Które witaminy są SZCZEGÓLNIE ważne dla kobiety? (Warto to wiedzieć!)

Dostarczanie organizmowi witamin jest konieczne, by mógł funkcjonować prawidłowo.
Które witaminy są SZCZEGÓLNIE ważne dla kobiety? (Warto to wiedzieć!)
18.03.2015

Witaminy odkrył polski uczony Kazimierz Funk w 1913 roku. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania żywych organizmów. Pełnią funkcję regulacyjną. Oto witaminy, o których musi pamiętać każda kobieta.

Witamina A

To zbiorcza nazwa organicznych związków chemicznych z grupy retinoidów, spośród których najważniejszy jest retinol. W produktach roślinnych mamy natomiast do czynienia z karotenoidami, czyli prowitaminami witaminy A (produktami, z których może powstawać witamina A). To jedna z najwcześniej odkrytych witamin – skutki jej niedoboru znane były już w czasach starożytnych; nazywano je kurzą ślepotą.

Witamina A pełni wiele istotnych funkcji biologicznych. Przede wszystkim odgrywa ważną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Zapewnia dobre widzenie, utrzymuje właściwą kondycję skóry, włosów i paznokci, zapewnia normalny wzrost kości i zębów, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie komórek tkanki nabłonkowej. Kwas retinowy jest przy tym odpowiedzialny za wytwarzanie kolagenu (który zapewnia jędrność skóry), działa ponadto przeciwnowotworowo.

Źródła: masło, żółtko jaja, słodka śmietanka, kurczak, wątróbka, makrela, pomidory, gujawa, marchewka, dynia, morele, zielone warzywa liściaste.

Witamina B6

Zwana pirydoksyną. Jest prekursorem ważnych koenzymów, które kontrolują przebieg wielu kluczowych reakcji biochemicznych. Bierze udział w przemianie aminokwasów, tłuszczów i węglowodanów, uczestniczy w tworzeniu hormonów, enzymów, hemoglobiny. Wpływa na właściwe ciśnienie krwi, odpowiada za prawidłową pracę serca, funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, pomaga zwalczać ból, łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, zapewnia dobrą pamięć.

Dostarczanie organizmowi witaminy B6 zapewnia atrakcyjny wygląd, pirydoksyna wspomaga bowiem leczenie łojotokowego zapalenia skóry oraz wypadania włosów, a także zapalenia warg i języka. W niedoborze witaminy B6 może rozwinąć się depresja, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, problemy z koncentracją i pamięcią, stany zapalne skóry, anemia, zmęczenie, problemy z sercem. Niedobór tej witaminy jest ważnym czynnikiem ryzyka rozwoju miażdżycy.

Źródła: ryby, mięso, banany, ziemniaki, otręby pszenne, kasza gryczana, brązowy ryż, jajka, mleko, orzechy włoskie i laskowe, nasiona roślin strączkowych, drożdże.

witaminy

Witamina B12

Witamina B12, kobalamina, to zawierający kobalt organiczny związek chemiczny. W organizmach żywych pełni rolę regulatora produkcji erytrocytów (czerwonych ciałek krwi). Jego niedobór powoduje niedokrwistość. To witamina konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa na układ nerwowy, bierze udział w syntezie białek i DNA, tworzy elementy morfotyczne krwi. Jej niedobór powoduje złożony zespół chorobowy, który daje objawy neurologiczne, hematologiczne i psychiatryczne. Niedobór witaminy B12 może prowadzić do anemii złośliwej. To bardzo groźny stan, który może zakończyć się śmiercią.

Witamina B12 zapewnia ponadto równowagę i dobry nastrój, pomaga się skoncentrować, wpływa na układ kostny. Źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego; nie występuje w roślinach. Ten argument wysuwają przeciwnicy diety wegetariańskiej i wegańskiej. W obu przypadkach zalecane są regularne badania. Zwykle konieczna okazuje się wtedy suplementacja.

Źródła: wątroba wołowa, cielęca i drobiowa, przetwory mleczne, dojrzewające sery, owoce morza (zwłaszcza ostrygi), żółtko jajka, ryby.

witaminy

Witamina C

Kwas askorbinowy. Witamina niezbędna do funkcjonowania organizmów żywych. Jest antyoksydantem. Bierze udział w produkcji kolagenu. „Kolagen to taki warkocz zbudowany z trzech łańcuchów białkowych. Dopóki jest ściśle skręcony, bardzo dobrze funkcjonuje, niezależnie od okolicy naszego ciała. Wraz z procesami starzenia i działaniem czynników zewnętrznych oraz wolnych rodników dochodzi do rozluźnienia tej struktury. Wtedy pojawiają się zmarszczki i problemy z układem kostno-stawowym” – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Magdalena Zakrzewska, lekarz medycyny estetycznej z Kliniki La Nika.

Witamina C chroni również organizm przed przedwczesnym starzeniem. Wzmacnia odporność, działa przeciwnowotworowo, usprawnia krążenie. Niedobór witaminy C może powodować szkorbut, samoistne krwawienia, depresję, zmiany w uzębieniu, osłabienie, osteoporozę, infekcje. Ciekawostką może być fakt, że badania naukowe nie potwierdziły związku pomiędzy zażywaniem witaminy C a zmniejszoną zachorowalnością na przeziębienie.

Źródła: acerola, dzika róża, natka pietruszki, porzeczka, papryka, koperek, zielone warzywa liściaste, cytrusy, kapusta biała i czerwona, czosnek, wątroba wołowa i wieprzowa.

witaminy

Witamina D

Podstawowe znaczenie mają dwie formy witaminy D: ergokalcyferol (witamina D2), naturalnie występujący w organizmach roślinnych oraz cholekalcyferol (witamina D3), naturalnie występujący w organizmach zwierzęcych. Zalicza się ją do witamin, mimo że w organizmie spełnia funkcję prohormonów. Witamina D działa na układ kostny (pomaga w zwalczaniu próchnicy), oddziałuje na układ nerwowy, krążenia, rozrodczy i mięśniowy, wzmacnia odporność. Niektóre badania dowodzą, że witamina D może zmniejszać ryzyko zachorowania na grypę.

Niedobór witaminy D, który stwierdza się u wielu ludzi, można rozpoznać po problemach z zębami, biegunce, bezsenności, bólach mięśniowo-szkieletowych, zaburzeniach widzenia. Charakterystyczny jest niesmak w ustach i pieczenie w gardle. Przy niedoborze witaminy D obserwuje się skłonność do infekcji, zwiększoną zachorowalność na poważne choroby (np. stwardnienie rozsiane) i nowotwory.

Źródła: witamina D wytwarza się pod wpływem promieniowania słonecznego. Inne jej źródła to ryby, tran, wątroba, mleko, żółtko jajka.

witaminy

Witamina E

Eliksir młodości albo witamina płodności. Silny przeciwutleniacz. Pod nazwą witamina E kryje się grupa organicznych związków chemicznych, w skład której wchodzą tokoferole i tokotrienole. Dla człowieka najistotniejszą rolę pełni α-tokoferol. Witamina E zabezpiecza nas przed przedwczesnym starzeniem i rozwojem wielu groźnych chorób, w tym nowotworów. Chroni skórę przed podrażnieniami i powstawaniem zmarszczek, łagodzi skutki szkodliwego promieniowania słonecznego, dobroczynnie wpływa na mózg. Wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych, chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem.

Utracie witaminy E sprzyja dyń tytoniowy. Rzadko występują niedobory witaminy E, jednak gdyby nam jej zabrakło, można spodziewać się rozdrażnienia, zmęczenia, problemów z koncentracją, osłabienia mięśni szkieletowych, problemów skórnych, anemii, pogorszenia wzroku, gorszego gojenia się ran czy bezpłodności.

Źródła: oleje roślinne, orzechy (zwłaszcza migdały), marchewka, produkty pełnoziarniste, mleko, zielone warzywa liściaste, tran, czosnek, awokado, brzoskwinie, groszek.

EPN

witaminy

Witamina B9

Znana jako kwas foliowy (inne nazwy to witamina B11, folacyna albo witamina M). To bardzo ważna witamina dla kobiet planujących ciążę i tych, które spodziewają się dziecka. Kwas foliowy jest konieczny do powstania i wzrostu płodu. W materiałach programu „Zdrowa ONA” czytam, że szczególnie istotny jest moment kształtowania się tzw. cewy nerwowej, z której rozwija się mózg i rdzeń kręgowy dziecka, czyli okres między 2. a 4. tygodniem ciąży. Przyjmowanie kwasu foliowego nawet o 70 proc. obniża prawdopodobieństwo wystąpienia wad cewy nerwowej, do których należy bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy przepukliny mózgowo-rdzeniowe.

Warto wiedzieć, że kwas foliowy spełnia również wiele innych ważnych funkcji. Zapewnia właściwe funkcjonowanie układu nerwowego, mózgu i układu pokarmowego, gwarantuje sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit. Odpowiada za powstawanie czerwonych krwinek.

Źródła: zielone warzywach liściaste, fasola, groch, pomidory, buraki, słonecznik, orzechy, drożdże, żółtko jajka, pomarańcza, awokado, banan.

Polecane wideo

Komentarze (6)

Ocena: 4.83 / 5
Paulina (Ocena: 4) 18.01.2018 09:03
Ja braki w witaminach uzupełniam przez witaminy franciszkańskie D3 Calcium - K2. Kupuję je na stronie nowoczesne zioła i bardzo mi służą.
odpowiedz
Ania (Ocena: 5) 23.06.2016 10:52
Ja odkąt biorę witaminę D (D-Vitum forte 2000 j.m.) naprawdę zaczęłam lepiej spać mam bardziej pogodny nastrój i o dziwo w dodatku łuszczyca sama zaczęła mi sie wysiszać fenomen :D
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 17.11.2015 19:43
Cały czas chodziłam przygnębiona, wszystko mnie denerwowało. Nie potrafiłam się kompletnie odnaleźć na świecie. Moje życie było zwykłą egzystencją, czasem nie chciało mi się nawet wstawać z łóżka. Szukałam dla siebie pomocy, ale nie chciałam faszerowac się lekami. Zamówiłam oczyszczanie energetyczne na stronie moc-energii.pl - i naprawdę mi to pomogło. Teraz przez większość dnia mam całkiem dobry humor, umiem docenić to co mam, a obowiązki przestały mnie przerastać. Czuję się jakbym wstała z kolan.
odpowiedz
grażka (Ocena: 5) 05.11.2015 12:41
wole systematycznie uzupełniać niedobory witamin, niż później walczyć z ich konsekwencjami. Moje sprawdzone sposoby to picie naturalnych soków bez cukru i d-vitum forte, oczywiście wszystko z umiarem :)
odpowiedz
http://www.ciekawostkizeswiata.com/ (Ocena: 5) 18.03.2015 11:49
Zapraszam na strone Link w nicku codziennie nowe ciekawostki ze świata.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie