Po zmianie czasu odczuwasz olbrzymie zmęczenie? Wiemy, jak tego uniknąć

Dla wielu z nas przesuwanie zegarków do przodu to prawdziwy koszmar...
Po zmianie czasu odczuwasz olbrzymie zmęczenie? Wiemy, jak tego uniknąć
Fot. Unsplash
25.03.2021

Już w nocy z soboty na niedzielę, czyli z 27 na 28 marca nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. Oznacza to, że przesuniemy zegarki o godzinę do przodu. Ta wiadomość raczej nie ucieszy tych, którym zależy na odpoczynku, ponieważ tym samym pośpimy o godzinę krócej. 

Zobacz również: Zmiana czasu ma na nas ogromny wpływ. Także na nasz… apetyt!

Zmiana czasu od wielu lat wywołuje wiele kontrowersji i publicznych dyskusji na temat jej słuszności. Wiele osób jest zdania, że przestawianie zegarków dwa razy w roku to przeżytek, i że wynika z tego więcej problemów niż korzyści. Z takiego założenia wychodzi wielu lekarzy, którzy ostrzegają przed negatywnym wpływem jaki manipulowanie czasem wywiera na nasze samopoczucie i zdrowie. 

Zmiana czasu na letni. Jak uniknąć zmęczenia i złego samopoczucia? 

Fot. Unsplash

Zmiana czasu na letni. Jak uniknąć zmęczenia i złego samopoczucia? 

Profesor Robert Lucas, chronobiolog z Centre for Biological Timing na uczelni Manchester University przekonuje, że zmiana czasu miesza z naszym wewnętrznym zegarem, wywołując uczucie “lekkiego jet lagu. Jet lag to zespół objawów pojawiający się w trakcie podróży w kierunku transpołudnikowym (wschód–zachód lub zachód–wschód), związany ze zmianą strefy czasowej. 

Przez najbliższe dni po przestawieniu zegarków organizm nadal będzie funkcjonował zgodnie z poprzednim czasem 

- mówił ekspert w rozmowie z mediami. 

Czy uniknięcie złego samopoczucia po zmianie czasu jest możliwe? Zdaniem specjalisty – owszem. Naukowiec wymienił kilka sposobów na to, jak zminimalizować negatywny wpływ przesuwania zegarów na nasz organizm. 

Zadbaj o światło 

Zdaniem prof. Lucasa kluczowym problemem związanym z przesunięciem wskazówek jest fakt, że nasz wewnętrzy zegar spóźnia się o godzinę, więc musimy przestawić go do przodu. Aby to osiągnąć powinniśmy zapewnić sobie jak najwięcej naturalnego światła. 

W dniach tuż po zmianie czasu wystawiaj się na światło słoneczne tuż po przebudzeniu. Odsłoń zasłony, wyjdź na spacer. To pomoże ci się obudzić oraz przestawi twój zegar biologiczny na nowy czas. 

Pij mocną kawę 

Jeżeli w pierwszych dniach po przesunięciu zegarów do przodu czujesz, że nie możesz się obudzić, naukowiec sugeruje pomoc w postaci filiżanki ekstra mocnej kawy, np. podwójnego zamiast pojedynczego espresso. 

Spacer lub autobus zamiast samochodu 

Specjalista zwraca uwagę na problem, który może mieć bardzo poważne konsekwencje. Niewyspanie związane ze zmianą czasu może znacznie osłabić naszą koncentrację i czas reakcji, co jest wyjątkowo niebezpieczne zwłaszcza dla kierowców. 

Jeśli rano wybierasz się do pracy, w pierwszych dniach po przestawieniu zegarów najlepszym rozwiązaniem będzie spacer albo skorzystanie z transportu publicznego zamiast prowadzenia samochodu. Jeśli jednak musisz usiąść za kółkiem, bądź wyjątkowo ostrożny. 

Nie kładź się zbyt wcześnie 

Zdaniem specjalisty wiele osób popełnia ten sam błąd i po zmianie czasu kładzie się spać wcześniej, żeby nadrobić “skradzioną” godzinę snu.  

Nasza potrzeba snu działa trochę na takiej samej zasadzie, co poczucie głodu - trzeba nieco “przegłodzić” organizm. Jak na ironię, najlepszym sposobem na poprawę snu jest późniejsze kładzenie się do łóżka. W ten sposób budujesz w sobie potrzebę snu. 

Zobacz również: Coraz więcej ludzi doświadcza czegoś dziwnego w czasie snu. Budzą się przerażeni

Polecane wideo

Odciął sobie uszy i nos, a ciało pokrył tatuażami. Powód? Chce być kosmitą
Odciął sobie uszy i nos, a ciało pokrył tatuażami. Powód? Chce być kosmitą - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie