Co Ci grozi, gdy za długo siedzisz?

Każda godzina siedzenia skraca nasze życie o kilkanaście minut – twierdzą naukowcy. Dlaczego organizm nie lubi braku aktywności?
Co Ci grozi, gdy za długo siedzisz?
Fot. Unsplash
09.10.2017

Według Światowej Organizacji Zdrowia siedzący tryb życia jest jedną z najpowszechniejszych przyczyn zgonów, co roku powoduje ponad 3 miliony zgonów i ta liczba raczej nie będzie spadać, ponieważ siedzimy coraz dłużej, w pracy, przed telewizorem, w samochodzie czy środkach komunikacji. Często nawet nie zdając sobie sprawy, jakie ma to fatalne konsekwencje dla naszego organizmu.

Brak aktywności ruchowej sprawia, że nie jesteśmy w stanie spalić pochłanianych przez cały dzień kalorii. Efekt? Nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej, nadwaga i otyłość. Według szacunków w przypadku już co drugiej Polki po wejściu na wagę wskaźnik jest wyższy od prawidłowego. Tymczasem warto pamiętać, iż nadprogramowe kilogramy są nie tylko defektem kosmetycznym, ale przede wszystkim przyczyną wielu poważnych schorzeń: miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu II czy zmian w układzie kostno-stawowym. Nadwaga zmusza do dodatkowej pracy serce, płuca, nerki,  wątrobę i aparatu ruchu, zwiększając ryzyko przedwczesnej śmierci.

Na podstawie wielu badań ustalono, że u osób prowadzących siedzący, mało aktywny tryb życia gwałtownie rośnie niebezpieczeństwo choroby niedokrwiennej serca, jednej z głównych przyczyn zgonów. Są one także bardziej narażone na nowotwory, zwłaszcza piersi, odbytnicy i jelita grubego, ale również na wahania nastrojów czy zaburzenia lękowe.

Zobacz także: Sposób na supermoc: drzemka kawowa. Brzmi absurdalnie, ale działa!

Długie godziny spędzane w pozycji siedzącej osłabiają mięśnie jamy brzusznej, co z kolei wywołuje spowolnienie w funkcjonowaniu jelit. To dlatego współczesna kobieta tak często skarży się na zaparcia. Gdy ta uciążliwa dolegliwość męczy nas regularnie, przez długi czas, może wywoływać podrażnienia i stany zapalne układu pokarmowego, a także skutkować pogorszeniem samopoczucia, narzekamy wówczas na uczucie osłabienia, drażliwość i bóle głowy.

Siedzący tryb życia to prosta droga do rozwoju innego męczącego schorzenia, czyli hemoroidów, zwanych żylakami odbytu. Ta choroba cywilizacyjna, za powstanie której odpowiadają również niewłaściwe nawyki żywieniowe (mała zawartość przyjmowanego błonnika, picie zbyt małej ilości płynów), objawia się świądem, pieczeniem, bólem w czasie oddawania stolca, jasnoczerwonymi śladami krwi na stolcu i papierze toaletowym lub bieliźnie, a także bezustannym uczuciem wilgoci w okolicy odbytu, czasem ciągle mamy wrażenie niepełnego wypróżnienia. Najczęściej występuje kilka objawów łącznie, bardzo nieprzyjemnych i znacznie obniżających komfort życia.

przyczyny hemoroidów

Fot. Unsplash

Pierwszym krokiem, by zapobiec i zmniejszyć dolegliwości związane z hemoroidami jest zmiana niezdrowego stylu życia. Chodzi nie tylko o zwiększenie aktywności fizycznej, ale także wprowadzenie do jadłospisu produktów, które wspomagają regularne wypróżnianie i zmniejszą podrażnienia błony śluzowej odbytu. Pożywienie powinno być bogate w błonnik, warto jeść wówczas pieczywo pełnoziarniste, surówki ze świeżych warzyw i owoców, produkty mleczne (maślanka, twaróg, jogurt, żółty ser). Zadbać należy również o wystarczającą ilość napojów (2-3 litry wody mineralnej, herbaty owocowej lub ziołowej) oraz ograniczyć spożycie alkoholu, kawy i przysmaków mogących powodować zaparcia (czekolada, kakao, czarna, herbata) i powodujących silnie wzdęcia (rośliny strączkowe, cebula, kapusta).

Siedzący tryb życia fatalnie odbija się również na naszym kręgosłupie. Sprzyja między innymi coraz powszechniejszemu wypadaniu dysku, czyli amortyzującego krążka ulokowanego między kręgami. Gdy jego wysunięte części zaczynają uciskać korzonki nerwowe pojawia się silny ból pleców lub ręki, często promieniujący do jednej z kończyn dolnych. Problem ustępuje w czasie spoczynku, ale powraca przy próbie wykonywania ruchów.

Niekiedy występuje również drętwienie, mrowienie i osłabienie kończyny. W przypadku tzw. dyskopatii lędźwiowej (najczęstsze forma schorzenia) dochodzi czasem do podrażnienia zwieraczy, co objawia się mimowolnym oddawaniem moczu lub kału. Siedzący tryb życia i niewłaściwa pozycja przy biurku (np. ze skręconą głową) przyczynia się często do dyskopatii szyjnej, wywołującej bóle karku, potylicy i górnej części pleców.

 

przyczyny hemoroidów

Fot. Unsplash

Ryzyko wystąpienia tych wszystkich problemów możemy w większym lub mniejszym stopniu zminimalizować dzięki modyfikacji stylu życia. Czasem wystarczy po prostu  co godzinę wstać na chwilę zza biurka i wykonać kilka prostych ćwiczeń, na przykład przysiadów albo zrobić sobie krótki spacer. Ten sam sposób sprawdzi się również w domu, podczas długich posiadówek przed telewizorem.

Wskazana jest wszelka aktywność fizyczna, a jej zalety można wyliczać długo. Korzystnie wpływa na sylwetkę, wspomaga odporność organizmu, przyspiesza  przemianę materii i doskonale przygotowuje mięsień sercowy do dużych obciążeń fizycznych i psychicznych. Ruch wyzwala też produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia, o których możemy tylko pomarzyć podczas wielogodzinnego siedzenia za biurkiem czy w fotelu.

RAF

Komentarze (1)

Ocena: 3 / 5
gość (Ocena: 3) 08.11.2017 07:35
Gdyby to była prawda, powinnam już nie żyć.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo