Cukier jak heroina: Czy da się odzwyczaić od jedzenia słodyczy?

Jesz zbyt dużo słodyczy? Dzięki tym sposobom zwalczysz pokusę.
Cukier jak heroina: Czy da się odzwyczaić od jedzenia słodyczy?
Fot. Thinkstock
23.05.2016

Cukier znajduje się w wielu produktach, nawet takich, których nigdy byśmy o to nie podejrzewały. Na przykład w ketchupie. O cukrze mówi się, że jest substancją uzależniającą mocniej niż heroina. Stanowi dla ludzi zagrożenie nie tylko pod względem wizerunkowym jako substancja prowadząca do otyłości, ale także zdrowotnym.

Większość z nas ma słabość do słodyczy. Sklepowe półki zapełnione różnymi przysmakami nie ułatwiają podjęcia decyzji o rezygnacji ze słodyczy bądź ograniczeniu ich spożywania. Dla własnego dobra powinnyśmy jednak zrobić takie postanowienie i wytrwać w nim. Pocieszające jest to, że chociaż cukier szybko uzależnia, jego odstawienie wcale nie jest takie trudne. Oczywiście wszystko zależy od stopnia, w jakim jesteśmy uzależnione. Kiedy sytuacja nie jest dramatyczna, wystarczy stopniowo odmawiać sobie pewnych przyjemności. Można na przykład zacząć od rezygnacji ze słodzenia herbaty. Batoniki i czekolady to jednak poważniejsza sprawa. Dlatego podpowiadamy sposoby, jak można się od nich odzwyczaić.

Zobacz także: Czym grozi niezjedzenie śniadania?

słodycze

Fot. Thinkstock

Jedz gorzką czekoladę

Gorzka czekolada może stanowić zamiennik słodyczy. Lepiej nie rezygnować z nich całkowicie, bo prędzej czy później złamiesz się. Nawet jeżeli nie lubisz jej smaku, po kilku próbach przyzwyczaisz się. Znamy osoby, którym się to udało, chociaż na początku nie znosiły gorzkiej czekolady. Wybierając produkt, zadbaj jednak o to, żeby zawierał co najmniej 70% kakao. Taka czekolada jest najzdrowsza. 

Zobacz także: Opakowanie kontra rzeczywistość: Na zdjęciu pyszności, a w środku...

słodycze

Fot. Thinkstock

Zażywaj L-Glutaminę

Ten suplement potrafi zdziałać cuda. Jego spożywanie zmniejsza łaknienie na słodycze, co zostało udowodnione naukowo. L-Glutamina ma pozytywne działanie także w przypadku innych uzależnień, nawet alkoholowych. Spożywanie kilku gram suplementu trzy razy w tygodniu znacznie poprawiło samopoczucie uzależnionych i ograniczyło ich pociąg do alkoholu. L-glutamina poprawia także funkcjonowanie mózgu i wzmacnia układ odpornościowy.

słodycze

Fot. Thinkstock

Zastępuj cukier innymi przyprawami

Zamiast cukru zacznij wykorzystywać w kuchni gałkę muszkatołową, cynamon, kardamon, korzeń lukrecji czy kolendrę. Są one zdrowe, a smak potraw dzięki ich wykorzystaniu zyskuje na niepowtarzalności. Dobrym pomysłem jest także miód. Jak wiadomo, całkowita rezygnacja ze słodyczy jest raczej niemożliwa, każdy kiedyś się złamie, a miód ma niższy indeks glikemiczny niż czysta glukoza. Poza tym to skupisko minerałów oraz witamin, wykazano także jego działanie bakteriobójcze. Korzeń lukrecji charakteryzuje się działaniem antyalergicznym, a cynamon antyoksydacyjnym. Kardamon z kolei usprawnia przemianę materii.

słodycze

Fot. Thinkstock

Zastąp ją innymi smakołykami

Kiedy będziesz miała nieodpartą pokusę na coś słodkiego, zaserwuj sobie inny przysmak. To musi być potrawa, którą bardzo lubisz. Oczywiście nie powinna być bardzo niezdrowa czy tucząca, bo w ten sposób przejdziesz od jednego problemu do drugiego, o podobnych skutkach. Poeksperymentuj z przygotowywaniem potraw i znajdź taką, która jednocześnie będzie zdrowa i pyszna. 

słodycze

Fot. Thinkstock

Jedz owoce

Owoce są smaczne i słodkie. Co prawda zawierają cukier, ale i tak są lepszym wyborem niż słodycze, ponieważ korzystnie wpływają na zdrowie. Zawsze noś przy sobie ulubione owoce. Dzięki temu unikniesz nagłej pokusy kupna niezdrowych słodyczy.

słodycze

Fot. Thinkstock

Znajdź sobie inne zajęcie

To jeden z najprostszych sposobów. Zajęcie pozwoli Ci odwrócić uwagę od pokusy zjedzenia szkodliwych słodyczy. Możesz powiesić sobie na ścianie kartkę, na której będziesz zapisywać wszystkie przypadki, gdy wygrałaś z pokusą. Jak tylko na nią spojrzysz, łatwiej unikniesz ulegnięcia kolejnej.

Zobacz także: Co się stanie, jeśli będziesz jeść same owoce?

słodycze

Fot. Thinkstock

Czytaj etykiety produktów

To zalecenie jest podstawą, jeżeli chcesz zmniejszyć pociąg do słodyczy. Uzależniający cukier może być ukryty pod tajemniczymi i niewinnie brzmiącymi nazwami, na przykład: sacharoza, melasa czy dekstroza. Mniej cukru w diecie oznacza mniejszą pokusę zjedzenia słodyczy.

Komentarze (12)

Ocena: 4.33 / 5
Aga (Ocena: 5) 22.09.2016 10:43
Ja miałam spory problem z cukrem i wagą, ale udało mi się uporać z oboma problemami. W kwestii wagi pomogły mi rozwiązania z blogu zbijamywage.pl Polecam, bo ciekawie pisany:))
odpowiedz
ala (Ocena: 5) 26.06.2016 13:38
a u mnie właśnie jakoś prosto to poszło.. wystarczyło odstawić z dnia na dzień słodkie, zaczęłam od razu ćwiczyć i brać tabsy iqgreen z zieloną kawą więc to też była motywacja, a poza tym po prostu chciałam wyglądać dobrze na ślubie siostry i tyle:P
odpowiedz
patrycja (Ocena: 5) 23.05.2016 14:16
Ja obecnie jestem uzależniona. Mam 20 lat i w sumie od dziecka lubiłam ślodkie, może teraz tak trudno mi się od nich odzwyaczaić bo od przedszkola jadłam. Dzięki Bogu się to nie odbiło.. (jeszcze) na mojej wadzę. I wiem że jak nie ograniczę to będę zaraz wyglądała jak wieloryb. Muszę szybko zacząć działać, ale nie wiem do końca jak ;)
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 23.05.2016 09:01
"Zazywaj L-glutamine"? Serio? A o tym ze glutamina jest glownym zrodlem "pozywienia" komorek rakowych to juz sie nie wspomnialo hm? Porazka...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 23.05.2016 07:52
zycie bez slodyczcy to naprawde problem, probowalam przez 2 tzgodnie nie jesc, na samym zdrowym jedzeniu byc, i fakt ze czulam sie lepiej ale po nocach zaczely snic mi sie slodycze jak sie nimi zajadam, No i niestety siegnelam po czekolade i cala moja dieta poszla sie w odstawke.
zobacz odpowiedzi (2)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo