Dieta paleo - nie taka zdrowa?

Pokochali ją za granicą, pokochali ją i Polacy. Dieta paleolityczna budzi jednak sporo kontrowersji.
Dieta paleo - nie taka zdrowa?
29.01.2015

Nie jesteśmy zadowolone ze swojego wyglądu – z badań wynika, że miażdżąca większość Polek coś by w sobie zmieniła. Przeciętna Polka ma 165 cm wzrostu i waży 68 kg. Takie wymiary balansują na granicy między wagą w normie a nadwagą. Wiele z nas nie jest zadowolonych z tego, ile waży i jak prezentuje się bez ubrania. By to zmienić, przechodzi na dietę. A tych jest tak dużo, że w ich gąszczu można się pogubić. Bo jak wybrać tę, która przyniesie najlepsze efekty? Zamiast trzymać się jednej diety, co chwila jesteśmy na innej. A wszelkie nowinki w tym temacie cieszą się naszym zainteresowaniem.

Jak dieta paleo, która w krótkim czasie podbiła serca milionów. Nazywa się ją też dietą jaskiniowców albo dietą epoki kamienia łupanego. Skąd te nazwy? Na diecie paleolitycznej żywimy się tak jak nasi przodkowie. W jadłospisie królują więc: mięso, ryby i owoce morza, zielone warzywa, jajka, orzechy, miód. Stawiamy na białka i tłuszcze. Nie jemy natomiast tego, czego nasi przodkowie nie znali, a zatem: nabiału, warzyw strączkowych, produktów z dużą ilością skrobi (np. ziemniaków), produktów pełnoziarnistych, cukru, soli, drożdży, żywności przetworzonej i sztucznej. Uściślając: odpadają węglowodany pod każdą postacią.

Schudniesz, ale…

Zaletą diety paleo jest fakt, że nie trzeba liczyć kalorii. Nie ma też tutaj reżimów dietetycznych. A mimo to – jak przekonują jej zwolennicy – w ciągu pół roku można dzięki niej zgubić nawet 20 kg. Wydawać by się mogło, że taki sposób komponowania posiłków dobroczynnie wpływa na zdrowie, zwłaszcza że twórcy diety paleo przekonują, że zaproponowany przez nich jadłospis można traktować jako sposób na życie i stały sposób żywienia, a nie sezonową dietę. Niestety – wielu dietetyków ma do tego sposobu żywienia zastrzeżenia.

„Czy jest to odpowiedni sposób żywienia na naszą polską rzeczywistość? Uważam, że nie. Dieta zbyt mocno ogranicza węglowodany, czyli główne paliwo dla naszego organizmu. Natomiast dieta jest rzeczywiście nastawiona na białka i tłuszcze, dzięki czemu będziemy chudnąć” – mówi Ilona Cichecka, dietetyczka z Fontis health & lifestyle, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

jedzenie

Musimy mieć świadomość, że współczesne produkty różnią się od tych, jakie jedli nasi przodkowie – dzisiejsze mięso, warzywa czy owoce nie są tym samym, czym były kiedyś. Więcej w nich chemii. Dietę paleo można natomiast potraktować jako drogowskaz, by odejść od spożycia przetworzonych i sztucznych produktów, cukru czy soli. Zaletą tego jadłospisu jest również fakt, że dostarcza nam dużą ilość białka. Kładzie ponadto duży nacisk na aktywność fizyczną.

Ewa Podsiadły-Natorska

jedzenie

Krytykowane są ograniczenia, jakie nakłada na nas ta dieta. Z jednej strony odpada liczenie kalorii, z drugiej strony można jeść ograniczoną grupę produktów, co może doprowadzić do niedoborów niektórych składników. Pamiętajmy bowiem, że nasz organizm potrzebuje wszystkiego w rozsądnych ilościach – również nabiału, produktów pełnoziarnistych czy warzyw ze skrobią. Duża ilość mięsa w diecie może doprowadzić ponadto do zakwaszenia organizmu, obciążone zostają też nerki.

Węglowodany są potrzebne

Dieta paleo podzielona jest na trzy fazy. W pierwszej – oprócz produktów zalecanych przez twórców tego jadłospisu – tygodniowo możemy zjeść trzy dowolne posiłki. Ta faza może trwać 2-4 tygodnie. W drugiej fazie jemy dwa dowolne (otwarte) posiłki, natomiast w trzeciej fazie w ciągu tygodnia możemy zjeść tylko jeden taki posiłek. Chodzi o to, by wraz z każdą fazą coraz bardziej ograniczać ilość sztucznych pokarmów, aż do chwili, gdy wyeliminujemy je z diety całkowicie.

jedzenie

„Nie jest to dieta skrajna, tak jak inne, które na rynku były już też obecne. Na pochwałę nie zasługuje natomiast to, że eliminuje węglowodany jako główny składnik pokarmowy naszej diety przy wyższej ilość białka i tłuszczu. O ile przekroczenie tych granic fizjologicznych białka nie będzie miało dla nas zgubnych konsekwencji zdrowotnych, to już jeżeli będziemy na to nastawieni w długim okresie, to różnego rodzaju jednostki chorobowe jak najbardziej mogą się uwydatniać” – tłumaczy Ilona Cichecka.

Dieta paleolityczna nie jest dla osób, które mają mało czasu na przygotowanie posiłku, odpadają bowiem wszelkie makarony, gotowe sosy czy dania typu instant. Ważne jest również, aby tłuszcz, który spożywamy, był „dobry” – szukajmy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

jedzenie

Pod okiem dietetyka

Dieta paleo z mojego punktu widzenia jest kolejną dietą, mającą swoje pięć minut w kraju i na świecie. Ma ona swoje wady i zalety” – podkreśla dietetyczka Ilona Cichecka. „Jest to bardziej styl życia, aniżeli jakaś dieta, dzięki której możemy schudnąć. Czyli zaczniemy ją w jakimś momencie, skończymy i powrócimy do dawnego sposobu żywienia, wtedy może ona przynieść zgubne skutki”.

Jeśli chcesz stosować dietę paleo, jadłospis najlepiej opracować z dietetykiem. Specjalista zbilansuje posiłki, zapewniając podaż wszelkich niezbędnych organizmowi składników odżywczych. Brak nabiału w diecie może bowiem doprowadzić np. do niedoboru wapnia, warto zatem wiedzieć, jakie są inne źródła tego pierwiastka i jak zapewnić sobie jego podaż. Diety paleolitycznej nie zaleca się osobom z cukrzycą, schorzeniami serca czy problemami z krążeniem. Przed jej rozpoczęciem warto zrobić kontrolne badania, żeby sprawdzić swój stan zdrowia.

Komentarze (27)

Ocena: 4.74 / 5
Anonim (Ocena: 5) 03.03.2015 09:10
Polecam serdecznie wszystkim Acetomale - tabletki wspomagające odchudzanie. Pomogły mi zrzucić zbędne kilogramy, - waga leciała w dół i w ciągu czterech miesięcy uzyskałam wymarzoną figurę. Co najlepsze bez efektu jojo - tym samym po kuracji odchudzającej nie boję się że dawna waga wróci.
odpowiedz
kaśka art you ready (Ocena: 5) 14.02.2015 22:07
jaK dla mnie dieta spoko, stosuje taka :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 2) 03.02.2015 17:52
Booże... ile ja jeszcze zobaczę jakiś fenomenalnych diet, które niby mają pomóc a pewnie szkodzą na zdrowie jeszcze bardziej, jak miałam duża nadwagę i stwierdziłam to ten czas się za siebie wziąć to po prostu kupiłam opakowanie tabletek (chyba to iqgreen były, no w każdym razie zielone opakowanie) i zaczęłam mniej jeść, efekty były szybkie w miesiąc 5 kg.
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 30.01.2015 15:21
Tak trochę na marginesie... Podobno dietą paleo można/powinno się stosować przy niedoczynnośći tarczycy. Czy któraś z zmaga się z tą chorobą? stosujecie się do tej diety, czy chociaż częściowo?
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.01.2015 14:19
Ja tam po prostu ograniczyłam kalorie, nie skupiam się na "zawartości" jedzenia - np jednego dnia zjem jogurt na śniadanie, owoc na II, potem na obiad sałatkę i podwieczorek też owoce - 700kcal, jestem pełna, a czasem mam ochotę na coś pysznego (ale kalorycznego), to po prostu obniżam kaloryczność reszty posiłków w ciągu dnia.
zobacz odpowiedzi (2)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo