Zimowa dieta na mrozy

Co powinno znaleźć się na talerzu w okresie zimowym?
Zimowa dieta na mrozy
21.02.2012

Od końca stycznie mróz nie odpuszcza – co i rusz notowane są kolejne rekordy zimna. Na początku lutego termometry na Podhalu pokazały 36 kresek na minusie. Przy takich mrozach wiele nie brakuje już do termicznego rekordu Polski wszech czasów. Najzimniejszym dniem w historii był 11 stycznia 1940 roku; w Siedlcach temperatura spadła do minus 41 stopni. Taka pogoda wymusza na nas nie tylko odpowiedni strój, ale również zmodyfikowanie jadłospisu. – Znaczny spadek temperatury poniżej zera stopni sprawia, że nasz organizm domaga się większej dawki energii. W takie dni rozgrzeje nas herbata z imbirem i ciepła zupa, a kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z warzywami dostarczy niezbędnych składników odżywczych – podpowiada Marietta Wyciechowska, dietetyczka z Centrum Naturhouse. Ale na tym, rzecz jasna, nie koniec. O czym jeszcze pamiętać?

Apetyt wzrasta zimą

Zimą najłatwiej odmrozić ręce i nogi, dużo ciepła ucieka też przez głowę. Policzki, czubek nosa, palce – te części ciała marzną zdecydowanie najszybciej. W mroźnej aurze spalamy o ok. 20 proc. więcej kalorii niż wiosną czy latem. Dlaczego tak się dzieje? Marietta Wyciechowska tłumaczy, że gdy przebywamy na mrozie, kurczą się nasze naczynia krwionośne i zwiększa się ciśnienie krwi. Organizm wykorzystuje wtedy zdobyte wcześniej zapasy, aby wyrównać bilans cieplny. – Z tego powodu możemy odczuwać wzmożony apetyt, częściej zdarza nam się również podjadać między posiłkami. Błędne jest jednak przekonanie, że jedząc więcej i tłusto, uchronimy się przed mrozem. Zimą jesteśmy mniej aktywni fizycznie, dlatego każdy nadmiar kalorii odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej – nie kryje Marietta Wyciechowska z Centrum Naturhouse. Jak temu zapobiegać?

pieczywo czosnkowe

Naturalne antybiotyki

Do przygotowania pełnowartościowych posiłków możemy użyć mrożonych warzyw, ponieważ zachowują one wartości odżywcze, porównywalne ze świeżymi. Korzystajmy także ze sprawdzonych od lat sposobów na walkę z przeziębieniem: czosnek, cebula i chrzan to przecież naturalne antybiotyki. Z kolei przed chandrą uchronią nas produkty bogate w witaminy z grupy B: kasze, nabiał, ryby, rośliny strączkowe, orzechy oraz kiełki – podkreśla dietetyczka. Zimą śmiało sięgaj również po kiszonki zawierające pożyteczne bakterie, które mają korzystny wpływ na odporność organizmu. Nie zapominaj o probiotykach i prebiotykach. Ważne, aby pić dużo wody niegazowanej, a także doskonale wpływających na organizm herbat, które rozgrzewają i są zdrowiem podanym w filiżance.

Rusz się z domu!

Uzupełnieniem pełnowartościowej diety powinna być duża aktywność fizyczna. Zdaniem Marietty Wyciechowskiej z Centrum Naturhouse, zimowe sporty to doskonały sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów i przygotowanie sylwetki do nadejścia wiosny. Ale uwaga – długotrwały pobyt na stoku czy w górach może spowodować wychłodzenie organizmu i ubytek energii. W takich sytuacjach warto mieć przy sobie przekąskę w postaci suszonych owoców, orzechów lub kanapki z razowego pieczywa. – Zdecydowanie unikajmy spożywania alkoholu, który powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych i zapewnia złudne uczucie ciepła – apeluje specjalistka. Przestrzegając najważniejszych zasad żywieniowych i dbając o zdrowy styl spędzania wolnego czasu, możemy w prosty sposób sprawić, że przejmujące mrozy nie będą nam już straszne.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Porada Stylistek: Zima za pasem! 5 ZESTAWÓW na śnieg i mróz

Sprawdź, jak się ubierać podczas siarczystych mrozów.

Rozgrzewające napoje na zimę

Co powiesz na grzane wino albo herbatę z rumem?

śniadanie

Śniadanie to podstawa

Kiedy temperatura spada poniżej zera, powinnyśmy przestrzegać kilku zasad żywieniowych i zadbać o właściwą ilość składników odżywczych w codziennej diecie. Bo – jak zaznacza Marietta Wyciechowska – ważna jest jakość, a nie ilość spożywanych produktów. – Przede wszystkim pamiętajmy o pięciu posiłkach spożywanych w odstępach około trzygodzinnych, aby nie dopuścić do spadku poziomu glukozy we krwi – podkreśla dietetyczka z Centrum Naturhouse. Zimą należy również regularnie dostarczać organizmowi witamin, minerałów, błonnika oraz wody, aby wzmocnić odporność. – Dlatego każdy dzień zacznijmy od pożywanego śniadania, które doda nam energii i pobudzi metabolizm do działania. Bardzo zdrowa jest owsianka z owocami i orzechami lub kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z twarogiem czy chudą wędliną – dodaje Marietta Wyciechowska.

Przyprawy pomogą

Nie bagatelizuj również drugiego śniadania. Może być w formie lekkiej przekąski – jogurtu z owocami albo kanapki z dużą ilością warzyw. Z kolei na obiad i na kolację warto przygotować sobie ciepły posiłek, np. zupę na bazie warzyw oraz chudego mięsa. – Jeśli dodamy do wywaru przyprawy, takie jak ostra papryka, pieprz, bazylia czy imbir, potrawa będzie nie tylko odżywcza, ale również rozgrzewająca. Podobnie jak gorąca herbata z dodatkiem cynamonu, goździków, owoców dzikiej róży czy domowych soków – radzi Marietta Wyciechowska z Centrum Naturhouse. Podczas zimy nie wolno zapominać o warzywach oraz owocach, zwłaszcza cytrusach, które zawierają mnóstwo witaminy C i wzmacniają układ odpornościowy.

Komentarze (6)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 23.02.2012 15:05
Zimą można także zadbać o to, aby nie przytyć, czasem wystarczy taki drobiazg jak picie czerwonej herbaty Pu-erh, która trzyma w ryzach "nadprogramowe" kilogramy. Tym, którzy nie są w stanie pić czerwonej herbaty ze względu na jej zapach - polecam Perfect Slim Irvinga, który smakuje owocowo. Łatwy, prosty i przyjemny sposób, prawda?
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 21.02.2012 14:17
no to prawda.na zime chce mi sie o wiele wiecej jesc.dobrze,ze trenuje
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 21.02.2012 09:39
nie jedzcie pikantynych rzeczy bo to wypala zoładek i niszczy kubki smakowe!!
zobacz odpowiedzi (2)
Anonim (Ocena: 5) 21.02.2012 09:38
to fakt, zima jest straszny apetyt, mozna jesc i jesc
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo