Dieta strukturalna: Na czym polega, czy jest SKUTECZNA? Ile można schudnąć?

Informacje od A do Z.
Dieta strukturalna: Na czym polega, czy jest SKUTECZNA? Ile można schudnąć?
21.11.2011

Współczesne kobiety żyją w epoce, w której moda na zrzucanie zbędnych kilogramów nie mija. Co prawda, coraz więcej mówi się o modelkach w rozmiarze XL o krągłych, kobiecych kształtach, pożądanych przez wielu mężczyzn, jedno się jednak nie zmienia: kobieca sylwetka powinna być jędrna, smukła i wysportowana. Bo to po prostu oznaka zdrowia. Jedną z diet, która zyskuje coraz więcej zwolenniczek, jest dieta strukturalna. Na czym dokładnie polega?

Minimum kalorii, maksimum odżywienia

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że jest to kolejny, m.in. po diecie proteinowej, jadłospis ułożony przez lekarza dr. Marka Bardadyna, eksperta w dziedzinie żywienia i stosowania naturalnych środków leczniczych w profilaktyce i terapii schorzeń cywilizacyjnych. Fundamentalne założenie diety strukturalnej, jak informuje dietetyczka Agnieszka Czeska-Klepacz z Centrum Naturhouse, to minimum kalorii i maksimum składników odżywczych, czyli witamin, minerałów czy przeciwutleniaczy. – Dieta oparta jest na produktach wskazanych przez samego autora oraz na specjalnych koktajlach – zaznacza Agnieszka Czeska-Klepacz. W ten sposób przyswajamy wyłącznie najbardziej wartościowe dla nas produkty. Ta dieta nie tylko odchudza, ale również oczyszcza organizm, regeneruje, daje siłę i energię – działa jak eliksir odmładzający.

Co trzeba jeść?

Skomponowany przez dr. Marka Bardadyna jadłospis strukturalny pozwala utrzymać prawidłowe tempo metabolizmu, dzięki czemu nawet po zakończeniu stosowania tej diety nie ma efektu jojo. Tkanki otrzymują wszystkie konieczne do odnowy składniki. Działa to tak – jeśli twojemu organizmowi brakuje jakiegoś produktu, cały czas będziesz głodna. Chodzi o to, żeby zapewnić organizmowi wszystkie niezbędne składniki. Co zatem trzeba jeść, będąc na diecie strukturalnej? Dietetyk Agnieszka Czeska-Klepacz jako produkty zalecane wymienia: zbożowe (chleb pełnoziarnisty razowy, płatki owsiane), warzywa (marchew, czosnek, brokuły), owoce (banan, awokado, czarne jagody, winogrona), orzechy i pestki, produkty białkowe (soja, soczewica, groch), tłuszcze (oliwa z oliwek) oraz napoje.

dieta

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

W diecie strukturalnej nie powinno zabraknąć również kaszy gryczanej i jaglanej, otrąb, nasion słonecznika, siemienia lnianego, tuńczyka, jaj. Pije się herbatę zieloną i czerwoną, kakao, napar ze skrzypu, sok brzozowy, czerwone wino, a przede wszystkim wodę mineralną. Od czasu do czasu można sięgnąć po gorzką czekoladę. Program diety strukturalnej można układać według dziennej dawki kalorii – 800, 1000, 1200, 1500 itp. Również przy diecie strukturalnej bardzo ważne jest częste jedzenie niedużych porcji. Optymalnie powinno być to pięć posiłków: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Nawet jeśli nie będziesz w stanie całkowicie zmienić jadłospisu na strukturalny, korzystne efekty otrzymasz już w momencie, gdy z takich produktów będzie się składało 2/3 twojej diety.

Walcz z chorobami

Dieta strukturalna jest dobra nie tylko na odchudzanie, ale również zaleca się ją w profilaktyce i leczeniu schorzeń cywilizacyjnych. Owocowe czy warzywne, naturalne koktajle mają bardzo dużą zawartość przeciwutleniaczy, dzięki czemu gruntowanie oczyszczają organizm i są wskazane dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu, nadciśnieniem, cukrzycą, miażdżycą, problemami dermatologicznymi, osteoporozą, przewlekłym zmęczeniem czy alergią. Tak skomponowany jadłospis pozwoli ci uniknąć produktów, które prowadzą m.in. do depresji, Alzheimera, zwyrodnień, miażdżycy, nowotworów czy cukrzycy. Dieta strukturalna jest coraz częściej stosowana w renomowanych sanatoriach czy ośrodkach spa – w kraju i poza jej granicami. To dieta polecana przez lekarzy pacjentom, którzy chcą chudnąć na stałe.

dieta

Woda zdrowia doda

Przypomnijmy jeszcze, dlaczego tak ważne jest picie dużej ilości wody. Mówi się o tym przy każdej diecie, ale czy wiemy właściwie, czemu? Przede wszystkim usuwa nagromadzone w organizmie toksyny i reguluje wiele procesów metabolicznych. Woda mineralna z zawartością magnezu wspomaga prawidłowy metabolizm węglowodanów, korzystnie wpływa na układ nerwowy. Ważne, że picie większej ilości wody, nie powoduje jej zwiększonego zatrzymywania w ustroju – obserwuje się wręcz reakcję odwrotną. Osoby, które piją mało wody lub wcale, mogą być opuchnięte, przemęczone, a w ich tkankach gromadzą się płyny. Picie dużych ilości chłodnej wody skutecznie przyśpiesza metabolizm. Powód? Organizm zmuszony jest podgrzać wypijaną wodę do temperatury ciała. Pijmy zatem wodę, zwłaszcza gdy planujemy rozpocząć lub jesteśmy już na diecie strukturalnej. W osobnym tekście piszemy, czy powinna być to woda mineralna, czy źródlana.

Skuteczna, ale...

Niektórzy dietetycy mają jednak zastrzeżenia do odżywiania strukturalnego. Agnieszka Czeska-Klepacz z Centrum Naturhouse zwraca uwagę, że bardzo dużym zastrzeżeniem jest obniżona o prawie 100 proc. kaloryczność tej diety, co skutkuje spowolnieniem tempa przemiany materii. – Podczas takiej diety dostarczamy organizmowi zdecydowanie za mało energii. Optymalna liczba kalorii to około dwa tysiące dziennie – zauważa Agnieszka Czeska-Klepacz z Centrum Naturhouse. Zdaniem specjalistki, minusem może być również problem z kupnem niektórych składników, takich jak np. kiełki czy zarodki pszenicy. O tym, czy przejść na dietę strukturalną, powinny decydować zatem osobiste preferencje, motywacja do zrzucenia zbędnych kilogramów i chęć poprawy kondycji oraz stanu własnego zdrowia.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Porada dietetyczna: Czy suplementy diety można stosować bez ograniczeń?

Zanim sięgniesz po suplementy, sprawdź, czy warto.

Dlaczego dieta nie działa?

Jeśli odchudzasz się, a nie ubywa ci kilogramów, przekonaj się, jaka może być przyczyna.

Polecane wideo

Komentarze (21)

Ocena: 5 / 5
Ania (Ocena: 5) 11.04.2018 11:38
Nie trzeba się niczego wyrzekać tylko ograniczyć w swojej diecie mięsa, wędlin i " śmieciowe jedzenie" typu fast food. Za to polecam pić soki warzywne aby uzupełnić niedobory witamin i enzymów. W swojej diecie korzystam z poradhttps://terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki i dzięki temu jestem zdrowy i pełen energii. Dobrze też jest uprawić jakiś sport, bo ruch jest bardzo ważny. Dietę powinno się dobierać indywidualnie.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 12.06.2012 15:25
Polecam wszystkim dietę strukturalną. Jest rewelacyjna, a efekty wprost niewiarygode. Naturalne produkty o maksymalnej zawartości najbardziej wartościowych składników odżywczych. Można zakupić gotowy jadłospis, ale ja skorzystałam z cateringu. Niesamowita wygoda, bo przywożą jedzenie o ustalonej porze pod wskazany adres. Możecie zamówić na stronie: www.dietastrukturalna.pl
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.01.2012 02:26
a ja stosuje od tygodnia diete WEIGHT WATCHERS i juz widze efekty.Niewiem czy ona w Polsce jest dostepna....ale jest rewelacyjna.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 15.12.2011 18:25
ciekawe, że na diecie strukturalnej do picia zaleca się jedynie zimną wodę... wolę jednak oczyszczać organizm pijąc zieloną herbatę, np. taką z zielonym ryżem od Irvinga, bo jest w torebkach i szybko mogę wypić herbatę, która absolutnie powinna być zalecana przy odchudzaniu!
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 03.12.2011 13:50
i nie można jeść kurczaczka? wiec to nie dla mnie, kurczaczek musi być
odpowiedz

Polecane dla Ciebie