Sprawdź, jakich witamin ci brakuje! Jeszcze nie jest za późno, by nadrobić straty! PORADY EKSPERTA

Są gwarantem zdrowia, urody i dobrego samopoczucia. Zamiast łykać tabletki, sprawdź, po jakie produkty powinnaś sięgać, aby być piękna i zdrowa!
Sprawdź, jakich witamin ci brakuje! Jeszcze nie jest za późno, by nadrobić straty! PORADY EKSPERTA
16.03.2011

Nikt nie ma wątpliwości, że organizm wyjałowiony z witamin choruje. Awitaminoza prowadzi do wielu groźnych zaburzeń – może wywołać m.in. szkorbut, kurzą ślepotę, krzywicę czy doprowadzić do słabej krzepliwości krwi. Są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych, przemieniają tłuszcze i węglowodany w energię, budują materiał genetyczny, mają współudział w produkcji hormonów, krwinek czy przeciwciał. Dlatego ich spożywanie jest tak ważne. Oczywiście, możesz kupić preparat i codziennie brać witaminy w postaci suplementów. O wiele łatwiejszą, tańszą i zdrowszą metodą na uzbrojenie się w arsenał niezbędnych witamin jest jednak sięgnięcie po odpowiednie produkty, zwłaszcza że większość z nich nie może być syntezowana przez nasze organizmy. Witamy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie. Podpowiadamy, które są najważniejsze.

Witamina A

Gdy w organizmie jej nie brakuje, skóra jest piękna i pełna blasku. Witamina A poprawia jej koloryt, zwiększa zawartość kolagenu w skórze właściwej, chroni ją również przed promieniami UV. Ma kluczowy wpływ na wzrok – odpowiada za prawidłowe widzenie, pomaga w leczeniu wielu chorób oczu. Zwiększa odporność organizmu na zakażenia, bierze udział w produkcji hormonów oraz w tworzeniu układu kostnego. Dzieci z niedoborem witaminy A rozwijają się nieprawidłowo.

Witaminę A znajdziesz przede wszystkim w jajkach, rybach morskich, tranie, mleku, maśle, wątrobie wołowej i wieprzowej, olejach roślinnych, szpinaku, sałacie, moreli, zielonym groszku, marchwi, pomidorach, owocach dzikiej różny, dyni, boćwinie i szczawiu.

Brak witaminy A prowadzi do tzw. kurzej ślepoty (zaburzenia widzenia w warunkach słabego oświetlenia) oraz do zmian skórnych.

Witamina D

Nie tylko poprawia humor i wzmacnia odporność. Pełni także istotne funkcje w organizmie. Odpowiada m.in. za wchłanianie wapnia i metabolizm tkanki kostnej. Jest niezbędna przy formowaniu układu szkieletowego, wpływa również na prawidłową pracę serca.

Znajdziesz ją w rybach morskich, tranie, wątrobie wieprzowej, baraniej i wołowej, maśle, mleku, jajkach, serach żółtych i mięsie.

Niedobór witaminy D skutkuje krzywicą u Dzieci, a u dorosłych – osteoporozą.

witaminy

Witamina E

Bardzo ważna witamina. Pełni rolę przeciwutleniacza: zapobiega uszkodzeniu błon komórkowych przez procesy utleniania. Chroni organizm przed miażdżycą, chorobami serca, a krwinki czerwone przed przedwczesnym rozpadem. Pomaga w leczeniu niepłodności u mężczyzn oraz zaburzeń wytrysku.

Źródłem witaminy E są jajka, orzechy włoskie i ziemne, soja, kiełki zbóż, oleje roślinne (sojowy, kukurydziany i słonecznikowy), kasze (jęczmienna i gryczana), masło, kapusta czerwona i włoska, brukselka, mąka pełnoziarnista, kwiaty lipy, groch, groszek zielony, szparagi, owoce dzikiej róży.

Niedobór witaminy E powoduje osłabienie zdolności koncentracji oraz rozdrażnienie, osłabienie mięśni szkieletowych, pogorszenie wzroku, niedokrwistość, rogowacenie i starzenie się skóry, słabe gojenie się ran, bezpłodność, zwiększa także ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Witaminy z grupy B: B1, B2, B3 (PP), B6, B7 (H), B9 (kwas foliowy), B12

Pełnią kluczowe role w metabolizmie komórek. Odpowiadają za prawidłowy stan tkanki nerwowej (B1), przemianę białek i węglowodanów (B2), uczestniczą w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, regulują poziom cholesterolu, hamują działanie toksycznych związków i leków, poprawiają stan psychiczny oraz ukrwienie i stan włosów (PP). Ponadto, biorą udział w wielu procesach krwiotwórczych, zwiększają odporność organizmu, zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych, łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego, pełnią ważną rolę w leczeniu wypadaniu włosów, zapaleniu warg, języka czy łojotokowego zapalania skóry (B6), wpływają na prawidłowe funkcjonowanie skóry i włosów, pełnią ważną rolę w procesie krzepliwości krwi, uczestniczą w syntezie aminokwasów, wspomagają funkcjonowanie tarczycy (H), odpowiadają za prawidłowy rozwój płodu, tworzą czerwone komórki krwi, zapobiegają chorobom serca i miażdżycy (kwas foliowy), biorą także udział w procesach krwiotwórczych (B12).

Witamy z grupy B znajdziesz przede wszystkim w drożdżach, wątrobie, jajkach, ziemniakach, orzechach, płatkach owsianych, grochu, fasoli, pieczywie pełnoziarnistym, mięsie wieprzowym, marchwi, serach żółtych, rybach, kapuście, jabłkach, szpinaku, dyni, kaszy jęczmiennej, kalafiorze, cebuli, sałacie, grzybach, burakach, winogronie, wołowinie czy kurczaku.

Niedobór witamin z grupy B prowadzi do wielu bardzo groźnych chorób i zaburzeń – beri-beri, zmian skórnych, pogorszenia jakości wzroku, wypadaniu włosów, zawrotów głowy, bezsenności, zaburzeń oddechowych, kłopotów z koncentracją, agresji, niepokoju, depresji, pelagry, chorób skórnych, drgawek, depresji, zapalenia nerwów, zamian w szpiku kostnym, kamicy nerkowej, niedokrwistości, zmian zapalnych jelit, zahamowania wzrostu czy małej liczby czerwonych ciałek we krwi.

witaminy

Witamina C

Ma kluczowe znaczenie w procesie gojenia się ran, poprawia odporność, produkuje kolagen i podstawowe białka w całym organizmie, odpowiada za prawidłowy stan tkanki łącznej. Naukowcy wierzą, że może także wyleczyć raka!

Znajdziesz ją w ziemniakach, dzikiej róży, porzeczce, papryce, kiszonej kapuście, czarnych jagodach, malinach, owocach cytrusowych, cebuli, rzepie, pomidorach, chrzanie, rzodkiewce, brokułach, malinach, kalafiorze, szczypiorku, soi, jabłkach, zielonym groszku, truskawkach czy bobie.

Brak witaminy C wywołuje szkorbut.

Witamina K

Odpowiada przede wszystkim za krzepnięcie krwi i gojenie złamań, zapobiega krwawieniom, utrzymuje prawidłową strukturę kości.

Witamina K znajduje się w sałacie, szpinaku, marchwi, pomidorach, awokado, ziemniakach, serach żółtych, wątrobie, jajkach, oleju, tranie, brzoskwiniach, lucernie, jogurtach i kalarepie.

Brak witaminy K doprowadza do słabej krzepliwości krwi, krwawień, częstych krwotoków wewnętrznych i zewnętrznych, trudności w gojeniu się ran, biegunek, zapalenia jelita, zwiększa także ryzyko rozwoju nowotworów.

Julia Wysocka

Zobacz także:

Gdzie szukać witamin o tej porze roku?

Świeże soki, kiełki, przetwory – w nich szukaj wszystkich ważnych witamin.

Co jeść w kolejnych fazach cyklu menstruacyjnego?

Dzięki odpowiedniej diecie zapomnisz o przykrych objawach PMS.

Komentarze (15)

Ocena: 5 / 5
Anka (Ocena: 5) 30.01.2018 10:37
niedobór witaminy D uzupełniam zażywając suplement diety witaminy franciszkańskie D3-Calcium- K2, świetnie się sprawdza, jeśli ktoś jest ciekawy, to można zamówić ja na stronie nowoczesnezioła
odpowiedz
monia (Ocena: 5) 05.11.2015 14:44
konsekwencje niedoboru witamin moge być bardzo poważne, więc w myśl zasadzie, ze lepiej zapobiegać niz leczyć łykam d-vitum, a niedobory witaminy C uzupełniam naturalnymi sokami np z aroniavital
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.03.2011 19:19
kup jedwab kosmetyczny./. 7 zł natłuszcza końcówki, i nie rozdwaja ani nie łamie..
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 17.03.2011 20:16
A CO JAK ŁAMIA SIE WŁOSY...STOSOWALAM JUZ WSZYSTKO INIC MOZE WY DZIEWCZYNY MI COS PORADZICIE!!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 16.03.2011 16:46
na celulit jajko tez jest dobre tylko ze jest jego wiecej
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo