Późno kładziesz się spać? Sprawdź, na co narażasz swój organizm

Może warto się przestawić?
Późno kładziesz się spać? Sprawdź, na co narażasz swój organizm
fot. Pexels/ luiisrtz
18.06.2024

Mówi się, że jakościowy sen, który twa około ośmiu godzin, to klucz do zdrowia i urody. To prawda, ale istnieje pewien haczyk. Żeby nocny relaks mógł działać z pełną mocą, liczy się także godzina, o której oddajemy się w objęcia Morfeusza.

Przeczytaj też: Dlaczego nie udaje nam się skutecznie schudnąć? 5 kroków, aby zmienić to na zawsze

Co się dzieje z organizmem, gdy późno idziemy spać?

Brytyjscy naukowcy z College London wykazali, że chodzenie spać po godzinie 1:00 odbija się negatywnie na naszym zdrowiu psychicznym – niezależnie od tego, czy rano mamy problem, by wstać, czy też nie.

Badanie angielskich uczonych obejmowało analizę 73 888 osób. W grupie tej 56 procent stanowiły kobiety. Średnia wieku „uczestników” wynosiła 63,5 lat, a długość ich snu sięgała około 7 godzin w ciągu dobowego cyklu. Do jakich wniosków doszli naukowcy? Przede wszystkim u osób, które kładły się do łóżka przed godziną 1:00 znacznie rzadziej pojawiały się zaburzenia psychiczne, aniżeli w przypadku ludzi, którzy później szli spać.

Eksperci nie mają też wątpliwości, że u osób, które za późno oddają się nocnemu relaksowi, nierzadko dochodzi do różnych zmian neurofizjologicznych w mózgu. Te z kolei mają wpływ na zachowanie człowieka. Naukowcy dodają również, że „późny sen” skraca najgłębszą fazę snu, czyli REM.

Zmiany w fazie REM są postrzegane jako czynnik ryzyka wielu zaburzeń neuropsychiatrycznych, takich jak depresja, zespół lęku uogólnionego czy zespół stresu pourazowego – mówi dr Sara Wang.

A ty o której zazwyczaj chodzisz spać?

Źródło: Radio Zet

Przeczytaj też: Który napój najlepiej nawadnia? Podpowiadamy: to nie woda...

Polecane wideo

Horoskop tygodniowy 17.06. – 23.06.
Horoskop tygodniowy 17.06. – 23.06. - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie