Co NIE pomaga w odchudzaniu?

Nie wszystko pomaga w zgubieniu zbędnych kilogramów, nawet jeśli myślisz, że jest inaczej. Na co zwrócić uwagę?
Co NIE pomaga w odchudzaniu?
28.07.2012

Badania pokazują, że najpopularniejszą wśród Polaków metodą odchudzania jest ograniczenie jedzenia – robi tak 73 proc. z nas. Co drugi Polak, który chce pozbyć się nadwagi, ćwiczy. Natomiast po specjalistyczne środki wspomagające odchudzanie sięga 20 proc. naszego społeczeństwa. Podczas walki z dodatkowymi kilogramami warto zachować zdrowy rozsądek. Nie wszystko bowiem, o czym myślimy, że pomaga, faktycznie jest pomocne przy odchudzaniu. Co może utrudniać zrzucenie wagi i jakie błędy najczęściej popełniamy?

Tabletki odchudzające

Nie odchudzają, a jedynie wspomagają odchudzanie. I myli się ten, kto myśli, że wystarczy łyknąć taki specyfik, aby zgubić zbędne kilogramy. Nic z tych rzeczy. Tabletki na odchudzanie nie zastąpią diety i aktywności fizycznej. Nie pomogą zatem w odchudzaniu, jeśli nie zmodyfikujesz swojego jadłospisu i nie zaczniesz ćwiczyć. Przykład? L-karnityna jest pomocna przy spalaniu tkanki tłuszczowej. Ale wymaga aktywnej pracy mięśni, czyli systematycznego treningu, żeby działała. Same tabletki w odchudzaniu nie pomogą.

To nie wszystko. Niemieccy badacze doszli do wniosku, że popularne suplementy diety, m.in. błonnik w tabletkach, proszek z kapusty czy z nasion guarany nie pomagają w odchudzaniu bardziej od… placebo. Wyniki tego eksperymentu zaprezentowano na Międzynarodowym Kongresie Badań nad Otyłością w Sztokholmie. Dr Thomas Ellrott, który brał udział w badaniu, zwrócił uwagę, że w przeciwieństwie do leków, skuteczność suplementów nie musi być dowiedziona, by znalazły się w sprzedaży.

Owoce

Duże ilości owoców

Ich spożycie jest ważne z kilku powodów. Są niskokaloryczne, zawierają dużo wody i masę witamin. Wiele z nich działa przeciwgorączkowo, przeciwbakteryjnie i przeciwkaszlowo. Regulują trawienie, przyśpieszają ruchy jelit. Ale uwaga: objadanie się owocami wcale nie pomaga w odchudzaniu. Np. winogrona, banany czy daktyle mają sporo kalorii (przykładowo – jeden banan ma ich około 120). Z kolei awokado to ok. 30 proc. tłuszczu! Poza tym owoce zawierają duże ilości cukrów prostych. Zasada jest prosta: im owoc słodszy, tym cukrów więcej.

Wniosek zatem oczywisty – próbując schudnąć, zajadając się dużą ilością owoców, możesz uzyskać odwrotny skutek. Przez duże ilości zawartych w nich łatwo przyswajalnych cukrów nie tylko nie schudniesz, ale wręcz możesz przybrać na wadze. Uważaj zatem, po które owoce sięgasz i zajadaj je z głową.

Owoce

Sam trening aerobowy

Chodzisz na siłownię albo trenujesz w domu? Świetnie. Sęk w tym, że podczas ćwiczeń musisz kierować się rozsądkiem. I mieć elementarną wiedzę dotyczącą treningu na odchudzanie. Wiele osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z siłownią, koncentruje się wyłącznie na ćwiczeniach aerobowych. Ćwiczenia aerobowe (tlenowe) to najściślej rzecz ujmując długotrwałe i jednostajne ćwiczenia, które z reguły angażują duże grupy mięśni. To np. trening na bieżni, rowerku czy orbitreku. Ale same aeroby nie wystarczą, aby schudnąć.

Owszem, trening aerobowy jest konieczny, aby równomiernie spalić tłuszcz, jednak trening siłowy również jest bardzo ważny. Nie tylko wyrzeźbi twoją sylwetkę, ale także uchroni cię przed kontuzjami. Warto wiedzieć, że im większą masę mięśniową zbudujesz, tym smuklejsze będzie twoje ciało.

Owoce

Co jeszcze nie pomaga w odchudzaniu?

- Odtłuszczony nabiał. Australijscy naukowcy udowodnili, że produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu nie mają wpływu na naszą wagę. Jedyne, co uległo poprawie po ich zjedzeniu, to poziom cholesterolu we krwi. Ten, owszem, obniżył się, ale i tak nieznacznie.

- Picie dużej ilości wody. Brytyjscy uczeni dowiedli, że picie dużej ilości wody wcale nie sprzyja odchudzaniu. Poza tym wypłukuje toksyny z organizmu, może powodować uszkodzenia nerek i spadek odporności. Badacze twierdzą, że nie ma żadnych, potwierdzonych naukowo dowodów, jakoby woda w dużych ilościach wspomagała odchudzanie. Wystarczą cztery szklanki dziennie.

- Wysoka zawartość błonnika. Dorosły człowiek powinien spożywać około 20-40 gramów błonnika dziennie. Większa jego ilość nie tylko nie pomaga w odchudzaniu, ale powoduje także wzdęcia i zaparcia.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Jogging – rano czy wieczorem?

Pora treningu ma znaczenie.

Jak schudnąć na basenie?

Pływaj na zdrowie i dobrą kondycję.

Owoce

Wyeliminowanie śniadania

Aby schudnąć, wiele osób drastycznie ogranicza liczbę spożywanych kalorii. A to ogromny błąd, bo żeby zrzucić nadwagę, trzeba jeść! Przede wszystkim dlatego, że odmawiając sobie jedzenia, spowalniamy metabolizm. Wenezuelska dietetyczka Daniela Jakubowicz doszła nawet do wniosku, że konieczne jest spożywanie obfitych wręcz śniadań. Z badań specjalistki na prawie stu otyłych pacjentkach wynika bowiem, że kobiety, które rankiem przyjmują nawet połowę dziennego zapotrzebowania na kalorie (i nie stronią od węglowodanów), najszybciej tracą na wadze.

Obfite śniadanie podkręca metabolizm i nie zakłóca gospodarki węglowodanowej w organizmie. Poza tym ogranicza łaknienie w ciągu dnia. Zdaniem wenezuelskiej dietetyczki, co istotne, diety z niską zawartością węglowodanów wywołują u odchudzających się osób wielki apetyt, np. na słodycze.

Komentarze (53)

Ocena: 5 / 5
Kamila (Ocena: 5) 02.06.2016 11:56
Ja szukam osób które brały zieloną kawę forte albo chrom organiczny są tu takie? poszukuję opinii na temat tych produktów
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.07.2012 16:07
chyba najbardziej zdradliwe są owoce, od dziecka wciskano nam, że są mega zdrowe, a tu niespodzianka.. mają mnóstwo cukru
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.07.2012 19:43
pewnie, zamiast wody pijmy zdrowiutką colę, pepsi i inne kolorowe (bez)wartościowe napoje...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 29.07.2012 23:38
Mam rozmiar M, ogolnie mam normalna figure gdyby nie te wstretne boczki. Nic nie pomaga, chyba nigdy sie ich nie pozbede
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 29.07.2012 23:09
w odchudzaniu nie pomaga jedzenie :D
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo