Jesienią depresja sezonowa atakuje ze wszystkich stron. Jak z nią walczyć?

Oto sprawdzone sposoby na to, jak ją pokonać.
Jesienią depresja sezonowa atakuje ze wszystkich stron. Jak z nią walczyć?
Fot. Unsplash
13.10.2019

Jesienią dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze, wszystko za oknami szarzeje, a słońca widujemy coraz mniej. Ciepłe dni są już tylko wspomnieniem, a co gorsza przed nami dobre 5 miesięcy, zanim znów będziemy mogli cieszyć się ciepłymi promieniami słonecznymi i piękną pogodą.  

Zobacz również: Znaki zodiaku, które bardzo źle znoszą jesień. Grozi im prawdziwa chandra

Trudno się dziwić, że to wszystko nie napawa nas optymistycznie. Jesienią i zimą wiele osób zmaga się z obniżonym nastrojem i apatią, a nawet stanami lękowymi. To zjawisko nosi nazwę depresji sezonowej, zwanej także sezonowym zaburzeniem nastroju albo chorobą afektywną sezonową. Badania wykazują ścisły związek tego zaburzenia z ilością światła słonecznego i temperaturą, oraz okazuje się, że depresja sezonowa aż 4 razy częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Jak nie dać się jesiennej chandrze i doczekać wiosny bez popadania w stany depresyjne? 

Światło słoneczne 

Jesienią i zimą dni są o wiele krótsze niż w miesiącach wiosenno-letnich, dlatego warto łapać każdą słoneczną chwilę. Mimo niskich temperatur warto wybrać się na długi spacer, jeśli za oknem świeci piękne słonce. Promienie słoneczne powodują, że nasz mózg uwalnia więcej serotoniny, znanej także jako hormon szczęścia. Serotonina poprawia nam nastrój oraz uspokaja. Jeśli za dnia nie możesz wyjść na zewnątrz, postaraj się usiąść przy oknie, aby wchłonąć tyle promieni słonecznych, ile jesteś w stanie. Nie zaszkodzi też rozważyć wycieczki w egzotyczne miejsce, gdzie zawsze świeci słonce. 

Ćwiczenia 

Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że nasz organizm uwalnia endorfiny - są to hormony, które redukują uczucie bólu, a polepszają samopoczucie. Ponadto regularne treningi podkręcają metabolizm i dodają nam energii. Osoby, które cierpią na chorobę afektywną sezonową powinny rozważyć zwłaszcza ćwiczenia aerobowe o niskiej intensywności. Pomogą im także ćwiczenia odprężające, takie jak joga, pływanie albo stretching. Wystarczy 10 minut aktywności fizycznej dziennie, aby jesienna chandra poszła w zapomnienie. 

Fot. Unsplash.com

Witamina D 

Witamina D jest wytwarzana przez organizm po ekspozycji na słonce. To właśnie ona odgrywa znaczącą rolę w działaniu serotoniny. Badania wykazały, że organizmy osób cierpiących na sezonowe zaburzenie nastroju wytwarzają mniej witaminy D, więc powinny sięgnąć po odpowiednie suplementy. Ponadto ta witamina wzmacnia układ kostny a także system odpornościowy.  

Witaminy z grupy B 

Witaminy z grupy B pomagają przekształcić białko w neuroprzekaźniki, które mają bezpośredni wpływ na nasz poziom energii, pracę mózgu i metabolizm komórkowy. Są również kluczowe dla produkcji serotoniny - neuroprzekaźnika, który pomaga wprawić nas w dobry nastrój. Włączenie witamin z grupy B do codziennej diety może pomóc w regulacji nastroju i obniżeniu niepokojuTe witaminy są zawarte m.in. w rybach, skorupiakach albo warzywach o ciemnych liściach, takich jak sałata rzymska czy szpinak. 

Fot. Unsplash.com

Kwasy omega 3 

Niektóre badania wykazały, że kwasy tłuszczowe mogą być korzystne w leczeniu łagodnej do umiarkowanej depresji. Warto jednak podkreślić, że potrzebne są dalsze badania w tej dziedzinie. W szczególności dwa kwasy tłuszczowe omega 3 - zwane kwasem eikozapentaenowym (EPA) i kwasem dokozaheksaenowym (DHA) - są uważane za najbardziej korzystne dla osób z sezonowym zaburzeniem nastrojuTe składniki można znaleźć m.in. w takich rybach, jak łosoś, tuńczyk czy makrela, a także w nasionach i orzechach. 

Zobacz również: Osoby nadużywające tych słów mają ze sobą poważny problem. Potrzebują pomocy

Polecane wideo

Październik wcale nie musi być ponury. Przekonają się o tym aż 4 szczęśliwe znaki zodiaku
Październik wcale nie musi być ponury. Przekonają się o tym aż 4 szczęśliwe znaki zodiaku - zdjęcie 1

Komentarze (2)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 13.10.2019 14:40
Tak się składa, że moje dieta (nazwijmy tak umownie to co jem ;p) w dużej mierze składa się z ryb, szpinaku, warzyw i nasion. Mam taki nawrót stanów depresyjnych w tym momencie, ze az nie wiem co dalej... zawsze jesień, wiosna czuję się jak ku.pa, mam ochotę rzucić pracę i nie mam siły ani głowy do aktywności po pracy. Nawet z ludzmi z ktorymi zwykle lubie sie spotykac po prostu nie chce widzieć bo mnie to ani nie cieszy a wręcz męczy.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 13.10.2019 11:48
Na yt są świetne porady jak można walczyć z jesienną depresją, polecam obejrzeć parę filmików, zwłaszcza Słodkiej Ady.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie