Chcesz schudnąć? Tego nie rób!

Jeśli marzy Ci się szczupła sylwetka, postaraj się, aby Twoje marzenia szły w parze ze zdrowym rozsądkiem.
Chcesz schudnąć? Tego nie rób!
20.11.2015

Odchudzanie powinno być bezpieczne, racjonalne i efektywne – w przeciwnym wypadku łatwo o efekt jo-jo i uszczerbek na zdrowiu. Warto dbać o linię nie tylko po to, by dobrze wyglądać, ale również dla lepszego samopoczucia i sprawnego funkcjonowania organizmu. Najgorsze, co możesz sobie zrobić, to przeprowadzenie odchudzania w pośpiechu, bez planu i zdrowego rozsądku. Niestety, wiele z nas popełnia błędy, które mogą okazać się bardzo szkodliwe. Sprawdź, czego nie robić, jeśli chcesz być szczupła i zdrowa.

Faszerowanie się suplementami diety

Gdy chcemy schudnąć szybko i sprawnie, nierzadko sięgamy po odchudzające preparaty z apteki czy drogerii. Jest w czym wybierać – rynek suplementów diety jest wart krocie, a odchudzających tabletek wciąż przybywa. Połknięcie cudownej pigułki może wydawać się najlepszym sposobem na pozbycie się niechcianych kilogramów, uwaga jednak: cudowny specyfik odchudzający nie istnieje! Nie wolno traktować suplementów diety jako podstawy odchudzania. Takie tabletki mogą być zażywane jako uzupełnienie diety – dodatek do dobrze ułożonego jadłospisu i aktywności fizycznej. Ewentualną suplementację najlepiej omówić z lekarzem lub dietetykiem. Nierozsądne jest łykanie tabletek, które zachwalała szczupła aktorka w reklamie albo dzięki którym schudła koleżanka. Poza tym niektóre schorzenia wykluczają zażywanie tego typu specyfików.

Lekceważenie treningów

Fascynacja Ewą Chodakowską nie udzieliła ci się? Masz do tego prawo. Tylko pamiętaj o jednym: jeśli marzy ci się szczupła sylwetka, MUSISZ się ruszać. Odchudzanie polegające jedynie na liczeniu kalorii, bez aktywności fizycznej, będzie mniej efektywne i wcale nie przysłuży się twojemu wyglądowi. W końcu chcesz czuć się dobrze w bieliźnie, prawda? Bez ćwiczeń zatem ani rusz. Regularna aktywność fizyczna podkręca metabolizm, pozwala spalić kalorie, poprawia samopoczucie (które podczas stosowania niskokalorycznej diety bywa takie sobie), a przy tym daje ci gwarancję, że po odchudzaniu twoja skóra będzie jędrna, elastyczna i napięta. I o to chodzi! Wybierz taki rodzaj aktywności fizycznej, który daje ci najwięcej radości. Może taniec? Basen? Gra zespołowa? Spacery z kijkami? Jogging? Trening w domu? Pamiętaj, że ruszasz się nie tylko dla figury, ale przede wszystkim dla zdrowia.

produkty light

Wcinanie produktów light

Kilka lat temu przeżywaliśmy boom na produkty przeznaczone dla osób na diecie – tzw. żywność light. Wydawało się, że dzięki nim można jeść w zasadzie wszystko, co się lubi, a przy tym schudnąć. Niestety, cudów nie ma. Oto, co dostarczasz organizmowi, gdy wcinasz taką żywność: – W produktach, z których wyciąga się tłuszcz, siłą rzeczy trzeba podwyższyć ilość węglowodanów i białka. Do produktów, z których wyciąga się cukier, często dodaje się niskoenergetyczne zasobniki cukru, najczęściej popularne słodziki, czyli sacharynę, aspartam, acesulfam czy sorbitol – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Monika Białasik, dietetyk Body Chief. W produktach light często obecne są składniki, które ze zdrowiem nie mają nic wspólnego. Poza tym osoby sięgające po produkty light czują się usprawiedliwione, że zjadają „dietetycznego” batonika – a to nie służy odchudzaniu.

produkty light

Głodowanie

Wiele kobiet, które marzą o szczupłej figurze, drastycznie ogranicza liczbę spożywanych kalorii, a wręcz zaczyna się głodzić. To nie najlepsze rozwiązanie. Lecznicza głodówka, owszem, bywa zalecana, ale musi być przeprowadzona we właściwy sposób! Najlepiej poprzedzić ją badaniami i konsultacją lekarską. Głodówka, która trwa od jednego do trzech dni, jest wskazana, by oczyścić organizm z toksyn. Jeśli jednak traktujesz głodowanie jako sposób na wypracowanie szczupłej sylwetki, uważaj! Przede wszystkim pamiętaj o starej jak świat zasadzie: żeby schudnąć, musisz jeść. Gdy jesz za mało, organizm zamiast spalać, zaczyna robić zapasy. Metabolizm spowalnia, a tobie brakuje energii i czujesz się kiepsko. Niedojadanie grozi również efektem jo-jo, który pojawia się najczęściej w następstwie stosowania zbyt rygorystycznej diety.

produkty light

Rezygnowanie z całej grupy produktów

Postanowiłaś schudnąć, więc całkowicie wykreśliłaś z diety tłuszcze. Albo węglowodany. To nie jest dobry pomysł. Dietetycy na każdym kroku podkreślają, że jeść trzeba wszystko, co wartościowe i odżywcze. Organizm potrzebuje składników z każdej grupy produktów. Tyjemy, bo źle łączymy żywność, nie ruszamy się i spożywamy za dużo kalorii. Jeść trzeba wszystko, byle z umiarem. Przecież nie w tym rzecz, żeby pozbyć się paru kilogramów kosztem utraty jędrności skóry czy wypadania włosów! Warto natomiast wiedzieć, czego z czym nie łączyć. Węglowodanów nie powinnaś łączyć z jednym posiłku z białkami (łącz je z warzywami, oprócz ziemniaków), słodkie owoce je się osobno, a zdrowe tłuszcze można łączyć z węglowodanami, białkiem i warzywami z grupy neutralnej. Pamiętaj, by dokładnie przeżuwać pokarm, zanim go połkniesz. 

produkty light

Obsesyjne liczenie kalorii

Przez długi czas pokutowało przekonanie, że dieta odchudzająca powinna polegać na skrupulatnym liczeniu kalorii. Biegało się więc z kalkulatorem, zeszytem i długopisem, mnożyło i dzieliło, odejmowało, dodawało… Oczywiście trzeba wiedzieć, jaka jest orientacyjna wartość kaloryczna produktów spożywczych, nie można jednak wpadać w obsesję. Odchudzanie powinno być pierwszym krokiem zmierzającym do wprowadzenia w życie zdrowych nawyków żywieniowych. Chodzi o to, by zrozumieć, że zdrową i dobrze zbilansowaną dietę można stosować nawet bez żmudnego liczenia wartości kalorycznej. Gdy przekonasz się do zdrowych nawyków żywieniowych, schudniesz bez większych wyrzeczeń. Liczenie kalorii może być zalecane w przypadku znacznej otyłości, ale wtedy odchudzamy się z dietetykiem.

produkty light

Tego też nie rób:

- Codzienne wchodzenie na wagę – nie ma najmniejszego sensu. Ważyć wystarczy się co tydzień, a efekty najlepiej mierzyć centymetrem, sprawdzając obwód ciała.

- Wyznaczanie sobie nierealnych celów – przestań myśleć o tym, że powinnaś schudnąć 10 kg w miesiąc. Bezpieczne i skuteczne tempo chudnięcia to 0,5-1 kg na tydzień.

- Rezygnowanie z diety przy pierwszej porażce – nawet jeśli zdarzy ci się chwila słabości, nic się nie stało! Poćwicz więcej niż zwykle, a następnego dnia trzymaj się odchudzającego planu.

- Nie wykręcaj się brakiem czasu i pieniędzy – to pójście na łatwiznę. Dobrze skomponowana dieta nie musi być droga, bo opiera się na kaszach, warzywach, chudym mięsie, jajkach itp. Brak czasu też cię nie tłumaczy, bo ćwiczyć można wszędzie.

- Nie katuj się na siłowni – treningi powinny wejść ci w krew. Na stałe. Ćwicz w sposób, jaki lubisz, bez wylewania siódmych potów na siłowni, a istnieje spora szansa, że się nie zniechęcisz. Poza tym pamiętaj, że organizm potrzebuje czasu na regenerację.

- Porównywanie się z modelkami – one żyją z tego, że są szczupłe. Zgrabna figura to dla nich zawodowe być albo nie być. Pamiętaj również, że nie warto wierzyć w to, co widzisz w kolorowych magazynach. W końcu słyszałaś o Photoshopie, prawda?

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze (5)

Ocena: 5 / 5
IwonaMURAK, Wwa (Ocena: 5) 27.12.2015 22:14
ISTNIEJĄ DWA POWODY OTYŁOŚCI (CHOLESTEROL) / NADWAGI / CUKRZYCY / NADCIŚNIENIA / CHORÓB SERCA U LUDZI: ♥♥♥♥♥ 1. Wysoki poziom cukru we krwi, czyli mąka i cukier spożywczy, a zatem (niezdrowe dla człowieka): WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26.01% WZROSTU. 2. Zbyt duże spożycie tłuszczów, mamy więc klasyfikację: INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU. 3. Puenta to tabele: IŻ PRODUKTU. P. S. Realizując klasyfikację IŻ, organizm sam wykorzystuje złogi trójglicerydów w żyłach, oczyszczając je. Zwyczajne biologiczne reakcje, które równocześnie eliminują miażdżycę i nadciśnienie, a także cukrzycę typu 2. Spożycie CHLEBA NA OSTEOPOROZĘ-IRL, szprotek wędzonych oraz fasoli czyli produktów o dużej zawartości wapnia wyjaśnia celowość umieszczenia tych produktów jako zalecane. 4. Prozdrowotne w diecie są (energetyczne) tzw: NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU. 5. Niezbędne w racjonalnym odżywianiu mamy natomiast (energetyczne): ODPAROWANE WĘGLOWODANY TJ. DO STRUKTURY C. ZOBACZ TAKŻE; CUKRZYCA TYPU 2, WG: IRL KRAKÓW.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 22.11.2015 12:51
Jezu...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 20.11.2015 18:26
Najważniejsze to zdrowo się odżywiać. Warzywa, owoce, chude mięso, pieczywo pełnoziarniste, kasze itp. no i ruch, to co się lubi. taniec, zumba, bieganie, rower - co kto lubi. Bądźcie szczęśliwi:D
odpowiedz
Omega (Ocena: 5) 20.11.2015 16:58
Zdrowa sylwetka = zdrowe jedzenie. Taka jest prawda. Niektórzy mają oczywiście taką przemianę materii, że mogą jeść wszystko. Ale generalnie jest to zgubne. Chodzę na dietetykę, tak sama dla własnego rozwoju, do szkoły policealnej w Warszawie. Drogo nie jest to pomyślałam, że pójde i czegoś się nauczę. I naprawdę, można tyle fajnych zdrowych rzeczy jeść, że powoli zapominam co to jest fast food.
odpowiedz
lulu (Ocena: 5) 20.11.2015 08:38
W sumie każdy może się odchudzić, teoretycznie to wystarczy mniej jeść... ale zrobić do zdrowo, bez prochów, bez wydawania kasy na cudowne środki nie dopuszczając do efektu jojo to zupełnie inna sprawa. Polecam metodę fizjologiczną z książką Odchudzanie z elementami fizjologii i biochemii. Dzięki wiedzy z niej czuję się świetnie, tryskam zdrowiem i energią i mam już 18 kg mniej :D
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo