Nie daj się zimie! Sposoby na wzmocnienie organizmu

Jesień i zima to czas, gdy odporność organizmu słabnie, a my łatwo łapiemy choroby. Co zrobić, żeby się przed nimi obronić?
Nie daj się zimie! Sposoby na wzmocnienie organizmu
Fot. Thinkstock
03.12.2015

Pod terminem „odporność” kryją się wszystkie mechanizmy biorące udział w wytwarzaniu odpowiedzi odpornościowej (immunologicznej). W bardziej ogólnym znaczeniu oznacza to zdolność do czynnej i biernej ochrony organizmu przed patogenami – ciałami obcymi, które wywołują chorobę. Układ immunologiczny człowieka odpowiada za działanie mechanizmów obronnych organizmu, których zadaniem jest ochrona przed chorobami. W systemie immunologicznym mogą się jednak pojawić zaburzenia, dlatego odporność trzeba regularnie wzmacniać – szczególnie o tej porze roku. Oto kilka sprawdzonych sposobów.

Stosuj dietę bogatą w witaminy i pierwiastki

Znasz powiedzenie, że jesteś tym, co jesz? Nie ma w tym przesady. Trzeba dbać o to, co trafia na nasz talerz, szczególnie w okresie większej zachorowalności na grypę i inne sezonowe dolegliwości. Uczeni z Harvard Medical School zwracają szczególną uwagę na selen, witaminę A, witaminy z grupy B (zwłaszcza B2 i B6), witaminę C, D, E oraz cynk. Wszystkie odpowiadają za odpowiedź odpornościową. Co zatem jeść? Zalecane produkty to: cebula, brokuły, marchew, owoce cytrusowe, szpinak, orzechy, kiszonki, niskotłuszczowy nabiał, a zwłaszcza jogurt naturalny, płatki owsiane, ostrygi, rosół, zielona herbata, bataty (słodkie ziemniaki). Dodawaj do herbaty miód i soki – z aronii, dzikiej róży.

Przekonaj się do ziół

O ile jeszcze tego nie zrobiłaś. Zioła nie tylko w znakomity sposób podkreślają smak i aromat potraw, ale zawierają również cenne substancje, dzięki którym stają się skuteczną bronią w walce z chorobami. Badania naukowe potwierdziły, że umiejętne doprawianie może podreperować osłabioną odporność. Zalecane przyprawy to: czosnek, imbir, kurkuma, żeń-szeń, papryczka chili, echinacea (jeżówka), traganek, cynamon. Dodawaj je do zup, dań głównych, przekąsek, deserów. Kawałek imbiru wrzuć do herbaty. Dodaj miód, a będziesz miała prawdziwą witaminową bombę (uwaga – żeby cenne substancje obecne w miodzie się uaktywniły, płyn nie może być zbyt gorący).

jak wzmocnić odporność

Fot. Thinkstock

Ogranicz stres

Uczeni z Harvard Medical School zwracają uwagę na istnienie związku pomiędzy stresem a kiepską odpornością. Samo zdefiniowanie stresu nie jest proste – to, co wyprowadza z równowagi jednego, dla drugiego jest zupełnie naturalną sytuacją. Badacze zauważą jednak, że stres powoduje szybsze bicie serca, nadmierną potliwość, uczucie niepokoju i rozdrażnienia. Gdy się denerwujesz, wytwarzają się substancje, które upośledzają odporność i szkodzą całemu organizmowi. Zaczynasz chorować. Smutek, złość, depresja są więc szkodliwe zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Spróbuj poszukać sposobu na uporanie się ze stresem. Proponujemy jogę, medytację, masaż, lekkie ćwiczenia fizyczne, pisanie dziennika.

Regularnie ćwicz

Oto kolejny argument za tym, by regularnie się ruszać. Aktywność fizyczna wzmacnia cały organizm – nie ma co do tego wątpliwości. Podnosi również odporność. W organizmie uaktywniają się mechanizmy, które zabezpieczają nas przed rozwojem chorób. Dlatego ruszaj się codziennie! Niezwykle ważny jest ruch na świeżym powietrzu. Spaceruj, chodź piechotą zamiast jeździć samochodem czy autobusem. Ćwiczyć powinno się każdego dnia minimum przez pół godziny. Może zdecydujesz się na wczesny jogging? Niech nie zniechęcają cię niskie temperatury – przekonasz się, że poranna dawka ruchu pobudzi cię, doda energii i poprawi samopoczucie.

jak wzmocnić odporność

Fot. Thinkstock

Hartuj się

Czy wiedziałaś, że Skandynawowie rzadko chorują, a ich dzieci, które się przeziębią, wychodzą na świeże powietrze zamiast leżeć w łóżku? W tym szaleństwie jest metoda. Żartobliwie mówi się o tym „zimny wychów”. Hartowanie organizmu ma na nas dobroczynny wpływ i skutecznie wzmacnia odporność. To właśnie przegrzewanie szkodzi nam najbardziej. Dlatego jak najczęściej przebywaj na świeżym powietrzu, również podczas mrozu. Nie przegrzewaj mieszkania – wietrz je regularnie, szczególnie przed snem. Bierz naprzemienne ciepłe i chłodne prysznice. Propozycja dla śmiałków: gdy spadnie śnieg, natrzyj nim twarz i dłonie.

jak wzmocnić odporność

Fot. Thinkstock

Wysypiaj się

Krótki sen, który nie daje odpoczynku, szkodzi zdrowiu – uważają naukowcy. Ci, którzy śpią krótko, wybudzają się albo zarywają noce, są narażeni na rozwój otyłości, cukrzycy i innych chorób. Niedosypianie upośledza pamięć i koncentrację. Skóra szybciej się starzeje. Gdy śpisz zbyt krótko, siada twoja odporność, a wtedy o infekcję nietrudno. Sen powinno się traktować jako inwestycję w zdrowie. Nie można go lekceważyć! Badania dowiodły, że Podczas snu system odpornościowy wytwarza cytokiny – substancje białkowe zwalczające różnego rodzaju wirusy. Zalecana dawka snu dla młodych dorosłych to 7-9 godzin. Ważne, aby w sypialni panowały sprzyjające warunki – pokój powinien być wywietrzony i zaciemniony, a łóżko wygodne.

Unikaj toksyn

Nasze środowisko jest zanieczyszczone. Każdego dnia do naszego organizmu trafiają toksyny, które bardzo nam szkodzą. Powodują spadek odporności, gorsze samopoczucie, problemy z koncentracją, ospałość, a w dłuższej perspektywie także choroby. Toksyny są wszędzie, dlatego całkowite ich uniknięcie jest bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Możesz natomiast wybierać żywność organiczną, używać chemii gospodarczej typu eko, jak najczęściej spędzać czas poza miastem. Bardzo szkodliwe są też substancje pochodzące z używek (zwłaszcza papierosów i narkotyków). Unikaj żywności z barwnikami, konserwantami i wzmacniaczami smaku.

jak wzmocnić odporność

Fot. Thinkstock

Zaszczep się

Eksperci Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy zalecają szczepienia ochronne osobom z osłabioną odpornością. Grypa jest bowiem szczególnie niebezpieczna w przypadku osób cierpiących na niedobór odporności spowodowany przewlekle leczonymi chorobami, długotrwałym przyjmowaniem leków czy życiem w stresie. – Wszystkie osoby narażone na choroby układu odpornościowego powinny obowiązkowo skorzystać ze szczepień ochronnych – mówi dr n. med. Barbara Joanna Bałan z Centrum Medycznego Medi Partner w Warszawie. Coroczne szczepienia ochronne są skuteczne i bezpieczne; dostępne w Polsce szczepionki nie zawierają żywych cząstek wirusa, a jedynie zabite, rozszczepione, pojedyncze cząstki, dlatego mogą być podawane osobom ciężko chorym oraz mającym zaburzenia odporności.

EPN

Komentarze (7)

Ocena: 5 / 5
Mariola (Ocena: 5) 22.11.2016 17:39
Kupiłam sobie pierzgę pszczelą Bee Pearl i nie załuję :D Trafiłam na nią przypadkiem na stronie domiuroda.pl, zaciekawiło mnie to że ma tak sporo właściwości no i jest w kapsułkach, czyli łatwo się ją łyka :D Pomaga mi na odporność, lepszą pracę jelit i pamięć :D
odpowiedz
Podpis... (Ocena: 5) 03.02.2016 16:50
no tak dieta i aktywność fizyczna są bardzo ważne, żeby się dobrze czuć i nie chorować. A dla mnie też bardzo skutecznym sposobem są kąpiele solankowe. Przyznam, że ze wszystkich sposobów, jakie wypróbowałam ten okazał się nie tylko skuteczny, ale bezpieczny i przyjemny.
odpowiedz
Alicja (Ocena: 5) 10.12.2015 16:32
Według mnie powinniście jeszcze wspomnieć o oleju z wątroby rekina i cynku. Bardzo pomagają wzmocnić odporność. Znalazłam je w Odpormax i stosując dopiero kilka miesięcy, nie złapałam nawet małego przeziębienia. I jeszcze kapusta kiszona potrafi zwiększyć odporność, lecz trzeba jej dużo jeść.
odpowiedz
KatarzynaBudnik (Ocena: 5) 08.12.2015 12:49
W moim przypadku zawsze pomaga niezastąpiona i praktycznie w większości leków obecna witamina C :) Ostatni miesiąc biorę gold vit c 1000 forte i jestem ogólnie bardzo zadowolona. Do tego dodałam od siebie dietę i bieganie 2/3 razy w tygodniu (dla zahartowania organizmu) :D Polecam! :)
odpowiedz
Agnieszka (Ocena: 5) 07.12.2015 20:41
Prócz tego polecam jeszcze syrop z pigwy. Wszystko o jego magicznych właściwościach ( www.kreatywna.pl/styl-zycia/smaki/syrop-z-pigwy-na-zime )
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo