Bezdech senny: Poznaj skuteczne sposoby na chrapanie!

Chrapiesz? A może chrapie ktoś z rodziny? Twój partner? Nie lekceważcie problemu.
Bezdech senny: Poznaj skuteczne sposoby na chrapanie!
09.12.2015

Czy wiesz, że według danych CBOS-u chrapie aż 13 mln Polaków?! To ogromna liczba. Najczęściej są to mężczyźni po czterdziestce – wśród nich „chrapaczy” może być nawet 80 proc. Problem w tym, że często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że chrapiemy. Dopiero gdy ktoś zwróci nam uwagę albo nas nagra, uświadamiamy sobie, że mamy problem.

Niektórzy traktują chrapanie z przymrużeniem oka. Nie szukają rozwiązania problemu, uważając to za niegroźną przypadłość. Bywa, że „chrapacz” jest obiektem żartów. Bo czym właściwie jest chrapanie? Z medycznego punktu widzenia to wibracja języczka i podniebienia miękkiego, do których dochodzi podczas wdechu. Najczęściej pojawia się podczas snu, w każdej jego fazie – wydajemy wtedy z siebie zgrzytliwe, szorstkie odgłosy. Nasila się podczas spania na plecach oraz z otwartymi ustami. Dodatkowo chrapanie nasilają: leki nasenne, antyhistaminowe, uspokajające i inne, które powodują zwiotczenie mięśni gardła oraz wysuszają błonę śluzową, a także spożywanie alkoholu oraz palenie papierosów.

Chrapiemy, gdy mamy utrudniony przepływ powietrza przez drogi oddechowe. Może to wynikać z alergii, otyłości (chodzi o ucisk tkanki tłuszczowej na gardło) bądź osłabienia mięśniówki gardła. Niekiedy chrapanie spowodowane jest niedrożnością nosa, szczególnie u dzieci z przerostem migdałków, a także u dorosłych ze skrzywioną przegrodą nosową.

Dlaczego chrapania nie można lekceważyć?

Bo może być objawem bezdechu sennego, groźnej dolegliwości, w której dochodzi do zaniku przepływu powietrza przez drogi oddechowe. W bezdechu ustaje czynność mięśni oddechowych, a objętość płuc pozostaje niezmieniona. Jeśli chrapiesz albo chrapie ktoś ci bliski, nie lekceważcie problemu i zgłoście się do lekarza. Specjalista wykona badania pod kątem obecności zmian w nosie, gardle i podniebieniu. Jeśli żadne nieprawidłowości nie zostaną stwierdzone, lekarz będzie szukał innych przyczyn chrapania. Podczas wywiadu specjalista zapyta o przyjmowane leki, stosowanie używek, pozycję podczas spania itp.

sposoby na chrapanie

Specjalistka dodaje, że dość częstym rozwiązaniem, będącym alternatywą dla leczenia chirurgicznego pozwalającym w wielu wypadkach czasowo wyeliminować problem zaników przepływu powietrza, jest stosowanie maski tlenowej nCPAP (nasal continuous positive airway pressure). Jej zadaniem jest podwyższanie ciśnienia podawanego gazu do wartości, przy której bezdech ustępuje.

EPN

sposoby na chrapanie

Jeśli okaże się, że chrapanie jest skutkiem stosowania niektórych leków, lekarz może zaproponować zmianę preparatu. Jeżeli chrapanie to efekt niedrożności nosa, pomóc może przyjmowanie przed snem leków przeciw nieżytowi.

Chrapanie jest stanem pośrednim pomiędzy prawidłowym oddychaniem a bezdechem obturacyjnym. Aby zdiagnozować osoby, u których występuje obturacja w obrębie górnych dróg oddechowych, niezbędne jest przeprowadzenie badania polisomnograficznego, pozwalającego, m. in. zaobserwować częstość chrapania, pojawiające się bezdechy, ich rodzaj, obniżenie utlenowania krwi tętniczej pojawiające się w trakcie bezdechów, obliczyć odpowiednie wskaźniki, jak np. AHI. Obturacyjny zespół bezdechów podczas snu dotyczy 4 proc. mężczyzn i 2 proc. kobiet. Szacunkowo przyjmuje się, że w Polsce jest co najmniej 100 tys. chorych wymagających specjalistycznej diagnostyki i leczenia – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Ewa Olszewska, specjalista otolaryngologii, współpracująca z Humana Medica Omeda w Białymstoku.

sposoby na chrapanie

Jeśli obturacyjny zespół bezdechów podczas snu zostanie stwierdzony, należy bezwzględnie poddać się leczeniu. Prof. Ewa Olszewska podkreśla, że długotrwałe upośledzenie drożności górnych dróg oddechowych prowadzi do nasilenia procesów starzenia się w obrębie wielu narządów i układów, do zmian w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego w postaci: pogorszenia sprawności intelektualnej, zaburzenia koncentracji, osłabienia pamięci oraz chwiejności emocjonalnej.

U osób, u których chrapanie ma związek z nadmierną masą ciała, zalecana jest konsultacja dietetyczna. Stosowanie właściwie skomponowanej diety pod okiem lekarza pomoże w bezpieczny i skuteczny sposób pozbyć się nadwagi. Do tego warto dołączyć regularne ćwiczenia fizyczne. Jeśli problemem „chrapacza” jest nadużywanie alkoholu, pożądane są zmiany w stylu życia – warto porozmawiać z kimś zaufanym, psychologiem albo dołączyć do grupy wsparcia (np. AA).

sposoby na chrapanie

A co można zrobić samemu?

Warto spróbować ustalić, w jakich pozycjach podczas snu chrapanie pojawia się najczęściej. Jeśli podczas leżenia na plecach, należy spać na boku albo brzuchu. By ułatwić sobie oddychanie, układaj głowę wyżej, umieszczając pod materacem zagłówek albo podkładając pod każdą nogę łóżka od strony głowy grubą książkę. Istotne są także odpowiednie warunki w sypialni: nie powinno być w niej kurzu ani innych alergenów; warto sprawić sobie nawilżacz powietrza.

Nie należy na własną rękę stosować leków nasennych ani alkoholu jako środka usypiającego. Przed snem spróbuj się zrelaksować – weź ciepłą kąpiel, poczytaj książkę, wypij szklankę ciepłego mleka. Uważaj z lekami na chrapanie. – Próbując na własną rękę pozbyć się kłopotu, powinniśmy pamiętać, że dostępne w aptekach środki stanowią jedynie leczenie doraźne. Nie ma bowiem żadnych badań, które udowadniałyby, że za ich pomocą da się długoterminowo wyeliminować chrapanie – przestrzega prof. Ewa Olszewska.

Polecane wideo

Komentarze (1)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 28.09.2016 14:45
Myślę, że na własną rękę niewiele da się zdziałać, przynajmniej tak wynika z mojego doświadczenia. Jak zaczęły się bezdechy u mojego męża to był pierwszy dzwonek żeby umówić go na wizytę u lekarza. Prywatnie przyjęli go w mille medica w ciągu kilku dni.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie