Jak przetrwać święta na diecie?

Skorzystaj z prostych porad dietetyka i przepisów na świąteczne potrawy.
Jak przetrwać święta na diecie?
21.12.2011

Za co najbardziej uwielbiamy święta Bożego Narodzenia? Przede wszystkim za wyjątkową atmosferę, możliwość spędzenia ciepłych chwil z najbliższymi, radość z otrzymywania i obdarowywania prezentami, a także za pyszne, staropolskie potrawy. Bez karpia, barszczu z uszkami czy makowca nie wyobrażamy sobie tradycyjnych świąt. Niestety kilkudniowe ucztowanie może mieć negatywne konsekwencje dla naszej sylwetki. Zwłaszcza jeśli jesteśmy na diecie i staramy się ograniczać niektóre produkty, a w czasie świąt ulegniemy zbyt wielu słodkim pokusom. Czy powinniśmy zatem zrezygnować z pysznych, świątecznych dań? Niekoniecznie, wystarczy jedynie pamiętać o kilku zasadach żywieniowych dotyczących przyrządzania i spożywania potraw. Warto również skonsultować świąteczne menu z dietetykiem.

Zdrowe zasady nie tylko od święta

Najważniejszą zasadą jest regularne spożywanie posiłków. W ferworze świątecznych przygotowań zdarza nam się zapomnieć o zjedzeniu czegoś w ciągu dnia, czasami nawet świadomie nic jemy przed przyjęciem i jest to niestety duży błąd. A wystarczy szklanka soku warzywnego, owoc lub serek wiejski, aby pobudzić nasz metabolizm do działania – mówi Małgorzata Kamionowska, dietetyk z Centrum Naturhouse. Jeśli już zasiądziemy do suto zastawionego stołu, pamiętajmy o zdrowym umiarze. Chcąc spróbować wszystkich potraw, powinniśmy nakładać sobie małe porcje, robić przerwy pomiędzy kolejnymi daniami i nie łączyć kalorycznych posiłków. Ostrożność należy zachować również w piciu, zwłaszcza alkoholu (który naprawdę tuczy) i słodkich napojów gazowanych, dostarczających organizmowi pustych kalorii. Jako że rodzinne spotkania trwają bardzo często wiele godzin, starajmy się ograniczyć posiłki spożywane późnym wieczorem. Ostatnie danie najlepiej zjeść trzy, cztery godziny przed snem, aby nadmiar spożytych kalorii nie zamienił się w tkankę tłuszczową.

święta na diecie

Przepis na ciasto mandarynkowe:

Składniki:

4 mandarynki ze skórką

25 dkg mielonych migdałów (orzechy mielone)

15 dkg cukru

6 jaj

1 łyżka proszku do pieczenia

Jak przyrządzić?

Mandarynki ze skórką sparzyć wrzątkiem, po czym całe wraz ze skórką wrzucić do garnka, zalać wodą i gotować ok. 10 minut. Następnie mandarynki odcedzić i przestudzić. Cukier, mielone migdały i proszek do pieczenia wrzucić do miseczki i wbić żółtka. Osobno należy ubić białka. Przestudzone mandarynki zmiksować – 2 ze skórką, a 2 obrać i wrzucić do pozostałych składników. Ubitą pianę powoli łączyć z resztą składników i tak przygotowane ciasto wlać do średniej tortownicy. Piec przez ok. 40 minut w temperaturze 180 stopni.

EPN

Zobacz także:

Jak zdrowo przytyć? PORADY DLA CHUDZIELCÓW

Wiemy, w jaki sposób możesz zdrowo przybrać na wadze.

Wszystko, co powinnaś wiedzieć o piramidzie żywienia

Pora zacząć zdrowo się odżywiać.

święta na diecie

Świąteczne bomby kaloryczne

W przygotowaniu świątecznych potraw unikajmy smażenia, zwłaszcza na głębokim tłuszczu. Zdecydowanie zdrowszym sposobem obróbki jest pieczenie i gotowanie. – Unikajmy również zagęszczaczy w postaci mąki czy śmietany, a zamiast majonezu użyjmy jogurtu naturalnego lub dressingu do sałatki. Dużą pułapką są kaloryczne dodatki smakowe do potraw w postaci boczku lub skwarków – dodaje Małgorzata Kamionowska, dietetyk z Centrum Naturhouse. Zrezygnujemy także z dodatkowych węglowodanów – ziemniaków, makaronów lub klusek. Porcja mięsa lub ryby będzie równie dobrze smakowała z samą surówką. Aby nie martwić się dodatkowymi kilogramami po świętach, wystarczy zastosować kilka prostych zasad żywieniowych i skorzystać z przykładowego jadłospisu opracowanego przez dietetyka.

Przepis na barszcz grzybowy:

Składniki:

-Susz grzybowy

-Zakwas na żurek

-Jogurt naturalny

-Sól, czosnek

Jak przyrządzić?

Suszone grzyby wrzucić do wody (ok. 300 ml wody na garść grzybów). Wodę z grzybami zagotować i zostawić na kilka minut na małym ogniu. Wywar z grzybami odstawić na kilka godzin. Wyciągnąć grzyby, a wywar przelać przez gazę i zagotować w nowym naczyniu. Dolać wody, jeżeli jest taka potrzeba. Zakwas na żurek dokładnie wymieszać i wlać do wywaru mieszając. Grzyby, które zostały wyjęte można pokroić w cienkie paski i wrzucić do barszczu. Barszcz posolić do smaku i doprawić jogurtem. Wrzucić ok. 5-6 ząbków czosnku i gotować przez ok. godzinę.

Komentarze (23)

Ocena: 5 / 5
iga (Ocena: 5) 21.11.2014 08:53
Slimette stosowałam ja, moja siostra i moja mama, każdej z nas pomógł, chociaż u każdej dał inny rezultat, w zalezności od tego czy była wprowadzona dieta czy nie, czy aktywność fizyczna czy nie. Oczywiście, najlepsze rezultaty uzyskuje się z dietą i ćwiczeniami, ale i bez tego efekt jest, jak dla mnie zadawalający.
odpowiedz
Natalka (Ocena: 5) 18.11.2014 13:20
tylko z suplementem, inaczej cała praca może pójść na marne w kilka dni :/ tylko, który tu wybrać? słyszał ktoś o slimette.pl? sporo się o nim pisze na blogach pozytywów
odpowiedz
WSEIII (Ocena: 5) 19.12.2012 11:55
Szanowni Państwo, przygotowanie racjonalnego jadłospisu to wyzwanie nie tylko przed wigilijną kolacją. O właściwe nawyki żywieniowe powinniśmy dbać przez cały rok. To ułatwi przygotowywanie świątecznych dań i pozwoli uniknąć przejedzenia czy niechcianych kilogramów. Jeśli skomponowanie zbilansowanej diety sprawia nam trudności, po pomoc można zwrócić się do specjalisty. Absolwent dietetyki, wie, jak ułożyć jadłospis, aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników, witamin i minerałów, jak zdrowo urozmaicać dietę i w jaki sposób pomóc osobom mającym kłopoty z utrzymaniem optymalnej wagi. Wsparcie specjalistów do spraw żywienia jest cenne również w okresie, kiedy częściej niż zazwyczaj odwiedzamy rodzinę i wspólnie świętujemy – mogą wówczas służyć fachową poradą, jak racjonalnie przygotowywać świąteczne potrawy. Najrozsądniej jest na taką specjalistyczną konsultację udać się już wcześniej, aby zdrowe podejście do Świąt nie było przykrym obowiązkiem, ale naturalną kontynuacją całorocznych właściwych nawyków. Wyższa Szkoła Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 21.12.2011 19:27
nie da się :D
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 21.12.2011 17:39
barszcz na grzybach nie na buraczkach??????????????????
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo