Zbilansowana dieta dla ucznia

Dziecko w wieku szkolnym rośnie... jak na drożdżach. Dieta ucznia musi być pożywna i urozmaicona. Przeczytaj, jak komponować posiłki.
Zbilansowana dieta dla ucznia
01.10.2008

Każda mama chce, żeby jej dziecko prawidłowo się rozwijało, było silne i zdrowe, miało dobre stopnie. Warto pamiętać, że bardzo ważną rolę w spełnieniu tych oczekiwań odgrywa właściwa dieta. Nasz specjalista wyjaśnia, jakich błędów w żywieniu dzieci należy unikać i jak układać zdrowy jadłospis.

Chroń pociechę przed złymi nawykami

Z badań wynika, że większość dzieci w wieku szkolnym spożywa tylko 3 posiłki dziennie. Często nie jedzą drugiego śniadania i podwieczorku, a także piją za mało mleka. Za to na przerwach w szkole zajadają się słodyczami.

Konsekwencją jest spożywanie nadmiernej liczby kalorii oraz niedobór witamin A, C, E, kwasu foliowego, wapnia, magnezu i białka.

Niepokojące jest również to, że u około 1/4 badanych dzieci stwierdzono znacznie podwyższony poziom cholesterolu. To skutek podjadania, gdyż przekąskami są przeważnie mało wartościowe i tłuste produkty: chipsy, chrupki, frytki, pizza, zapiekanki, ciastka.

9 ważnych zasad diety twojego dziecka

Specjaliści od zdrowego żywienia opracowali zasady, jakie powinny stosować mamy w żywieniu swoich dzieci:

  1. Dbaj, by twoje dziecko jadło codziennie 4 - 5 posiłków. Pamiętaj, że nie powinno wychodzić z domu bez śniadania. Przygotuj mu też drugie śniadanie do szkoły (kanapkę, najlepiej z ciemnego pieczywa, z chudą wędliną lub serem, z dodatkiem warzyw, a ponadto owoce).
  2. Nie pozwól dziecku podjadać między posiłkami, np. podczas oglądania telewizji. Produkty typu fast food, chipsy i słodycze są bogate w tłuszcze, cholesterol, sól i cukier.
  3. Staraj się podawać dziecku warzywa i owoce do każdego posiłku (świeże, mrożone lub konserwowe).
  4. Rób dziecku kanapki z pełnoziarnistego pieczywa. Wartościowymi produktami zbożowymi są też: muesli wielozbożowe, płatki kukurydziane, kasze, np. gryczana, pęczak.
  5. Częściej przyrządzaj ryby, zwłaszcza morskie o dużej zawartości tłuszczu. Najlepiej je przygotować na grillu lub upiec.
  6. Podawaj dziecku wyłącznie chude mięso lub produkty mięsne o zmniejszonej zawartości tłuszczu, a z drobiu, przed jedzeniem, zdejmuj skórkę. Odradza się podawanie dzieciom parówek, gdyż są to produkty wysokoenergetyczne i tłuste, a ponadto, zawierają niewiele białka. Należy także ograniczyć spożycie kalorycznych sosów.
  7. Nie dosalaj ani nie dosładzaj potraw. W wielu produktach spożywczych, np. wędlinach, konserwach, żółtych serach, produktach instant, paluszkach i chipsach jest dużo soli. Gdy robisz zakupy, czytaj etykiety produktów i wybieraj jedzenie o jak najmniejszej zawartości soli i cukru.
  8. Podawaj dziecku zdrowe napoje. Wskazane są: woda mineralna niegazowana, herbaty owocowe, herbatki z kopru włoskiego lub rumianku, a także soki warzywne i owocowe. Najlepsze dla dziecka są te niedosładzane. Ogranicz podawanie słodkich napojów. Nie zawierają witamin, a mają dużo kalorii. dzieci w wieku 7 - 18 lat nie powinny pić więcej niż 240 - 350 ml słodkich napojów dziennie.
  9. Dbaj, by w diecie dziecka były wszystkie niezbędne składniki odżywcze (np. białko, węglowodany, witaminy, składniki mineralne). Nie stosuj u dziecka diety wegetariańskiej.

Uwaga! Jeśli będzie ci się wydawało, że twoje dziecko waży za dużo lub za mało, zgłoś się z nim do lekarza lub dietetyka. Rodzice często nie są w stanie obiektywnie ocenić, czy waga ich dziecka jest prawidłowa. Sami nie potrafią też zastosować zdrowej i skutecznej diety.

(Źródło: kobieta.interia.pl)

Polecane wideo

Komentarze (22)

Ocena: 5 / 5
Aneta (Ocena: 5) 12.05.2016 17:33
Koniecyne jest suplementowanie magnezu. Mój Patryk miał problemy z koncentracją i na badaniach u pediatry wyszedł niedobór magnezu. Kupiłam mu chela-mag b6 i po kilku tygodniach stosowania nie dość, że lepiej śpi to jeszcze dłużej potrafi się skupić na czytaniu czy robieniu zadań, zdecydowanie mniej ma z nimi problemów. :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 25.10.2014 16:16
jasne,że dieta musi być zbilansowana co nie znaczy że od czasu do czasu nie można sobie zjeść czegoś innego. my raz w tygodniu wychodzimy z dzieciakami coś zjeść, ty razem była to pizza hut. okazało się,że mają specjalne menu dla dzieci, gdzie są frytki, makarony, pizze i zupy, także duży wybór :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 10.08.2012 14:18
kiedy bylam mala rodzice nie mowili ni zebym nie jadla chipsow czy pila coli i teraz bardzo tego rzaluje!!!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.01.2009 17:37
ja jestem wege od 8 lat (zaczęłam w wieku 9) ale na czas ciąży zacznę jeść ryby i jajka, a moje dzieci będę wege tylko wtedy jeśli same o tym zdecydują.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 19.01.2009 20:52
[quote="Gosc"][quote][b]Gosc[/b] [quote][b]Gosc[/b] Ja jestem wegetarianką od 9 roku życia. Moje dzieci też będą wegetarianami, ot co![/quote] a masz ile? 10?[/quote] dobre ;)[/quote] Nie widze w tym nic dobrego... Ja jestem wege od urodzenia .
odpowiedz

Polecane dla Ciebie