Dieta dopasowana do figury

Co jeść, aby schudnąć?
Dieta dopasowana do figury
23.04.2012

Diety, diety… Która z nas choć raz nie próbowała zmodyfikować swojego jadłospisu? Zbędne kilogramy bardzo często można zgubić bez problemu, ale z diety rezygnujemy zazwyczaj szybko, a wtedy pojawia się efekt jo-jo. Dlatego warto rozważyć dietę zgodną z typem figury. Kobiecą sylwetkę można podzielić na dwa główne typy – „jabłko” i „gruszka”. Ta pierwsza jest mniej bezpieczna dla zdrowia. Cechą charakterystyczną dla „jabłka” jest nadwaga czy otyłość brzuszna, przy węższych biodrach. Tłuszcz najczęściej odkłada się na linii talii, a także na ramionach oraz plecach. Chcesz sprawdzić, czy twoja figura to „jabłko”? Podziel obwód talii przez obwód bioder – wynik powyżej 0,84 to właśnie „jabłko”. Taka figura nie wygląda zbyt naturalnie i jest mało kobieca. Warto zatem wymodelować ją odpowiednio skomponowanym jadłospisem.

Dieta dla „jabłka”

W przypadku tego typu sylwetki koronne znaczenie w diecie mają produkty pełnoziarniste, ponieważ są bogate w błonnik, który utrudnia przyswajanie tłuszczu. Jedna porcja produktów pełnoziarnistych powinna składać się z kromki pełnoziarnistego lub razowego chleba, kilku łyżek wielozbożowego musli lub płatków owsianych i małej grahamki. Śmiało sięgaj również po oliwę z oliwek i inne oleje, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, zdrowe dla układu krążenia i serca. Dieta kobiety, która ma figurę typu „jabłko”, powinna być pełna warzyw. Należy zjadać surowe warzywa, sałatki i pić soki warzywne. Staraj się codziennie w miarę możliwości do surówki dodawać łyżkę oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek. Zrezygnuj ze smalcu: smaż na oleju, np. na słonecznikowym.

Kobiece kształty

Bardzo korzystne będą orzechy – to ulubiona przegryzka samej Anji Rubik. Należy zjadać je około 3-4 razy w tygodniu. Orzechy odpowiadają za niski poziom cholesterolu i wzmacniają serce. Warto sięgać po orzechy włoskie, laskowe czy migdały, a także nasiona słonecznika i dyni. Nie zapominaj również o płynach. Pij ich 2-3 litry dziennie. Oprócz wody mineralnej niech będą to herbatki owocowe oraz zioła przyśpieszające trawienie, np. rumianek.

Przykładowy jadłospis: na śniadanie dwie kromki razowego pieczywa, surówka z dwóch pomidorów i cebuli, dwa plastry drobiowej polędwicy i bawarka z chudym mlekiem. Na drugie śniadanie – jabłko i dwa wafle ryżowe. Obiad – talerz zupy pomidorowej z ryżem bez dodatku śmietany, 150 g cielęciny pieczonej w folii, dwa ziemniaki, sałata z łyżką oleju rzepakowego i sokiem z cytryny. Podwieczorek to dwie mandarynki, a kolacja – grahamka z sałatą i dwa plastry polędwicy plus kilka truskawek.

Kobiece kształty

Dieta dla „gruszki”

Figura typu „gruszka” jest znacznie bardziej kobieca, a poza tym – jak mówią badania, o których piszemy w osobnym tekście – właścicielki takiej sylwetki są zdrowsze, inteligentniejsze i żyją dłużej. Mimo to „gruszki” zwykle skarżą się na tłuszczyk w okolicach bioder, ud czy pośladków przy wąskiej talii i szczupłych, drobnych ramionach. Chodzi zatem o to, aby dietą wymodelować te partie ciała. Chcesz sprawdzić, czy masz figurę typu „gruszka”? Tym razem podziel obwód talii przez obwód bioder – wynik w przedziale 0,5-0,84 wskazuje na ten typ figury. Pora zatem nadać twojej sylwetce łagodny, harmonijny kształt.

W swojej diecie powinnaś zadbać zwłaszcza o ryby i warzywa. Te pierwsze jedz 2-3 razy w tygodniu. W rybach morskich dużo jest wapnia i dobrze przyswajalnego białka, a także kwasów tłuszczowych omega-3, które usprawnią pracę stawów i wpłyną ochronnie na serce. Po warzywa sięgaj jak najczęściej, bo są one znakomitym źródłem witaminy C, która pomaga wytwarzać kolagen (ten natomiast odpowiada za kondycję stawów i ścięgien). Możesz jeść warzywa surowe lub krótko gotowane. Sięgaj przede wszystkim po marchewkę, brokuły, selera, warzywa strączkowe, buraki oraz kiełki. Staraj się również spożywać owoce bogate w witaminę C, czyli wszelkiego rodzaju cytrusy, porzeczki, jabłka czy jagody.

Kobiece kształty

Przy figurze typu „gruszka” kluczową rolę odgrywają produkty z dużą zawartością wapnia, który wspomaga odchudzanie i odpowiada za prawidłową budowę kości. Warto o tym pamiętać, ponieważ właścicielki sylwetki typu „gruszka” często mają problemy ze stawami, przede wszystkim biodrowymi. Dlatego codziennie sięgaj po niskotłuszczowe jogurty, maślankę, kefir i chudy twaróg. Dużo wapnia znajduje się również w tofu i soi. Jak zwykle, pij co najmniej 2 litry wody dziennie. Mineralna, niegazowana usprawni proces trawienia i pomoże ci nieco oszukać głód. Najlepiej pić wodę małymi porcjami między posiłkami.

Przykładowy jadłospis: na śniadanie kromka razowego chleba, kawałek chudego twarogu, surówka z marchwi i herbata osłodzona łyżeczką miodu. Na drugie śniadanie – połowa grejpfruta. Na obiad – 150 g filetu z łososia lub dorsza duszonego z dodatkiem warzyw, dwa pieczone ziemniaki, 250 ml wody mineralnej lub soku grejpfrutowego do popicia. Podwieczorek – 250 ml soku z pomarańczy i jabłko. Kolacja – 250 ml świeżego soku z pomarańczy i mały serek homogenizowany.

Julia Wysocka

Tekst powstał w oparciu o internetowy atlas diet.

Zobacz także:

Jak zmotywować się do odchudzania?

Nie odkładaj diety na potem i zacznij ją już dzisiaj.

Porada dietetyczna: DIETA DUKANA kontra SOUTH BEACH! Która jest skuteczniejsza?

Bierzemy pod lupę dwie bardzo popularne diety.

Polecane wideo

Komentarze (79)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 31.08.2012 21:46
Mam talię 91cm, A biodra 122cm) Jaki koszmar!!!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 26.04.2012 14:45
możesz sprawdzić jaki masz typ sylwetki. Już od 9 maja rusza pierwszy profesjonalny klasyfikator sylwetek na stronie www.typsylwetki.pl
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 25.04.2012 19:47
zdobądź próbki darmowych kosmetyków, zaloguj się na: shinybox.pl/?ref=2072727
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 25.04.2012 13:30
ten jadłospis jest trochę przegięty, kto się naje na śniadanie kromką chleba i odrobiną twarożku..? poza tym grejfrut na drugie śniadanie też jest kiepskim pomysłem, ponieważ wzmaga apetyt i w porze obiadu jest się już głodnym jak wilk.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 25.04.2012 11:52
Mam szerokie ramiona (97cm), dość duży biust (90cm), do tego szerokie biodra (96cm), grube łydki i nieproporcjonalnie wąską talię (68cm). Nie mam pojęcia, jaka to może być figura, chyba żadna nie pasuje...
zobacz odpowiedzi (3)

Polecane dla Ciebie