Czy dietetyczne hity są skuteczne?

Spokojnie, rozpracowałyśmy ten temat dla ciebie.
Czy dietetyczne hity są skuteczne?
fot. istock.com
13.03.2020

Olej kokosowy, zero cukru, kawa z masłem? Czy dietetyczne trendy są warte poświęceń czy to chwilowy szał? 

Zobacz poniżej co sądzimy o najpopularniejszych, dietetycznych hitach.

#1 DUŻO TŁUSZCZU

Dietetyczne publikacje przekonują, że to jednak wysokotłuszczowe jedzenie… odchudza. Idea jest taka, że utrzymywanie niskiego poziomu insuliny przez ograniczanie węglowodanów mobilizuje organizm do uruchomienia spalania zapasów tkanki tłuszczowej – ten stan metaboliczny naukowcy nazywają ketozą. Dobra strona: tłuszcz wolno się  spala, a po takim posiłku długo nie czujesz głodu. Ten sposób jedzenia jest na pewno zdrowszy od oryginalnej diety Atkinsa – zawierają zarówno tłuszcze nienasycone z ryb, awokado, orzechów, jak i tłuszcze nasycone (masło, śmietana). 

Pułapki: utrzymanie restrykcyjnej diety nie jest łatwe. Wyklucza ona wiele odżywczych pokarmów – fasolę, soczewicę, mleko, owoce, niektóre orzechy i ziarna, więc może brakować ci błonnika, witaminy C, antyoksydantów i związków mineralnych. Nie ma badań, które potwierdzają, jak długo utrzymuje się efekt spadku wagi na tej diecie. 

Podsumowanie: ta dieta rzeczywiście może niektórym osobom pomóc w krótkim czasie zgubić niechciane kilogramy. Jednak nie powinno się stosować jej zbyt długo, bo: 1. jej długofalowy wpływ na organizm nie jest przebadany; 2. eliminuje całe grupy pokarmów; 3. nadmiar produktów z białkiem zwierzęcym jest szkodliwy. Wytyczne Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) zalecają spożycie nie więcej niż 0,5 kg mięsa tygodniowo.

Zobacz również: Wykorzystaj tych kilka wskazówek i przyspiesz swój metabolizm.

#2 BEZCUKROWA

W ostatnim czasie cukier stał się wrogiem publicznym numer jeden. W książkach o bezcukrowych dietach i przepisach można wybierać i przebierać. Wszystkie twierdzą, że wyeliminowanie cukru pomoże zrzucić wagę, poprawić zdrowie i poczuć przypływ energii. Dobra strona: żeby wprowadzić bezcukrowy plan w życie trzeba zrezygnować z przetworzonej żywności i fastfoodów. To automatycznie zmniejsza spożycie kalorii. Diety eliminujące cukier skupiają się na zmianie schematów i nauce zdrowego odżywiania. Uczą jak dobrze robić zakupy (czytać etykiety) i gotować. Wszystko to daje pozytywne efekty – spadku wagi i utrzymania tego stanu. 

Pułapki: Niektóre diety bezcukrowe są ekstremalne. Zalecają unikania owoców czy porzucenia totalnie wszystkich rodzajów cukru. Tymczasem naukowcy mówią, że ważne jest źródło cukru (czy jest naturalne czy nie) i ilość. W innych książkach promowane są przepisy z dodatkiem miodu czy syropu klonowego. I tu także warto pilnować ich ilości. 

Podsumowanie: Zmniejszenie ilości spożycia cukru to rozsądny pomysł. W pierwszej kolejności słodycze i słodkie napoje. Potem produkty spożywcze z cukrem dodanym (np. w każdym ketchupie jest go ok. 20%). Nie ma jednak sensu popadać w obsesję. Według  piramidy żywienia IŻŻ owoce i warzywa powinny być podstawą diety. To znaczy, że trzeba jeść ich jak najwięcej, ale w proporcjach 3/4 warzyw, 1/4 owoców (najlepiej sezonowych). Poza tym kulka lodów nie zniszczy ci zdrowia. Ważne, żeby przestrzegać zaleceń Międzynarodowej Organizacji ds. Zdrowia i nie przekraczać maksymalnej dawki 50 g cukru dziennie.

#3 DIETA ALKALICZNA

Nie jest nowa, ale moda na nią wróciła. Obiecuje podniesienie energii, spadek wagi, koniec problemów ze wzdęciami i niestrawnością. Zasady diety alkalicznej oparte są na fakcie, że współczesna żywność działa kwasotwórczo. Dlatego powinniśmy zrównoważyć produkty kwasotwórcze (mięso, nabiał, cukier) z zasadowymi (owoce, warzywa, orzechy, nasiona strączkowe). 

Dobra strona: alkaliczna dieta jest zdrowa – zawiera sporo świeżych owoców, warzyw, ziaren i orzechów, jak zalecają oficjalnie przyjęte normy zdrowej diety. Rezygnując z alkoholu, cukru i przetworzonej żywności pomaga zmniejszyć ilość pochłanianych kalorii. 

Pułapki: kiedy ograniczysz ilość produktów zwierzęcych w diecie, może brakować ci białka. Dlatego trzeba zwiększyć spożycie białek roślinnych. Ich źródłem są nasiona strączkowe (soja, soczewica, cieciorka, tofu, mleko sojowe), orzechy i pestki (słonecznik, konopia, chia) i pełne ziarna zbóż (kasze, pełnoziarniste pieczywo). Dopiero tak urozmaicona dieta zapewni ci wszystkie niezbędne aminokwasy. 

Podsumowanie: dieta alkaliczna może pomóc schudnąć, bo fastfoody zastępuje warzywami, ale może nie spełniać wszystkich potrzeb odżywczych organizmu. Najlepiej jest przestrzegać zasady, że spożywa się 80% produktów zasadotwórczych (warzywa, owoce) i 20% kwasotwórczych (białko zwierzęce).

Polecane wideo

Horoskop tygodniowy 16.03.-22.03.
Horoskop tygodniowy 16.03.-22.03. - zdjęcie 1

Komentarze (6)

Ocena: 5 / 5
Malwina (Ocena: 5) 29.03.2020 16:35
Ruch, zbilansowana dieta, nawodnienie. Ważne aby wszystko robić rozsądnie. Polecam też herbatkę ziołową detox fitactive. Ma fajny skład pokrzywa, skrzyp, mniszek. Super uzupełnienie zdrowej diety.
zobacz odpowiedzi (1)
Kasia (Ocena: 5) 24.03.2020 12:31
Ja uważam,że do każdej diety powinniśmy podejść z głową. Bardzo ważne jest zdrowe odżywianie, ruch i odpowiednie nawodnienie organizmu. U mnie super sprawdza się również naturalna herbatka body slim fit active.
odpowiedz
Christiine (Ocena: 5) 24.03.2020 10:56
Ja też stawiam na catering! W dzisiejszych czasach to rozwiązanie cud:D Ja zamawiam z https://dietly.pl/catering-dietetyczny-firma/dietific i jest naprawdę wporzo :D
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 22.03.2020 12:20
Ja uważam, że najważniejsze jest racjonalne podejście. Dlatego ja postanowiłam sobie zamówić catering dietetyczny warszawski dzień i jestem bardzo z niego zadowolona.
odpowiedz
Brunetka (Ocena: 5) 21.03.2020 18:46
Mi są najbliższe te najprostsze rozwiązania czyli pożywne śniadania, sycący obiadek i dietetyczne kolacje przed 18 godziną, a do tego duże ilości mojej ulubionej herbatki zielonej z imbirem i cytrynką od malwy. Kilogramy same lecą, a skóra jak marzenie
odpowiedz

Polecane dla Ciebie