Porada dietetyczna: Jak podkręcić metabolizm? WSKAZÓWKI DLA ODCHUDZAJĄCYCH SIĘ

Często zdarza się, że pomimo skrupulatnego stosowania diety, jej efekty są mizerne. Tymczasem niektóre osoby mogą zjeść wiele i ich sylwetce nic nie zagraża. Znaczenie ma tutaj tempo przemiany materii.
Porada dietetyczna: Jak podkręcić metabolizm? WSKAZÓWKI DLA ODCHUDZAJĄCYCH SIĘ
16.02.2011

Bardzo często zdarza się, że pomimo skrupulatnego stosowania diety, jej efekty są mizerne. Tymczasem niektóre osoby mogą zjeść przysłowiowego konia z kopytami i ich sylwetce nic nie zagraża. Duże znaczenie ma tutaj tempo przemiany materii. Jeśli jest szybkie, łatwiej nam spalić nadprogramowe kalorie i utrzymać zgrabną sylwetkę. Natomiast jeśli jest spowolnione, bardzo łatwo możemy przytyć i znacznie trudniej jest nam schudnąć.

Co zrobić, aby podkręcić metabolizm?

Zacznij dzień od śniadania

Najlepiej spożywaj je do 30 min po przebudzeniu, a jeśli jest to niemożliwe, to w ciągu 2 pierwszych godzin. Jeśli pominiesz śniadanie, będziesz miał niski poziom glukozy we krwi, co zaowocuje mniejszą energią, uczuciem ospałości i przemęczenia. Nie jedzenie śniadań sprzyja też obfitej wieczornej konsumpcji.

Jadaj o regularnych porach

Zasada mówi o takim ustaleniu pór posiłków, aby spożywać je co 3-4 godziny. Regularne dostawy składników odżywczych pozwalają organizmowi lepiej je wykorzystać. Jeśli natomiast spożywasz mniej posiłków, zazwyczaj są one bardziej obfite i organizm nie może sobie z nimi poradzić. Zaczyna je więc gromadzić. Bardzo ważna jest też pora ostatniego posiłku, który powinien mieć miejsce nie później niż 3 godziny przed snem. Jest to istotne, gdyż tempo metabolizmu spada w ciągu dnia i pod jego koniec jest najsłabsze.

Doprawiaj swoje potrawy

Przyprawy nie tylko wzbogacają smak potraw, ale mogą także przyspieszyć metabolizm. Takie działanie wykazują szczególnie przyprawy korzenne oraz ostre, ponieważ zwiększają one produkcję ciepła w organizmie. Mowa tutaj np. o pieprzu, chili, cynamonie i imbirze.

Ogranicz ilość tłuszczu

Tłuszcz nie powinien pokrywać więcej niż 30 % zapotrzebowania organizmu na energię. Jeśli w diecie jest go więcej, nic dziwnego, że odchudzanie jest utrudnione. Tłuszcz jest najbardziej kalorycznym składnikiem odżywczym i spożywany w nadmiarze może spowolnić proces trawienia.

Ogranicz ilość cukru

Mowa oczywiście o cukrze prostym zawartym np. w słodyczach i pieczywie cukierniczym. Przyczynia się on do gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi oraz gwałtownej produkcji insuliny i gromadzenia tkanki tłuszczowej. Zamiast więc sięgać po czekoladki, wybieraj owoce i warzywa.

jak schudnąć

Unikaj diet cud

Diety obiecujące szybką utratę zbędnych kilogramów dla wielu osób są kuszące, niestety jednak nie są najzdrowsze. Przyczyniają się one do spowolnienia tempa przemiany materii. Jeśli stosujesz dietę cud, która bardziej przypomina głodówkę niż racjonalne odżywianie, Twój organizm przestawia się na oszczędny tryb, który ma go chronić przed wyniszczeniem. Dodatkowo nastawia się on na gromadzenie zapasów, tak jakby chciał się uchronić przed gorszymi dla niego czasami. Jeśli ilość dostarczanych kalorii jest zbyt mała, organizm zaczyna też zużywać mięśnie, co dodatkowo obniża tempo metabolizmu. Po takiej diecie zazwyczaj występuje efekt jo-jo, a organizm jest wyniszczony. Im więcej takich prób odchudzania, tym coraz trudniej osiągnąć efekt.

Wysypiaj się Jeśli nie poświęcasz wystarczającej ilości czasu na sen (7-8 godzin), narażasz się na wystąpienie nadwagi lub też otyłości. Stwierdzono, że krótki sen negatywnie wpływa na gospodarkę hormonalną organizmu i przyczynia się m.in. do wzrostu stężenia greliny czyli hormonu nasilającego uczucie głodu. Zbyt krótki sen wiąże się także z pogorszeniem tolerancji glukozy, co stanowi czynnik ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Wzrasta też poziom kortyzolu we krwi, co przekłada się na pogorszenie wykorzystania glukozy i zaburzenia kontroli łaknienia. Ponadto, kiedy mniej śpisz, w ciągu dnia jesteś ospały i na nic nie masz energii. Efektem braku (lub zbyt krótkiego) snu jest zaburzenie prawidłowego funkcjonowania organizmu i spowolnienie metabolizmu.

Ćwicz regularnie

Regularnym ćwiczeniom możesz zawdzięczać nie tylko zgrabną sylwetkę, ale także szybsze tempo przemiany materii. Im więcej tkanki mięśniowej, tym organizm łatwiej spala kalorie. Dlatego np. 20-letniej osobie, która ma większą masę mięśniową łatwiej schudnąć niż osobie 50-letniej. Warto więc kilka razy w tygodniu wykonywać ćwiczenia na wszystkie partie ciała.

Więcej artykułów dotyczących diet i prawidłowego żywienia, znajdziesz w osobnym dziale.

Komentarze (36)

Ocena: 5 / 5
Eweline (Ocena: 5) 23.07.2015 15:55
W sumie to stosuję większość z tych porad od ok.trzech tygodni i udało mi się zrzucić parę kilko. Dołożyłam jeszcze tabletki z naturalnymi ekstraktami, żeby właśnie podkręcić metabolizm Get Slim morning, działa rozgrzewająco, bo ma kapsaicyne z papryki cayenee i zieloną kawę, które przyśpiesza utratę tkanki tłuszczowej. Nie jem też słodyczy, bo nie mam juz na nie takiej ochoty jak kiedyś.
odpowiedz
Vox (Ocena: 5) 06.05.2013 20:59
Jezu co za bzdury. Proszę poszperajcie w necie zeby dowiedziec sie ze wiekszosc co pisza w tym artykule to MITY.....
odpowiedz
Anonimus (Ocena: 5) 28.12.2012 18:48
Smak-zdrowia blog polecam !!!!!!!!!!!!!! Cuda sie zdazaja i to nie jest pusta reklama 2 msc -12 kg :-)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 18.04.2012 15:05
XJ5BEW yelvdaeuarwk
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 17.04.2012 07:50
5YADBc phwrhgmkjlyf
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo