Wielki sukces polskich naukowców. Są w stanie zatrzymać podział komórek rakowych

Czy będzie to przełom w leczeniu nowotworów?
fot. Unsplash (Clay Banks & Pawel Czerwinski)
09.07.2021
Zuzanna Niedzielska

Udowodnienie najnowszej metody było największym wyzwaniem badań prowadzonych pod kierunkiem prof. Jacka Jemielitego i dr hab. Joanny Kowalskiej. Rezultaty pracy zespołu z Uniwersytetu Warszawskiego opisano we flagowym czasopiśmie naukowym Chemical Science. To bardzo ważny krok w kierunku nowego rodzaju terapii przeciwnowotworowych.

Zobacz również: Zatwierdzono nowy lek na COVID-19. Ma działać na wszystkie odmiany wirusa

Przełom w leczeniu nowotworów: sukces polskich naukowców

Polscy naukowcy opracowali efektywną metodę, dzięki której można zatrzymać podział komórek rakowych. Polega ona na dostarczeniu nukleotydów do komórek nowotworowych, które powodują ich destrukcję. Nowa metoda może być też wykorzystywana do leczenia innych schorzeń. To sukces badaczy z Centrum Nowych Technologii UW oraz Wydziału Fizyki współpracujących z naukowcami z Instytutu Chemii Fizycznej PAN – podaje portal dobrewiadomosci.net.pl.

Metoda polega na łączeniu nukleotydów z niewielkimi cząsteczkami, które mają za zadanie dostarczenie ich do wnętrza komórki. Grupa badawcza wykorzystała cząsteczki cholesterolu, który zapewnia wydajny transport nukleotydów do wnętrza komórek.

Nukleotydy są m.in. źródłem energii w komórkach, cząsteczkami wykorzystywanymi do sygnalizacji wewnątrzkomórkowej, jak również międzykomórkowej oraz składnikami kwasów nukleinowych i substratami do ich biosyntezy. Ze względu na swoje niezwykle istotne biologiczne funkcje mają bardzo duży potencjał jako terapeutyki

- czytamy na stronie uw.edu.pl.

W wielu nowotworach mamy do czynienia z nadekspresją białka eIF4E, co oznacza, że jest go więcej niż w zdrowych komórkach. Tym samym powoduje to, że translacji zaczynają ulegać białka onkogenne stymulujące proces powstawania nowotworu.

Naukowcy przy pomocy tej metody wprowadzili do komórek "analogi końca 5’ mRNA (analogi kapu) połączone z cząsteczkami cholesterolu. Koniec 5’ mRNA zaangażowany jest w inicjację procesu translacji mRNA, w wyniku czego powstają w komórkach białka.

Analogi kapu potrafią naśladować koniec 5’ mRNA, bezpośrednio oddziałując z białkiem eIF4E, co blokuje biosyntezę białka w komórkach."

Związanie nadmiarowej ilości białka eIF4E może pozwolić na przywrócenie procesu translacji w komórkach na właściwe tory

- podsumowuje prof. Jacek Jemielity, jak czytamy na uw.edu.pl.

Czy będzie to przełom w leczeniu nowotworów?

Zobacz również: Trwają prace nad szczepionką w... tabletce. Umożliwi to przyjęcie jej samodzielnie w domu