Dieta 8/16. Czy post przerywany jest zdrowy i na czym polega?

Dieta Intermittent fasting chwalona przede wszystkim za długotrwałe efekty i zdrowy sposób odchudzania.
Dieta 8/16. Czy post przerywany jest zdrowy i na czym polega?
Fot. Unsplash
29.01.2020

Istnieje tak wiele diet i sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, a mimo to wciąż powstają nowe. Ostatnio furorę robi dieta Intermittent fasting chwalona przede wszystkim za długotrwałe efekty i zdrowy sposób odchudzania.
Na czym polega i jak ją stosować? O zaletach tej diety opowiedział nam Bartek Szemraj, który wspólnie z Anią Kolasińską prowadzi portal Strefa Przemian.

- Strefa to miejsce, w którym pomagamy nie tylko osiągnąć upragnioną sylwetkę, ale także poprawić stan zdrowia, który coraz częściej jest nadszarpnięty przez takie schorzenia, jak Insulinooporność czy Hashimoto.

Promujemy dość nietypowe na polskim rynku podejście:
- Wprowadzanie postu przerywanego, czyli diety 8/16
- Chudnięcie bez liczenia kalorii
- Jedzenie 2-3 posiłków dziennie
- Wprowadzanie diety niskowęglowodanowej lub ketogenicznej
- Skupienie się na treningu siłowym, a nie na treningu cardio

Zobacz także: Na niej nie musisz rezygnować ani z czekolady, ani z wina. Na czym polega dieta SIRT?

Czym jest post przerywany?

Intermittent fasting - czyli post przerywany, to model odżywiania, w którym występuje przedział czasowy na dostarczanie kalorii (8 godzin) oraz czas, kiedy tych kalorii nie spożywamy (16 godzin).

Czyli mówiąc prościej – czas, kiedy jemy i czas, kiedy nie jemy. Brzmi prosto i łatwo, i tak rzeczywiście jest. Może na początku trudniej jest osobom, które jadły 5-10 razy dziennie, ponieważ ich organizmy są przyzwyczajone do częstego dostarczania energii. Z reguły takim osobom nie udaje się, gdy próbują z dnia na dzień zacząć fasting (czyli post przerywany). Czują się senne, głodne i nerwowe. Adaptacja do diety 8/16 zwykle trwa 1-2 tygodnie.

Czy post przerywany jest zdrowy?

Im dłużej jest się na “fastingu”, tym więcej korzyści! Kilka lat temu obawiałem się, jak można normalnie funkcjonować, nie jedząc przez większość czasu – tłumaczy Bartek Szemraj. - Bałem się nie jeść co 3 godziny, bo… nie wiem dlaczego, ale się bałem. A jak pomyślałem o teoretycznych spadkach mięśniowych (bo przecież jak się nie je, organizm konsumuje sam siebie i od razu mięśnie “zżera”), to już w ogólnie nie mogłem się przełamać. Jednak im dłużej o tym czytałem, tym bardziej mnie przekonywało i wreszcie spróbowałem. Na szczęście.

10 korzyści wynikających z diety 16/8

1. WOLNOŚĆ!

Bo jak inaczej nazwać to, że nie trzeba liczyć kalorii, nie trzeba ważyć produktów i odliczać czasu do kolejnego posiłku? Jemy 1-3 posiłki dziennie w zależności od dnia i samopoczucia. Wszystko staramy się utrzymywać w ramach czasowych, które również nie są sztywne. Można je wydłużać, a czasem skracać, w zależności od celu i samopoczucia.

2. Stabilizacja emocjonalna!

To strasznie ważne. Przestajesz myśleć w kółko o jedzeniu. Zwykle, jedząc co 3-4 godziny, tylko odlicza się czas do kolejnego posiłku. Teraz? Będąc na diecie 8/16 praktycznie w ogóle nie czuje się głodu. To, czy zjesz o 12:00 czy o 15:00 nie ma większego znaczenia. To kluczowa informacja dla osób, którym zależy na odchudzaniu. Osoby z nadwagą często mają ten kłopot: “Oj, coś bym zjadł”. Znasz to? Albo: “czemu cały czas jestem głodny?”. Post przerywany jest świetnym rozwiązaniem.

3. Dopiero na trzecim miejscu - optymalizacja spalania tkanki tłuszczowej!

Jedząc w określonych ramach czasowych przyzwyczajasz organizm, by w okresie postu też sobie radził i korzystał z ogromnych pokładów energii zapasowej - tkanki tłuszczowej. Pamiętaj, że jedząc co 3 godziny, organizm nie za bardzo ma kiedy skorzystać z tłuszczu. Gdy już ciało zacznie korzystać z tkanki tłuszczowej okaże się, że w sumie tak często jeść nie trzeba, bo przecież energia jest, i to pod dostatkiem. Warto wtedy skupić się na odżywczości posiłków, czyli na tym, by miały jak najwięcej witamin i minerałów. Kwestia kaloryczności schodzi na dalszy plan.

4. Stabilizuje poziom insuliny!

Kluczowy hormon w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Im częściej pobudzany, tym większe prawdopodobieństwo, że przytyjemy. Będąc na fastingu poziom insuliny jest przez większość czasu ustabilizowany. Oczywiście od tego co zjemy zależy, jak długo ten poziom utrzymamy.

5. Regeneracja organizmu!

A gdyby było coś, co opóźnia starzenie? Regeneruje skórę? Odbudowuje jelita? Byłoby super? Proszę bardzo - post przerywany!

Niby jakim cudem? To żaden cud. Cała tajemnica leży w hormonie wzrostu, którego poziom się zwiększa, gdy utrzymujemy fasting. To ten hormon właśnie będzie regenerował i ujędrniał skórę, likwidował zmarszczki, opóźniał starzenie, utrzymywał odpowiedni poziom mięśni i uszczelniał jelita. Stan hormonu wzrostu wzrasta również poprzez sen oraz trening siłowy. Jak widzisz, zamiast wydawać mnóstwo pieniędzy na drogie kremy i kuracje odmładzające, wystarczy rzadziej jeść.

6. Prewencja chorób takich, jak cukrzyca drugiego stopnia, wiele typów nowotworów, choroba alzheimera.

7. Jest świetny dla mózgu!

Fasting i zwiększony poziom hormonu wzrostu świetnie wpływa na regenerację i odbudowę komórek nerwowych.

8. Odpoczynek dla układu trawiennego!

Porównując do silnika w samochodzie - im więcej jeździsz, tym szybciej go zużywasz. Podobnie z naszym ciałem i układem trawiennym. Jeżeli w kółko coś jesz i w kółko Twój organizm musi działać na podwyższonych obrotach, nie dziw się problemom trawiennym. Post przerywany pozwala mu na odpoczynek i regenerację.

9. Większa ilość czasu!

Ile ja czasu traciłem na gotowanie, by mieć 5-6 posiłków… Okazuje się, że nie trzeba było. Teraz wystarczą 1-3 posiłki. W praktyce gotuję raz dziennie i albo jem jeden posiłek albo dzielę go na dwa.

10. Oszczędność pieniędzy!

Skoro jem rzadziej, to też mniej wydaję. Nawet, jeżeli to w skali dnia kilka złotych, to w skali miesiąca już się trochę uzbiera.

- Podsumowując, nie znam nikogo, kto będąc minimum miesiąc na poście przerywanym powiedziałbym, że to nie dla niego – wyjaśnia Bartek Szemraj. - Po prostu daj sobie 30 dni i przekonaj się, czy ten model odżywiania jest dla ciebie! Dla czytelników została również przygotowana specjalna playlista z filmami omawiającymi bardziej szczegółowo post przerywany: sprawdź tu

Więcej o poście przerywanym dowiesz się również na naszej stronie www.strefaprzemian.pl w dziale blog.

Co sądzicie o poście przerywanym? Dajcie znać w komentarzach!

Polecane wideo

Dieta zapisana w gwiazdach. To powinien jeść każdy znak zodiaku
Dieta zapisana w gwiazdach. To powinien jeść każdy znak zodiaku - zdjęcie 1

Komentarze (10)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 29.05.2020 10:20
ja tak jem od dawna i czuję się super, schudłam też odrobinę, ale nigdy nie miałam nadwagi, więc to nie był mój priorytet.. zaczęłam też brać medere anti aging żeby wspomóc regenerację i jest mega! nawet skóra lepiej wygląda po tych tabletkach
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 29.01.2020 11:55
Kurczę, ale ja kocham jeść
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 29.01.2020 11:05
Ja zawsze tak jadłam , lubię się najeść raz a porządnie 😃 Jem tylko śniadanie i duży obiad i nie podjadam bo nie lubię . Te wymysły z 5 posiłkami nigdy do mnie nie przemawiały . Dodam jeszcze że jestem szczupła bo ważę 55 kg przy 171 cm wzrostu i to bez tabletek figurena 😂
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 5) 29.01.2020 10:30
Ja schudłam stosując tabletki figurena na odchudzanie. Schudłam 12kg. Na początku ciężko było mi się przekonać do tego typu środków, jednak po namowach zamówiłam i dzisiaj jestem na prawdę bardzo zadowolona z efektów jakie osiągnęłam.
zobacz odpowiedzi (2)
Xxx (Ocena: 5) 29.01.2020 09:31
Od 2 lat odżywiam się w ten sposób. Jem tylko 1/2 razy dziennie, ale jem co chce... Pizza? Spoko. Ciasto? Spoko. Przez te 2 lata schudłam już prawie 20kg (zaczęłam ważąc 86kg przy 172 cm i byłam przerażona swoją wagą i wyglądem), bez magicznych tabletek czy zarzynania się na siłowni. Wystarczająco ruchu mam w pracy. Powolutku zrzucam dalej😉 polecam
odpowiedz

Polecane dla Ciebie