Kaloryczny ATAK letnich pokus

Boisz się, że lody, gazowane napoje czy szybkie przekąski na urlopie zrujnują twoją dietę? Spokojnie – piękną figurą możesz się cieszyć nawet po wakacjach.
Kaloryczny ATAK letnich pokus
20.08.2011

Nawet jeśli przez cały rok uważasz na to, co masz na talerzu i dbasz o zdrowie, w wakacje o nadrobienie zrzuconych kilogramów nietrudno. Zewsząd kuszą nas bowiem pyszne gofry z bitą śmietaną, kaloryczne przekąski, fast foody… Wpadamy w pułapkę niezdrowego odżywiania. Nie pomaga nam również samo myślenie o przekąskach. Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP wynika, że słone przegryzki kojarzą nam się przede wszystkim z czymś szybkim i przyjemnym, do zjedzenia między posiłkami, oraz z czymś, czego nie trzeba spożywać tradycyjnie przy stole – ale tam, gdzie nas dopadnie głód lub ochota. Czyli np. w podróży, na plaży, spacerze… Najchętniej sięgamy po paluszki, precle, orzeszki, chipsy i chrupki, a także jogurty, desery mleczne oraz paczkowane ciastka. Przekąski zwykle kupujemy w supermarketach, kioskach, na stacjach benzynowych, w pubach czy kawiarniach (raport OBOP-u).

Skąd bierze się efekt jojo?

Niestety, bez opamiętania sięgając po różne smakołyki, same sobie szkodzimy. Szczególnie że – jak zaznacza Anna Marciniec, dietetyk z zajmującego się żywieniem Centrum Naturhouse – osiągnięcie wymarzonej figury to dopiero połowa sukcesu.

– Prawdziwym wyzwaniem okazuje się bowiem utrzymanie rezultatów diety, zwłaszcza podczas urlopu – podkreśla Anna Marciniec. Nie każde wakacje muszą się jednak kończyć przecieraniem oczu ze zdumienia na widok odbicia w lustrze. Urlop, wbrew pozorom, może sprzyjać zachowaniu szczupłej sylwetki. Jak tego dokonać? Najważniejsze to zdać sobie sprawę, dlaczego w ogóle powstaje efekt jojo. – To zazwyczaj konsekwencja stosowania głodówek czy nieprawidłowo zbilansowanej diety, przeprowadzonej bez konsultacji ze specjalistą. Na efekt jojo narażone są wszystkie odchudzające się osoby. Zwłaszcza te, które walczyły z dużą otyłością i pozbyły się wielu kilogramów – nie kryje Anna Marciniec.

lody

Ruszaj się na zdrowie

Dietetyk Anna Marciniec podkreśla również, że podczas urlopu należy pamiętać o systematycznych ćwiczeniach. W końcu wakacyjny wyjazd może być doskonałą okazją do aktywnego spędzania wolnego czasu. – Długie spacery, pływanie czy jazda na rowerze pomogą nam utrzymać sylwetkę w doskonałej formie – twierdzi specjalistka. Znajdź najlepszą formę ruchu w wakacje dla siebie. Poza tym kiedy, jeśli nie latem spróbować swoich sił w nurkowaniu, tenisie, strzelectwie, jeździe konnej czy… siatkówce plażowej? Szczególnie na ostatnia na słonecznej plaży będzie prawdziwą przyjemnością. Wyrzeźbi figurę, poprawi kondycję i sprawi, że pięknie się opalisz. Podczas urlopu zmuszaj do ruchu również swoich bliskich. Długi spacer brzegiem morza w wesołym towarzystwie to znacznie lepsza forma aktywności niż mozolne wykonywanie ćwiczeń w hotelowym pokoju.

Nie zapomnij o…

– Pamiętajmy również o odpowiednim nawadnianiu organizmu, zwłaszcza podczas upałów – radzi Anna Marciniec. Półtora litra niegazowanej, mineralnej wody dziennie to minimum. Równie istotne jest regularne spożywanie posiłków. Może zdecydujesz się np. na dietę grejpfrutową? – Nawet jeśli z powodu gorąca nie mamy apetytu, powinnyśmy zjadać 4-5 lekkostrawnych dań w ciągu dnia – twierdzi Anna Marciniec. I dodaje: – Unikajmy natomiast kalorycznych przekąsek, podjadanych późnym wieczorem. Zachowując zdrowy rozsądek, będziemy cieszyć się smukłą sylwetką nie tylko podczas wakacji.

Jeśli chcesz być zgrabna przez cały rok, pamiętaj, że racjonalna dieta, odpowiednia dawka ruchu i racjonalizacja posiłków będą kluczem do zdrowia i pięknego wyglądu. Nie zapominaj także, że właśnie latem najdłużej przebywamy na świeżym powietrzu, co również korzystnie wpływa na zdrowie i wygląd.

Ewa Podsiadły

Zobacz także:

Jak oszukać głód?

Są sposoby, żeby jeść mniej i nie odczuwać głodu.

Nie chcesz przytyć? Jedz powoli!

To prosty sposób, żeby zachować szczupłą sylwetkę.

lody

Dlaczego przerywamy dietę?

Błędem są również diety monotonne, wykluczające niektóre składniki. – Racjonalny plan dietetyczny powinien uwzględniać wszystkie rodzaje artykułów spożywczych, tyle tylko, że w mniejszych ilościach niż jest to zalecane – twierdzi dietetyk Centrum Naturhouse. A to oznacza, że w diecie nie może zabraknąć produktów zbożowych, chudego mięsa i wędlin, chudych ryb, przetworów mlecznych oraz warzyw i owoców. Cenna uwaga Anny Marciniec: żeby nie doprowadzić do efektu jojo, bardzo ważne jest umiejętne „wychodzenie” z diety, czyli okres stabilizacji wagi. Zdaniem specjalistki, to proces absolutnie konieczny (!), aby efekty odchudzania się utrwaliły. Na tym jednak nie koniec. Istotą każdej kuracji odchudzającej są bowiem zmiany nawyków żywieniowych oraz powolne wprowadzanie produktów ograniczanych w trakcie diety. Dlatego, jak tłumaczy Anna Marciniec, jeśli latem sobie pofolgujemy i sięgniemy po kolejną porcję lodów, gofrów czy kiełbaski z grilla, znacznie zwiększymy ryzyko wystąpienia niepożądanego efektu. Zastanawiasz się, dlaczego jeszcze przerywamy dietę? Poznaj największych wrogów odchudzania.

Stabilizacja po odchudzaniu

Przyjmuje się, że okres stabilizacji masy ciała powinien trwać tak długo, jak sama kuracja. W kolejnych tygodniach po zakończeniu odchudzania zaleca się stopniowo zwiększać kaloryczność diety o około 50 do 100 kalorii – podkreśla dietetyk. Jednakże etap stabilizacji może przebiegać dłużej lub krócej, w zależności od organizmu. Dlatego dobrze jest przeprowadzać go pod okiem specjalisty. Jeśli chodzi o osoby, które zgubiły wiele kilogramów, jadłospis po zakończeniu kuracji odchudzającej musi być odpowiednio ułożony. Ponieważ po zastosowaniu diety spada tempo metabolizmu, nie jest możliwy automatyczny powrót do diety o normalnej kaloryczności, wynikającej z dziennego zapotrzebowania energetycznego. Przypomnijmy: u kobiet to średnio 2100-2500 kalorii, a u mężczyzn – 2500-3100. Dlatego szczególnie na wakacjach należy kontrolować liczbę spożywanych kalorii, a także treściwie dobierać posiłki, żeby były pożywne, zdrowe i korzystne dla sylwetki.

Komentarze (8)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 20.08.2011 22:25
a*legro.pl/listing.php/user?us_id=14674333 MARKOWE UBRANIA ZAPRASZAM
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 20.08.2011 21:42
Ja na wakacjach jem fast foody bo wszystko inne jest potwornie drogie;/
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 20.08.2011 21:17
A ja jestem szczupła, ale mam paskudny cellulit - nie mam problemów z obżeraniem się, ale przyznam, że jestem dość leniwa i po prostu nie chcę mi się ćwiczyć. Sylwetkę mam ładną, ale co z tego, skoro na tyłku i udach mam cellulit ;p
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 20.08.2011 18:27
ja schudłam, ale kg wrocily i teraz za nic nie moge schudnac
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 20.08.2011 18:23
"...Może zdecydujesz się np. na dietę grejpfrutową? – Nawet jeśli z powodu..." brawo. W artykule jeszcze z tego samego dnia: 10 najgłupszych diet. A wśród nich, właśnie ta grejpfrutowa. hmmm Najgorzej utrzymać w porządku rzeczy najmniej prawdziwe. Klepiecie ozorami pisząc co ślina na język przyniesie. Jednak ta dieta jest dobra chyba skoro ją polecacie, co?
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo