Jak schudnąć, nie będąc „na diecie”?

Przekonaj się, że to naprawdę nietrudne!
Jak schudnąć, nie będąc „na diecie”?
05.08.2016

Wbrew pozorom wcale nie trzeba przechodzić na restrykcyjną dietę, by zgubić zbędne kilogramy. Co więcej, dietetycy wręcz odradzają drakońskie plany żywieniowe. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie na stałe kilku drobnych zmian w sposobie odżywania. Przekonaj się, że to naprawdę nietrudne! Wszystko jest przecież kwestią przyzwyczajenia!


1. Do każdego posiłku dodawaj warzywa.


Wprowadź nawyk jedzenia warzyw do każdego posiłku. Warzywa dostarczą Ci dużą ilość błonnika, który wypełnia żołądek, dając poczucie sytości. Przyrządzaj lekkie sałatki i surówki ze świeżych warzyw, piecz warzywa w piekarniku. lub gotuj je na parze. Częściej jedz zupy i zupy kremy warzywne, a do ich ewentualnego zabielenia zamiast śmietany używaj jogurtu naturalnego.


2. Jedz owoce zamiast słodyczy.


Gdy najdzie Cię ochota na coś słodkiego, sięgnij po owoce. Możesz podawać je na wiele sposobów – w sałatce owocowej, z jogurtem lub kefirem, owsianką, pieczone, grillowane, w postaci musu, kisielu itp.


3. Unikaj podjadania.


Staraj się jeść regularnie, 5 posiłków dziennie. Jako posiłek traktuj wszystko, co ma kalorie, czyli również napoje. Nie pojadaj pomiędzy posiłkami – często dodatkowe przegryzki i słodzone napoje dodają do dziennego jadłospisu dużo zbędnych kalorii. Upewnij się, czy tak naprawdę nie potrzebujesz się po prostu nawodnić i wówczas napij się wody z cytryną. A jeśli masz ochotę coś przekąsić, sięgnij po warzywa.


4. Podawaj na małych talerzach.


Jeśli nałożysz tę samą porcję na duży i mały talerz, na tym ostatnim będzie wydawała się większa. Według naukowców, kolorystycznym bodźcem hamującym nasz apetyt jest kolor niebieski, warto zatem kupić taką właśnie zastawę. Korzystaj z tych tricków – to bardzo proste!

dieta

5. Zrezygnuj z używania masła i margaryny do smarowania pieczywa.


Masło i margaryna wnoszą do diety sporo tłuszczu, szczególnie jeśli jesz dużo kanapek. Zamieniając je na chudy twarożek (3-7% tłuszczu), „zaoszczędzisz” sporo kalorii.


6. Wyeliminuj słodkie napoje.


Pamiętaj, że cukier wnosi do Twojej diety jedynie puste kalorie. Jeśli słodzisz kawę i herbatę, zrezygnuj z tego. 2 łyżeczki cukru to aż 40 kcal! Mnóstwo cukru zawierają też słodkie napoje. Czytaj etykiety! W ramach deseru pozwól sobie na stuprocentowy sok owocowy – pamiętaj jednak, że nie więcej niż 1 szklankę dziennie.


7. Stosuj zdrowe techniki kulinarne.


Bardzo wiele produktów spożywczych „nabiera” wartości energetycznej po obróbce kulinarnej – smażeniu. Nie oszukuj się – smażone talarki cukinii czy zasmażana kapusta nie należą do zdrowych sposobów na jedną z Twoich „5 porcji warzyw i owoców”. Postaraj się przyzwyczaić do smaku potraw duszonych, pieczonych lub grillowanych.

dieta

8. Daj szansę zdrowym produktom.


Jeśli masz złe wspomnienia ze szpinakiem z przedszkola czy kaszą ze stołówki szkolnej, nie znaczy to, że nie polubisz dobrze przyrządzonej sałatki ze świeżego szpinaku czy kaszotto z warzywami. Pamiętaj, że smak wielu produktów zależy od sposobu podania, doprawienia i towarzyszących im dodatków.


9. Naucz się eksperymentować.


Nie bój się testować nowych przepisów na niskokaloryczne dania. Nawet jeśli niektóre nie wyjdą Ci za pierwszym razem, lub po prostu nie posmakują, z pewnością znajdziesz wiele innych, które polubisz i chętnie włączysz do stałego menu. Wprowadź zamienniki, np. śmietanę zamień na jogurt – ten drobny zabieg znacznie „odchudzi” Twoje potrawy.


10. Uważaj na jedzenie w restauracjach.


Jedzenie poza domem mocno utrudnia prowadzenie zbilansowanej diety. Restauracyjne dania są zwykle bardzo duże i wysokoenergetyczne. Kucharze nie żałują masła, oliwy i pełnotłustej śmietany. Dlatego wybieraj wyłącznie dania, co do których masz pewność, że są lekkie.

Konsultacja merytoryczna: mgr Hanna Stolińska-Fiedorowicz, Instytut Żywności i Żywienia

 

Polecane wideo

Komentarze (4)

Ocena: 5 / 5
Hanka (Ocena: 5) 22.08.2016 13:21
Wszystko się da zrobić, tylko potrzeba do tego zdrowego podejścia, ja stosowałam be light plus+ przy zdrowym jedzeniu i chudłam stopniowo, mój metabolizm sie poprawił, nie miałam aż takich napadów na słodycze.
odpowiedz
Kamila (Ocena: 5) 08.08.2016 16:13
Dieta to w ogóle nie jest odpowiednie słowo. A nauczyłam się tego nie gdzie indziej, a na dietetyce jak chodziłam do Progresu. Najważniejsze to zdrowe nawyki żywieniowe, które każdy powinien w sobie wyrobić! Nie trzeba sobie odmawiać smacznych i wartościowych posiłków żeby schudnąć!
odpowiedz
sienna (Ocena: 5) 06.08.2016 00:00
owoce zamiast słodyczy to często słaby pomysł bo tyje się tak samo. zresztą, ja bym nie umiała zrezygnować, nie ma co się oszukiwać. dzięki temu że zaczęlam brać tabsy iqg reen to nawet nie musiałam próbować na całe szczęscie bo w dwa mieszki po nich schudłam 11 kilosów.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie