Dieta, która przyspiesza metabolizm

Powolna przemiana materii nie pozwala ci schudnąć? Przejdź na dietę, która podkręci tempo metabolizmu – a ty wkrótce będziesz cieszyć się szczupłą sylwetką.
Dieta, która przyspiesza metabolizm
19.08.2014

Czy jesteś w grupie osób, które na pytanie, dlaczego nie mogą schudnąć, odpowiadają, że mają kiepską przemianę materii? Jeśli tak, mamy dobrą wiadomość – tempo metabolizmu można podnieść i sprawić, by spalanie stało się efektywniejsze. Musisz wiedzieć, jakimi nawykami spowalniasz swój metabolizm. I co jest niezbędne, by twoja przemiana materii przyśpieszyła.

Metabolizm spowalnia nieracjonalne odżywianie. Wszystkie te diety-cud, głodówki, rezygnowanie z posiłków fatalnie wpływają na twój organizm. Przez nieregularne odżywianie i zrywy w postaci odmawiania sobie jedzenia (a potem urządzania uczty pod wieczór) metabolizm zostaje zakłócony. Co zrobić, żeby twoja przemiana materii pracowała jak należy?

Jedz regularnie

To podstawa, nadrzędna zasada szybkiego metabolizmu. Gdy odżywiasz się nieregularnie, twój organizm wariuje i zamiast spalać tłuszcz, odkłada go na czarną godzinę. Tymczasem by mieć wzorową przemianę materii, posiłki trzeba spożywać regularnie, np. co trzy godziny. Śniadanie powinno być królewskie, obiad książęcy, kolacja – żebracza. W międzyczasie sięgaj po zdrowe przekąski. Ważne, żeby się nie głodzić. Jedzenie jest jak paliwo – dostarczane organizmowi w równych odstępach sprawia, że twój metabolizm cały czas pracuje na wysokich obrotach.

Wyklucz z diety złe produkty

Niektóre produkty spożywcze są wrogiem szczupłej sylwetki i szybkiego metabolizmu. Pisze o nich Haylie Pomroy w książce poświęconej szybszemu metabolizmowi. To: produkty pszeniczne, mleko i jego przetwory, kukurydza, soja, kofeina, rafinowany cukier, alkohol, soki owocowe (słodzone), sztuczne słodziki, produkty light. Wszystkie powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej, rozleniwiają metabolizm i zasycają nas na krótko. Uważać musimy zwłaszcza ta produkty light, które są wysoko przetworzone, pełne chemii, barwników i konserwantów. Ich spożywanie wprowadza do naszego organizmu toksyny.

Sięgaj po produkty sezonowe

Są zdrowe, świeże, pełne witamin, cennych związków i biopierwiastków. A przy tym kosztują niewiele. Wybierz się na targ i zapoluj na sezonowe warzywa oraz owoce. Im dłuższą drogę przebyły, zanim trafiły na stragan, tym będą gorszej jakości. Z takich produktów wyczarujesz odżywczy, sycący, podkręcający metabolizm posiłek. Młoda kapusta, botwinka, fasolka, owoce jagodowe, cukinia, marchewka i jabłka – jedzmy jak najwięcej jabłek. Dla zdrowia i na złość… same-wiecie-komu ;-). Dodatek aromatycznych przypraw sprawi, że na talerz trafi potrawa dobroczynna dla metabolizmu.

Gotuj odpowiednie posiłki

Odpowiednie, czyli błyskawicznie podkręcające metabolizm, a tym samym przyczyniające się do utraty tkanki tłuszczowej. Wśród koronnych produktów warto wymienić: rośliny strączkowe, świeże warzywa, pestki i nasiona, jajka, produkty z pełnego ziarna, chude mięso, ryby. W diecie nie powinno zabraknąć białka – wyliczono, że dieta bogata w proteiny pomaga podnieść temp przemiany materii o ok. 30 procent. W diecie powinny się też znaleźć zdrowe tłuszcze – te pochodzące z olejów roślinnych, orzechów, ryb. Doskonale na przemianą materii wpływa również wracająca do łask owsianka. Dodaj do niej garść suszonych i świeżych owoców – powstanie danie pyszne i zdrowe.

x

Jedz warzywa

A może tak ogórek z owsianką? Trudno to sobie wyobrazić. Ale warzywa jeść trzeba. Jak najczęściej. Haylie Pomroy pisze: „Łatwo jest dodać warzywa, gdy jecie jajecznicę, ale musicie dodać je także wtedy, gdy na śniadanie macie owsiankę lub grzankę. Pomaga to utrzymać otwarty przepływ tłuszczów, a także wzmaga zdrowe ich trawienie. Enzymy zawarte w warzywach wspomagają ten proces, dlatego ich potrzebujecie”. Widzisz? Warzywa są niezbędne dla szybkiego metabolizmu. W zasadzie możemy bezkarnie podjadać je przez cały dzień. Nie tylko na surowo, choć takie są najzdrowsze. Można je też upiec, ugotować na parze czy wrzucić na grilla.

x

Pij zimne napoje

Trzeba regularnie nawadniać organizm – a im zimniejsza woda, tym lepiej. Chodzi o to, że gdy do organizmu trafiają chłodne płyny, ten musi je ogrzać do temperatury dla siebie odpowiedniej (zwykle 36,6). Dzięki temu przemiana materii pracuje na wysokich obrotach, a ty bez większego wysiłku spalasz kalorie. Woda jest poza tym głównym transporterem składników odżywczych. W odwodnionym organizmie wszystkie procesy są spowolnione – w tym tempo przemiany materii. Postaraj się każdego dnia wypić 1,5-2 litry niegazowanej wody mineralnej. W czasie upałów potrzebujesz jej nawet więcej. Dla jeszcze lepszych rezultatów wrzuć do szklanki plaster cytryny i miętę.

Przyprawiaj!

Wykreśl z diety sól i zastąp ją aromatycznymi, smacznymi, dobroczynnymi przyprawami, które każdy posiłek uczynią wyjątkowym – i sprawią, że twoja przemiana materii będzie znacznie szybsza. Zadbaj o to, żeby w twoim codziennym menu znalazło się miejsce dla imbiru, cynamonu, ziół prowansalskich, bazylii oraz chili. Ta ostatnia rzadko gości na naszych stołach z racji na swój ostry smak, pamiętajmy jednak, że zawiera ona kapsaicynę – bezcenny związek pomagający podkręcić tempo przemiany materii i obniżający poziom „złego” cholesterolu. Spożywanie potraw zawierających chili wpływa na wzrost zużycia energii i tlenu o 30 procent.

Zacznij się ruszać

Na nic dieta, nawet najlepiej skomponowana i przestrzegana rygorystycznie, jeśli nie ćwiczysz. Pamiętaj, że im więcej będziesz miała mięśni, tym sprawniej będzie pracował twój metabolizm. Wyliczono, że kilogram tkanki tłuszczowej spala 4 kcal dziennie, podczas gdy kilogram tkanki mięśniowej – 15, czyli prawie czterokrotnie więcej. Dzięki aktywności fizycznej tempo twojej przemiany materii cały czas będzie na wysokim poziomie. Spalisz nadmiar tłuszczyku, twoja skóra stanie się napięta i elastyczna, pozbędziesz się cellulitu, dotlenisz się. I te endorfiny!

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze (8)

Ocena: 4.75 / 5
Magdalena K (Ocena: 3) 19.11.2015 11:11
Śniadanie powinno być królewskie, obiad książęcy, kolacja – żebracza ? Nic takiego nie ma w ksiazce. Haylie podkresla tez ze nie powinno sie byc glodnym, wiec jesli idziemy spac pozno bo siedzimy dlogo w nocy i jestesmy glodni powinnismy cos zjesc.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 08.03.2015 12:07
Jabłka i szparagi! Sprawdzone - można jeść co się chce, jedząc produkty które zawierają składniki przyspieszające przemianę materii. A jak nie ma się czasu na szykowanie soczków z dużej ilości jabłek to koniecznie acetomale,
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 19.08.2014 13:13
Kofeina powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej? Większej głupoty nie słyszałam. Pierw poczytajcie jak zbawienna jest kofeina w czasie redukcji, a potem się wypowiadajcie. No chyba że ktoś do kawy zajada się czekoladą, a kawę pije słodką i z bitą śmietaną....
zobacz odpowiedzi (5)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo