jadłospisu pomidory i ich przetwory, zwłaszcza sok, ale także ziemniaki, brokuły, selera, buraki, bakłażany, cukinię, szpinak czy kalarepę.

Przyrządzając te warzywa pamiętajmy, że podczas gotowania w wodzie pierwiastek zostaje niemal całkowicie wypłukany. Produkty nie stracą wartościowego składnika, jeśli przygotujemy je np. na parze.

nie jem warzyw

Fot. Thinkstock

Zakwaszony organizm

Dieta bogata w mięso, alkohol, pieczywo z mąki pszennej, cukier i rozmaite słodycze, natomiast uboga w warzywa, powoduje zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej w naszym organizmie, co skutkuje rozmaitymi dolegliwościami. Na początku jest to zwykle pogorszenie samopoczucia: narzekamy na permanentne zmęczenie, nie mamy energii życiowej, męczą nas bóle i zawroty głowy oraz wahania nastrojów. Zmagamy się także z nadwagą, a zakwaszone środowisko osłabia układ odpornościowy.

Co należy wówczas jeść? Zasadotwórcze działanie wykazuje wiele warzyw, m.in. szparagi, cebula, pietruszka, brokuły, czosnek, bakłażan, cukinia czy ogórek. Nie zapominajmy o przyprawach: pieprzu kajeńskim, imbirze, sezamie, kminku czy soli morskiej.

nie jem warzyw

Fot. Thinkstock

Brzydka cera, słabe włosy

Konsekwencją wspomnianego już zakwaszenia organizmu bywają problemy estetyczne – paznokcie stają się kruche i łamliwe, natomiast włosy tracą blask i wypadają. Skarżymy się także na problemy z cerą – skóra staje się sucha, pojawiają się na niej wypryski oraz zaczerwienienia.

Takie problemy może też wywoływać niedobór cynku. Gdzie go znajdziemy? M.in. w burakach, fasoli, kapuście czy szpinaku. Nie zapominajmy wówczas także o warzywach bogatych w witaminy z grypy B, mających ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania skóry, włosów czy paznokci. Ich skarbnicą są: warzywa strączkowe, kalafior, kapusta cebula, szpinak oraz czosnek.

6 sygnałów, że twoje treningi w domu nie przyniosą efektów!

RAF

Polecane wideo

Komentarze (3)

Ocena: 5 / 5
m. (Ocena: 5) 03.01.2017 19:44
A jak ktoś nie lubi warzyw?
odpowiedz
loly (Ocena: 5) 14.12.2016 12:08
Schudnąć można fajnie dzięki zastosowaniu takiego preparatu jak figurena, sprawdziłam na własnej skórze i schudłam z całej nadwagi
odpowiedz
zdrowiootka (Ocena: 5) 10.12.2016 17:23
No ja nie wyobrażam sobie drugiego śniadania bez marchewki o jagódek acai :)) no i oprócz tego jakiś groszek, ale z domowej uprawy :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie