Dieta czy ćwiczenia - Co SZYBCIEJ zapewni Ci figurę modelki?

Część odchudzających się kobiet stawia na niskokaloryczną dietę, część na ruch. Które osiągają lepsze wyniki?
Dieta czy ćwiczenia - Co SZYBCIEJ zapewni Ci figurę modelki?
16.04.2014

Tyjemy. Przeciętna Polka ma 165 cm wzrostu i waży 68 kg. Jesteśmy cięższe niż dziesięć lat temu. Nosimy większy rozmiar ubrań niż nasze matki i babki. I mamy tego świadomość. Z badań wynika, że aż 84 proc. (!) Polek jest niezadowolonych ze swojego wyglądu. Nic więc dziwnego, że uciekamy się do różnych metod, by odbicie w lustrze nas satysfakcjonowało. Kobiety, które marzą o zgrabnej sylwetce, najczęściej stawiają na dietę i/lub ruch. Słusznie?

Zdecydowana większość z nas utożsamia szczupłą figurę z wyrzeczeniami – głównie tymi dotyczącymi jadłospisu. Wiele z nas odchudza się, stosując restrykcyjne diety oparte jedynie na kilku składnikach. Nie stronimy od głodówek. Potrafimy skrupulatnie liczyć spożywanie kalorie, ograniczamy liczbę posiłków. Częstym grzechem Polek jest również chętne korzystanie z przypadkowych „diet cud” – np. takich, o których usłyszałyśmy od koleżanki albo przeczytałyśmy w internecie.

Badania dowodzą jednak, że większość z nas ma słomiany zapał i… zbyt dużą słabość do jedzenia. Dlatego szybko wracamy do starych nawyków żywieniowych. Jeszcze gorzej jest u nas z aktywnością fizyczną – tylko co piąta regularnie uczestniczy w zajęciach fitness, a jedynie ok. 18 proc. trenuje nadal po zakończeniu kuracji odchudzającej. Z badań wynika, że nie lubimy ćwiczyć, bo naszym zdaniem wymaga to… znacznie większego wysiłku niż dieta. Tłumaczymy się też brakiem czasu, zabieganiem, zmęczeniem czy zwyczajnym lenistwem.

Nieracjonalna walka z nadwagą

Odchudzanie nie przychodzi nam więc łatwo – a przynajmniej nie jest w naszym przypadku zbyt skuteczne. Dzięki raportom w tym temacie wiemy, że Polki do walki z nadmiarem kilogramów nie podchodzą racjonalnie. Albo się objadają, albo jedzą tyle, co wróbelek. O ruchu raczej nie chcą słyszeć. A jeśli już się na niego decydują, to bardziej dlatego, że czują, że powinny – nie z potrzeby serca. I ciała. Takie podejście do pracy nad sobą raczej nie gwarantuje sukcesu. Na czym zatem się skoncentrować, żeby schudnąć raz na zawsze?

trenowanie boksu

Odpowiedź na pytanie, co jest skuteczniejsze: dieta czy ruch, znają kanadyjscy badacze z Institut Canadien d’Information sur la Sante (ICIS). Uczeni odkryli, że codzienna umiarkowana aktywność fizyczna – chociażby przez kwadrans – w walce z nadwagą i otyłością daje lepsze efekty niż niskokaloryczny jadłospis. Badacze dowiedli, że gdyby Kanadyjczycy zaczęli spożywać więcej warzyw i owoców, liczba otyłych spadłaby o 350 tys. w całym kraju. Gdyby jednak ćwiczyli oni każdego dnia zaledwie przez kwadrans, liczba osób z nadwagą zmniejszyłaby się aż o milion.

Autorzy eksperymentu podkreślają, że właściwa dieta jest niezbędna, by zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę, zwracają jednak uwagę, że to systematyczny ruch i ćwiczenia fizyczne są najlepszą gwarancją skutecznego odchudzania.

trenowanie boksu

Dieta – tak, ale jaka?

Przyjrzyjmy się na chwilę dietom odchudzającym. Badania dowodzą, że w walce z nadmiarem kilogramów działają one najszybciej i dają największe efekty. Bardzo często są one jednak nietrwałe. Ponieważ odchudzające się Polki stosują zbyt rygorystyczne jadłospisy, z czasem wracają do starych nawyków żywieniowych, muszą się również liczyć z efektem jo-jo. Nie wspominając o tym, że jadłospis polegający na wykreśleniu wielu składników nie dostarcza organizmowi niezbędnych minerałów i witamin, co może bardzo negatywnie odbić się na zdrowiu.

„Najlepszym rozwiązaniem jest codzienne ćwiczenie i uważanie na dietę, czyli węglowodany i tłuszcze. Należy też pamiętać, by nie jeść zbyt późno oraz by jeść kilka razy dziennie, ale w małych porcjach. Wtedy organizm nie robi zapasów” – przekonuje jedna z internautek.

trenowanie boksu

Ma rację. Dieta na odchudzanie – owszem, ale wyważona. Można (i trzeba) zrezygnować z tego, co niezdrowe: cukru, soli, tłuszczu, smażonych potraw, gazowanych napojów, produktów pszennych, fast foodów, kalorycznych przekąsek itp. Warto natomiast do jadłospisu włączyć warzywa i owoce (świeże, suszone), ryby, chude mięso, orzechy, zdrowe oleje, jajka, produkty pełnoziarniste, brązowy ryż. Należy pić dużo wody i spożywać niewielkie porcje średnio co trzy godziny.

Ruch nie tylko odchudza

Z badań wiemy jednak, że najlepsze efekty uzyskamy, zbilansowaną dietę łącząc z ruchem. Aktywność fizyczna to sposób nie tylko na szczupłą sylwetkę! Regularny ruch ma znacznie więcej zalet: dostarcza nam energii, dotlenia mózg, poprawia funkcjonowanie różnych narządów, korzystnie wpływa na samopoczucie, chroni nas przed rozwojem wielu przykrych schorzeń, spowalnia procesy starzenia. To podczas ćwiczeń organizm wytwarza endorfiny, czyli hormony szczęścia. Naukowcy z Uniwersytetu Vermont twierdzą, że zaledwie 12-minutowy wysiłek fizyczny może poprawić nam nastrój aż do 12 godzin.

trenowanie boksu

Jedna z internautek, 21-latka, pisze: „Ostatnio oglądałam ciekawy program, gdzie była mowa o tym, że każda dieta niesie za sobą ryzyko, a najlepszy sposób to po prostu mniej jeść i dużo ćwiczyć. Ja ostatnio założyłam sobie, że przez 100 dni nie tknę słodyczy i codziennie będę robiła po 100 brzuszków. Dzisiaj mija 48 dzień, za mną 4 kg w dół i czuję się świetnie. Pozostałe rzeczy jem normalnie, ostatnio nawet jadłam nuggetsy z McDonalda i frytki”.

„To oczywiste, że musimy spożywać mniej kalorii, by schudnąć. I ćwiczyć, by utrzymać efekty” – zwraca uwagę Tim Church z Louisiana State University w Baton Rouge. Dlatego najlepsze rezultaty uzyskamy, łącząc zdrową (!) dietę z regularnym ruchem. Ważne, żeby trenować systematycznie, nawet po 15-20 minut dziennie. Dzięki temu wzmocnimy kondycję, wyrzeźbimy sylwetkę i unikniemy kontuzji.

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze (39)

Ocena: 4.95 / 5
Anonim (Ocena: 5) 03.02.2015 16:18
Chcesz mieć figurę modelki? Proszę bardzo: każdego dnia ćwiczenia - ew. basen, odpowiednia dieta - zdrowa, niezapychająca, i do tego suplementy diety. ja polecam acetomale - miałam 5 kg nadwagi, a po trzech miesiącach mam BMI w okolicach 19 - jestem bardzo szczupła i mam mięśnie, nie wyglądam jak szkielet - zresztą po opininiach innych widzę, że jest OK.
odpowiedz
alexa (Ocena: 5) 29.06.2014 18:04
To żaden wybór. Nie osiągniemy zadowalających efektów tylko ćwicząc lub tylko będąc na diecie. Trzeba połączyć te dwa elementy, dorzucić odpowiednią suplementację i wtedy można mówić o odchudzaniu.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 16.04.2014 23:14
Najlepiej połączyć ćwiczenia i dietę, ja od grudnia jestem na diecie i nareszcie w lecie nie będę się wstydziła wyjść w bikini na plażę ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 16.04.2014 21:19
Ćwiczenia przyspieszają metabolizm, więc automatycznie zaczynamy więcej jeść, co też potrzebuje nasz organizm. Grunt co będziemy jeść. Głodówki i gadanie, że odwodnienie i osłabienie organizmu (-4kg w tydzień) są ok pokazują tylko jak mało wiecie o zdrowym trybie życia. Teraz tylko schudnąć raz dwa, a kij tam że za 5-10 lat będę umierać z bólu i jeździć po lekarzach
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 16.04.2014 17:56
48 dzień i 4 kg???!!! ja 4 kilo to potrafiłam schudnąć w tydzień
zobacz odpowiedzi (4)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo