Czy jestem gruba? Sprawdź, jak obliczyć poziom tkanki tłuszczowej!

Zawartość tłuszczu w organizmie zdradza całą prawdę o naszej sylwetce.
Czy jestem gruba? Sprawdź, jak obliczyć poziom tkanki tłuszczowej!
fot. Thinkstock
02.01.2016

Kiedy chcesz sprawdzić, czy jesteś obiektywnie zgrabna, zazwyczaj obliczasz wskaźnik masy ciała. Współczynnik BMI uważany jest za najbardziej miarodajny. Wystarczy podzielić masę ciała (wyrażoną w kilogramach) przez wzrost do kwadratu (w metrach). Wynik powie Ci, czy mieścisz się w normie, powinnaś nieco przytyć lub wręcz schudnąć. Proste, ale w rzeczywistości niewiele o nas mówi. Wielu specjalistów twierdzi, że warto sięgnąć po nieco bardziej skomplikowaną, ale i konkretniejszą metodę.

Mowa o zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. To właśnie ten wskaźnik ma najlepiej obrazować kondycję naszego ciała. Nie trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, że pomimo prawidłowego współczynnika BMI, naszej sylwetce wciąż daleko do doskonałości. Tajemnica tkwi właśnie w ilości tłuszczu. Jeśli jeszcze tego nie robiłaś, czas obliczyć własny BFP (z ang. body fat percentage).

Prezentujemy jedną z metod, która umożliwia dokonanie obliczeń w domu bez udziału specjalistycznej aparatury.

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 1

Pomnóż obwód pasa (talii) przez wskaźnik 4,15. Zapisz wynik, podobnie jak każdy kolejny. Najlepiej w formie krok 1 = x, krok 2 = x itd.

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 2

Uzyskany w pierwszym kroku wynik podziel przez wskaźnik 2,54.

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 3

Masę ciała wyrażoną w kilogramach pomnóż przez wskaźnik 0,0082. Wynik pomnóż ponownie przez wskaźnik 2,2.

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 4

Od wyniku z kroku drugiego odejmij wynik z kroku trzeciego. Od rezultatu odejmij jeszcze wskaźnik 76,76 (to wartość dla kobiet, dla mężczyzn – 98,42).

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 5

Pomnóż masę ciała wyrażoną w kilogramach przez wskaźnik 2,2.

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Krok 6

Wynik z kroku 4 podziel przez wynik z kroku 5. Rezultat pomnóż jeszcze przez 100. Uzyskana wartość to procentowa zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. Granica błędu wynosi +/- 3 procent.

Co to oznacza? Przyjrzyj się tabeli wyników.

 

zawartość tkanki tłuszczowej

fot. Thinkstock

Zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie kobiety

 

10-13 procent: bardzo szczupła sylwetka

14-20 procent: atletyczna sylwetka

21-24 procent: wysportowana sylwetka

25-31 procent: przeciętna sylwetka

32 i więcej procent: osoba z nadwagą

 

Komentarze (22)

Ocena: 4.82 / 5
Sabinka (Ocena: 5) 06.04.2016 16:03
Wychodzi na to, że jestem ciut za gruba. Hmm cwiczenia jakoś mnie nie kręcą, ale ostatnio czytałam coś w sieci na temat tabletek na odchudzanie. Tabletki które nie są ani antybiotykiem ani hormonami iqgreen, na bazie zielonej kawy. Miała któraś z was już doświadczenia z nimi i może coś więcej o nich powiedziec?
odpowiedz
mmmm (Ocena: 5) 05.01.2016 23:54
ja mam 163 cm , ważę (niestety) 61,5 kg i ćwiczę kilka razy w tygodniu. Wyszło mi 29,9 :D
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 04.01.2016 19:33
no nie wiem czy w to wierzyć... wyszło 24% a waga pokazała 17...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.01.2016 00:18
kobieta aby byc idealnie szczupla-ale nie za bardzo to powinna wazyc o 20 mniej jaka ma koncowke wzrostu.jak np.ma 172 cm to powinna wazyc 52 kg.tak ostatnio powiedzial mi glupi znajomy.
zobacz odpowiedzi (3)
ala (Ocena: 5) 02.01.2016 20:38
jakaś ściema 172cm/55 kg a wyszło, że mam nadwagę gdzie wystają mi kości
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo