Czy w Święta da się NIE PRZYTYĆ?

Wbrew pozorom nie musisz sobie wszystkiego odmawiać.
Czy w Święta da się NIE PRZYTYĆ?
Fot. Unslpash.com
17.12.2017

Kapusta z grzybami, pierogi, kluski z makiem, uszka z barszczem, sałatki z majonezem, sernik, makowiec, piernik – od widoku wigilijnych potraw może zakręcić się w głowie oraz zaburczeć w żołądku.

Zwłaszcza dla osób będących na diecie święta są trudnym czasem i sprawdzianem dla ich silnej woli. Prawda jest jednak taka, że nawet najbardziej wytrwała osoba polegnie, gdy zobaczy suto zastawiony stół i poczuje unoszącą się nad nim woń. Nietrudno wtedy o przejedzenie, a potem o wyzruty sumienia.

Na szczęście jest kilka sprawdzonych sposobów na to, aby nie odmawiać sobie jedzenia zbyt rygorystycznie, a jednocześnie nie przesadzić. Jeżeli zastosujesz się do kilku wskazówek, twoja figura nie ucierpi.

Zobacz także: „Zobaczcie listę rzeczy, które muszę kupić rodzinie pod choinkę. Powinnam wziąć kredyt na Święta?”

 

jak nie przytyć w Wigilię

Fot. unsplash.com

Intensywnie trenuj

Jeżeli masz zamiar popuścić sobie cugle podczas świąt, już teraz zacznij ćwiczyć bardziej intensywnie. Do codziennego harmonogramu dopisz 20 minut dodatkowego treningu. To może być aerobik, bieg lub jakakolwiek inna forma aktywności. Dzięki temu obniżysz poziom glikogenu w mięśniach, sprawisz, że poziom utleniania tłuszczów wzrośnie i będziesz mogła bez wyrzutów sumienia pochłonąć więcej węglowodanów. Nawet jeżeli codziennie nie uda ci się zrobić dodatkowego treningu, pamiętaj, że każdy dodatkowy ma znczenie.

Przygotuj kilka potraw sama

Samodzielne przyrządzenie kilku potraw ma aż dwie zalety. Po pierwsze odciążysz osobę, na której barkach spoczywa przygotowanie kolacji/obiadu. Po drugie będziesz mogła sięgnąć po bardziej dietetyczną przekąskę. Pamiętaj tylko, aby nie przynosić czegoś ekstremalnie dietetycznego, czyli np. sałaty z pomidorkami koktajlowymi i ogórkiem. Niech wszyscy skorzystają z twojego wkładu. Co powiesz na dietetyczną wersję zupy grzybowej albo owoce pod kruszonką?

Przed wigilijną kolacją wypij szklankę ciepłej wody albo zjedz przekąskę

Siadanie do wigilijnej wieczerzy z pustym żołądkiem to błąd, ponieważ „rzucisz się” na jedzenie i zjesz więcej, niż potrzeba. Wcześniej wypij szklankę ciepłej wody, zjedz owoc lub warzywo. Dzięki temu nie będziesz taka głodna i łatwiej pohamujesz apetyt.

jak nie przytyć w Wigilię

Fot. unsplash.com

Postaw na kolejność

Kolejność ma bardzo duże znaczenie. Ponieważ to białko najszybciej daje uczucie sytości, zacznij od niego. Jedz mięso z dodatkiem warzyw. Te ostatnie również dobrze wypełniają żołądek.

Jedząc, nie spiesz się

Przeżuwaj powoli każdy kęs, a unikniesz przejedzenia. Poczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie, dlatego ludziom często zdarza się zjeść za dużo. Nakładaj też mniejsze porcje. Zjedz jedną, odczekaj trochę i dopiero potem sięgnij po drugą.

Wybieraj potrawy mnie kaloryczne

Unikaj zwłaszcza smażonych pierogów, zupy ze śmietaną i sałatek z majonezem. Możesz pozwolić sobie na kapustę z grzybami, karpia w galarecie, rybę po grecku oraz wszystkie potrawy, które nie są aż tak bardzo kaloryczne. Na deser pozwól sobie na jeden lub dwa kawałki ciasta, ale najlepiej bez kremu.

Zobacz także: Eleganckie sukienki na świąteczną kolację (Ceny na każdą kieszeń!)

 

jak nie przytyć w Wigilię

Fot. unsplash.com

Pij dużo wody

Podczas świąt zgubne mogą okazać się także słodkie napoje. Lepiej postaw na wodę i zieloną herbatę, która okaże się zbawienna, gdy zdarzy ci się zjeść za dużo.

Zjedz owoc przed porcją ciasta

Niektóre z nas najbardziej przepadają za słodkościami i to przeważnie one okazują się zgubne dla sylwetki. Pewnym rozwiązaniem może być spożycie owocu przed porcją ciasta. Dzięki temu zjesz mniej ciasta. Poza tym owoce są słodkie, więc ochota na ciasto zmaleje.

Unikaj dokładek

Trzymaj się zasady, aby jeść do syta, ale unikać dokładek. Przy zatroskanych babciach i ciociach to może być trudne, ale nie ulegaj presji. Poza tym zadbaj, aby w twoim domu ciasto nie stało na widoku pomiędzy posiłkami. W ten sposób unikniesz podjadania.
 

Komentarze (2)

Ocena: 5 / 5
Patrycja (Ocena: 5) 09.01.2018 07:24
e taaaam, święta są od tego, żeby się niczym nie przejmować- nawet kilogramami. Najważniejsze, żeby po świętach szybko wrócić na dobre tory. Ja od razu poleciałam na zajęcia do Centrum Tańca Szczepan i po dodatkowych kilogramach nie ma ani śladu ;)
odpowiedz
Dagmara (Ocena: 5) 17.12.2017 22:23
Można przytyć, ale bardzo łatwo ten nadmiar jedzenia usunąć - 1 kg tłuszczu, to ok 7000 kcal. Czyli żeby przytyć 5 kg musielibyśmy zjeść nadwyżkę w wysokości 35000 kcal! Trzeba uważać żeby się nie przejadać, pić wodę, spacerować. Wszystko powinno być dobrze :) Ja jestem dietetykiem - w tym roku skończyłam dietetykę w szkole policealnej i przygotowuję fit święta w tym roku :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo