5 sposobów na wzmocnienie zimowej odporności

Coraz silniejsze mrozy sprzyjają łapaniu infekcji, dlatego warto zadbać o wzmocnienie naturalnych sił obronnych organizmu!
5 sposobów na wzmocnienie zimowej odporności
07.12.2010

Nastał czas, w którym pogoda nie sprzyja dobremu samopoczuciu i częściej chorujemy. Radzimy, jak najskuteczniej ustrzec się przed jesiennymi infekcjami oraz prezentujemy garść domowych sposobów na walkę z nadchodzącym przeziębieniem.

Ciepła herbatka z miodem i cytryną

Gorąca herbata to dobry sposób na rozgrzanie, gdy zmarznięci wracamy do domu. Wraz z każdym łykiem przyjemne ciepło rozlewa się po naszym wnętrzu. Dodatek cytryny i miodu może dodatkowo wspomóc nasz układ immunologiczny. Dlaczego? Witamina C, zawarta w cytrynie ma udowodniony wpływ pobudzający do działania elementy układu odpornościowego. Z jednej strony dzięki tej witaminie wzrasta ilość walczących z chorobotwórczymi organizmami przeciwciał. Z drugiej sprzyja szybszemu zwalczaniu rozwijającej się infekcji. Dodając cytrynę do herbaty pamiętajmy, że witamina C ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury. Cytrynę dodajmy więc do ciepłej herbaty, a nie do wrzątku. A co z miodem? Miód poza walorami smakowymi wykazuje również działanie bakteriobójcze. Wobec tego, jego dodatek do ciepłej (nie gorącej) herbaty pomoże wzmocnić układ immunologiczny i szybciej zwalczyć pierwsze objawy rozwijającej się infekcji.

Niezastąpiony czosnek

Czosnek to znany i ceniony sposób na zwalczanie infekcji i stymulowanie układu odpornościowego. Tę kuchenną przyprawę śmiało można nazwać naturalnym antybiotykiem. Czosnek ma udowodnione działanie bakterio- i grzybobójcze. Ponadto stymuluje aktywność białych krwinek – kluczowych elementów układu immunologicznego, wzmacniając tym samym naturalną odporność organizmu. Najlepsze właściwości dla naszego zdrowia ma świeży czosnek.

1-2 ząbków czosnku należy rozgnieść lub posiekać; następnie zalać gorącym mlekiem i tak przygotowaną miksturę wypić. W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę i przeziębienie, dla wzmocnienia naturalnej bariery immunologicznej organizmu dobrze jest stosować czosnek codziennie. Co jednak mają zrobić osoby, dla których zapach i smak tej rośliny jest nie do wytrzymania? Rozwiązaniem są gotowe preparaty czosnku dostępne w aptece, np. Perełki czosnkowe.

jak wzmocnić organizm

Przez żołądek do zdrowia

Prawidłowe odżywanie odgrywa niebagatelną rolę dla zachowania zdrowia. To właśnie z jedzeniem przyjmujemy składniki odżywcze: cukry, białka, tłuszcze, ale też witaminy, minerały i inne. Wszystkie niedobory żywieniowe mogą odbijać się na naszym zdrowiu. Często pierwszym objawem niedożywienia jest właśnie osłabienie odporności i częste chorowanie  np. na przeziębienie. Zapamiętajmy sobie: w okresie jesienno-zimowym spożywajmy bogate posiłki dostarczające wszystkich niezbędnych elementów odżywczych. Dodatkowo, warto do codziennego jadłospisu wprowadzić pokarmy stymulujące odporność, np. czosnek czy cebulę. Można  też pokusić się o spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C, cynk czy wapń, które sprzyjają mobilizacji układu odpornościowego. W diecie nie powinno zabraknąć olejów roślinnych z pierwszego tłoczenia, np. z pestek winogron czy z oliwek, dostarczających niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które m.in. są konieczne do tworzenia niektórych elementów układu immunologicznego.

Jesienna dawka ruchu

Być może listopadowa aura nie zachęca do aktywności fizycznej, niemniej nie powinniśmy o niej zapominać. Regularna aktywność fizyczna jest korzystna dla pracy serca, utrzymania prawidłowej wagi; chroni przed rozwojem nadciśnienia, cukrzycy, ale także stymuluje układ odpornościowy. Wystarczy półgodzinny spacer dziennie, by zahartować ciało i przygotować do walki z infekcjami. Jednak uwaga! Przemęczenie jako skutek zbyt forsownych ćwiczeń, może osłabić odporność organizmu. Ćwiczmy, jednak z umiarem! Bez zbędnego przemęczania, które może nam zwyczajnie zaszkodzić

Kuracja od wewnątrz

W okresie zwiększonej zapadalności na infekcje dobrze jest suplementować składniki, które korzystnie wpływają na odporność organizmu. Jeżeli nie przepadamy za surowymi owocami czy warzywami, warto zaopatrzyć domową apteczkę w witaminę C (samą lub w połączeniach np. z wapniem - Calcium C). Poszukajmy również preparatu, który dostarczy nam odpowiednią ilość substancji budulcowych szpiku kostnego czyli miejsca gdzie powstaję odporność naszego organizmu.

Takimi substancjami są alkiloglicerole i skwalen, znajdujące się w oleju z wątroby rekinów. To najważniejsze źródło tych substancji, które spełniają nieprzecenioną rolę w budowaniu naszej naturalnej bariery ochronnej. Oferta tego typu preparatów jest ogromna, jak więc wybrać ten najlepszy? Zawsze ten o sprawdzonej skuteczności i potwierdzonej jakości. Dobrym wyborem suplementu wzmacniającego odporność organizmu jest BioMarine®. Preparat ten zawiera naturalny kompleks szlachetnych lipidów: alkilogliceroli i skwalenu oraz omega-3.

Zobacz także:

DEKALOG ZDROWIA PALACZKI

Jak dbać o organizm, na co się badać, a czego unikać, jeśli nie jesteś w stanie rzucić palenia?

Śmiertelna dieta tasiemcowa

Wyniszczająca dieta z lat 30-tych ubiegłego wieku powraca? Ile osób, by schudnąć, hoduje w swym ciele obrzydliwego pasożyta?

Komentarze (20)

Ocena: 5 / 5
Magda (Ocena: 5) 16.01.2018 11:45
Okres zimowy, to czas osłabienia organizmu, ale znalazłam na to sposób, codziennie piję herbatkę ziołową powrót do zdrowia Bronchialo. Poza tym, że wzmacnia organizm, to dodatkowo pysznie smakuje. Kupiłam ją w sklepie nowoczesnezioła polecam :)
odpowiedz
Kasia (Ocena: 5) 23.08.2016 10:02
Mi tam w okresie przeziębienia pomagają soki z miodzikiem napszykaład MalinaVital rewelacyjny pyszny naturalny sok. Na jesień jak znalazł. Jest jeszcze wersja z lipą.
odpowiedz
beata (Ocena: 5) 13.11.2015 11:11
wiem jaki tran jest zdrowy i jak świetnie wzmacnia odporność, dlatego chciałam podawać go dzieciom ale niestety jego nieprzyjemny smak skutecznie je od niego odstraszał, na szczęście pani w aptece poleciła mi tran o smaku tutti frutti oleofarmu i od tego czasu, dzieci same się o niego upominają :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.01.2011 13:45
na wzmocnienie odporności najlepiej działa Herbata malinowa z kardamonem :) • torebka Irving Malinowa Polana lub Irving Owoce Leśne • 50 ml soku malinowego • 4 strączki zielonego kardamonu Kardamon rozgnieć w moździerzu kuchennym albo np. wątkiem do ciasta. Zaparz herbatę Irving Malinowa Polana lub Irving Owoce Leśne w niepełnej szklance wody, dodaj do niej kardamon. Pozostaw pod przykryciem na 10-15 minut. Odcedź napar. Dodaj sok malinowy, wymieszaj. Aby napój był gorący, uzupełnij kubek wrzątkiem. Wypij od razu. gorąco polecam :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 29.12.2010 22:39
Akurat do tranu nie jestem przekonana, zresztą czytałam że nie jest zbyt zdrowy. Też wolę maliny, czosnek, syrop z cebuli, syrop z miodu. Tran może wzmacnia ale na przeziębienie nie pomoże. Czytałam coś o tym miodzie z Nowej Zelandii. Można go też podawać dzieciom?
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo