Jak Ci szkodzi jedzenie w pośpiechu?

Jeść trzeba powoli. Spożywanie posiłków w biegu, byle jak i byle gdzie, niszczy zdrowie, samopoczucie i wygląd.
Jak Ci szkodzi jedzenie w pośpiechu?
24.09.2015

Żyjemy szybko i często nie mamy czasu na jedzenie. Sięgamy po byle co, jemy w pośpiechu, niedokładnie przeżuwamy, podjadamy w przerwie między różnymi zajęciami. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badania Opinii Publicznej Homo Homini wynika, że 68 proc. Polaków nie znajduje czasu, by zjeść w pracy porządny posiłek. Nie jemy nic albo sięgamy po gotowe kanapki.

To fatalnie wpływa na stan zdrowia. Spożywanie posiłków w pośpiechu sprawia, że niedokładnie przeżuwamy i połykamy duże kawałki. Te natomiast są dla układu pokarmowego dużym wyzwaniem – jelita muszą ciężej pracować, żeby je strawić. Są na to dowody naukowe. Uczeni z Uniwersytetu w Surrey dowiedli, że spożywanie posiłków w biegu sprzyja przejadaniu się w późniejszych porach dnia. Sęk w tym, że gdy jemy w pośpiechu, nie kontrolujemy tego, co trafia do naszego organizmu. Skutek taki, że zwykle jemy za dużo. Zapominamy też, co wcześniej zjedliśmy. To wszystko sprawia, że zaczynamy odżywiać się niezdrowo – i jemy za dużo.

– Codziennie jesteśmy narażeni na działanie różnych czynników takich jak dostępność jedzenia, nastrój, otoczenie, które wpływają na nasze nawyki żywieniowe, na to, co jemy i ile jemy. Jednak nasze badania wykazały, że jedzenie w ruchu sprzyja przejadaniu się w późniejszych porach dnia – wyjaśnia Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey (cytat za PAP).

Spokojne trawienie

Szybkość jedzenia ma bardzo duży wpływ zarówno na zdrowie, jak i masę ciała. Gdy jemy w pośpiechu, zazwyczaj spożywamy więcej kalorii niż podczas spokojnego posiłku. Tutaj również przyczyną jest brak koncentracji i kontroli nad tym, co znajduje się na twoim talerzu. To nie wszystko – pamiętaj, że ośrodki sytości reagują dopiero po ok. 15-20 minutach, co oznacza, że potrzeba tyle czasu, abyś poczuła się najedzona. Gdy więc drugie śniadanie jesz w pięć minut, nic dziwnego, że wciąż czujesz się głodna.

jedzenie w pośpiechu

Warto pamiętać, że proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej. Większość składników pokarmowych takich jak tłuszcze, białka czy węglowodany musi wcześniej zostać strawiona, aby organizm mógł je przyswoić. W układzie pokarmowym ma miejsce przesuwanie treści pokarmowej (perystaltyka), trawienie połączone z wydzielaniem soków trawiennych i żółci, wchłanianie, czynności układu krążenia, koordynacja czynności układu pokarmowego. Trzeba jeść wolno i spokojnie, by wszystkie te funkcje odbywały się sprawnie i bez zarzutu.

Jest jeszcze jedno zagrożenie związane z jedzeniem w pośpiechu. Osoby, które żyją w biegu, zwykle narażone są na duży stres. A ten źle wpływa na układ pokarmowy i funkcjonowanie jelit. Ze stresem związana jest choroba znana jako zespół jelita drażliwego (IBS). Jej typowe objawy to bóle brzucha nasilające się po jedzeniu, nieregularny rytm wypróżnień, wzdęcia, zgaga, nudności i wymioty, uczucie zmęczenia, zaparcia albo biegunka, uczucie „przelewania” w brzuchu czy częste oddawanie moczu. Pierwotna przyczyna IBS nie jest znana, podejrzewa się jednak, że ogromne znaczenie w rozwoju zaburzenia ma styl życia.

jedzenie w pośpiechu

Nie rozmawiaj podczas jedzenia

Jedzenie w pośpiechu sprzyja nadwadze, kiepskiemu samopoczuciu, przemęczeniu i osłabieniu oraz różnym zaburzeniom. Zdaniem japońskich uczonych taki sposób odżywiania sprzyja ponadto cukrzycy oraz chorobom serca. Naukowcy odkryli związek pomiędzy spożywaniem posiłków w pośpiechu a insulinoopornością, która jest jedną z przyczyn występowania cukrzycy typu 2 oraz cukrzycy ciążowej; zwykle pojawia się także w przebiegu cukrzycy typu 1.

Wnioski? Jeść trzeba powoli i spokojnie. Szczególnie istotne jest uważne spożywanie śniadania – to najważniejszy posiłek w ciągu dnia i nie można go lekceważyć. – 83 proc. badanych osób je śniadanie w domu, 14 proc. pakuje sobie jakieś kanapki albo musli do pracy, a 5 proc. w ogóle nie jada śniadań – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Karolina Czechova z MixIt.pl.

Specjalistka zwraca przy tym uwagę, że większość Polaków na spożycie posiłku poświęca 5-15 minut. Co piąty Polak znajduje na jedzenie więcej czasu, bo 15-30 minut, natomiast niecały procent – ponad pół godziny. To nie wszystko. Blisko 22,6 proc. ankietowanych przy śniadaniu rozmawia z domownikami, a 21,7 proc. całą uwagę poświęca tylko jedzeniu. Kolejna duża grupa respondentów (21 proc.) przyznaje, że podczas porannego posiłku przegląda internet, 13,5 proc. ogląda telewizję, 11 proc. słucha radia, a 5 proc. – czyta gazetę.

jedzenie w pośpiechu

– Z badań wynika, że podczas śniadania kobiety najczęściej rozmawiają z domownikami, a mężczyźni przeglądają internet – zauważa Karolina Czechova.

O tym pamiętaj

Co więc zrobić, jeśli prowadzisz szybkie tempo życia? Najważniejsze jest uświadomienie sobie, że uważne jedzenie jest niezbędne dla zachowania zdrowia i szczupłej sylwetki. Poza tym gdy żyjesz szybko, tym bardziej musisz zwrócić uwagę na sposób odżywiania – chodzi o to, byś miała energię na cały dzień, dobrze się czuła, była efektywna i wydajna. Nie osiągniesz tego bez dobrze zbilansowanej diety!

Nigdy nie rezygnuj ze śniadań. To najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który wprawia w ruch metabolizm i zapewnia ci solidną dawkę energii. Jeśli nigdy nie jesz śniadań, musisz przyzwyczaić do nich organizm. Zacznij od niewielkich porcji – na początek to może być szklanka świeżego soku owocowo-warzywnego. Następnie stopniowo rozszerzaj jadłospis, wprowadzając do niego zdrowe, pożywne produkty.

jedzenie w pośpiechu

Nie masz czasu, by rano zjeść śniadanie? Wstań wcześniej. Do pracy lub szkoły zabieraj drugie śniadanie przygotowane w domu (zdrowe kanapki, sałatki). Zawsze miej przy sobie coś do pochrupania – pokrojone w słupki owoce lub warzywa, orzechy, pestki, po które będziesz mogła sięgnąć, gdy dopadnie cię głód. Unikaj przydrożnych budek z jedzeniem typu fast food.

A jak znaleźć czas na gotowanie? Przygotuj więcej jedzenia po to, by mieć część na drugi dzień. Pamiętaj, że zapasy możesz mrozić. Nigdy nie doprowadzaj do sytuacji, gdy wracasz do domu i zastajesz pustą lodówkę. Planuj posiłki i angażuj do pomocy domowników.

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze

Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo