W maju 2020 roku Kulczyk Foundation opublikowała wyniki raportu na temat menstruacji i jej postrzegania w Polsce. Wnioski płynące z badania okazały się naprawdę zatrważające. 37 proc. kobiet dba o to, aby nikt nie zobaczył, że idą do toalety z jakimś środkiem higieny intymnej, a 39 proc. ankietowanych pochodzących z ubogich środowisk wyznało, że zdarzyło im się zrezygnować z zakupu produktów menstruacyjnych na rzecz innych domowych wydatków.
Zobacz również: „Wiele dziewczynek nie wie, że miesiączka w ogóle istnieje”. Tak wygląda wiedza Polek o okresie
Brak dostępu do podpasek i tamponów to realia, których w Polsce doświadcza aż 1 na 6 uczennic – tak wynika z raportu marki Always. Z tego powodu dziewczynki często są zmuszane opuszczać zajęcia lekcyjne. Nie zawsze udaje im się nadrobić zaległości.
Kulczyk Foundation i marka Rossmann walczą z takim wykluczeniem i ubóstwem menstruacyjnym – w ramach ich wspólnego programu do szkół w całej Polsce trafiło prawie 1,5 mln podpasek. W ich dystrybucji bierze udział niemal 300 wolontariuszek.
Wyświetl ten post na Instagramie
„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” to nowy program Kulczyk Foundation i marki Rossmann. Dzięki niemu do 96 szkół z 16 województw trafiło dokładnie 92 160 paczek z podpaskami, czyli aż 1 475 600 sztuk podpasek.
Uczennice otrzymały w ten sposób darmowy dostęp do środków menstruacyjnych przez cały rok szkolny 2021/2022.
Dziewczynka, która z powodu miesiączki nie pojawi się w szkole, już zawsze będzie przekonana, że jest gorsza od chłopców. Zawsze będzie jej mniej - w rodzinie, w pracy, w dorosłym życiu. Nasza akcja to złamanie tego schematu i jasny komunikat dla dziewczyn - nie jesteście gorsze. Jesteście tak samo wartościowe i wolne. Jeśli zdacie sobie z tego sprawę, nikt wam tej wolności już nie odbierze
- mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.
Fot. ZS nr 2 w Pabianicach/SP w Starej Jarząbce
W programie biorą udział szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W dystrybucję podpasek zaangażowało się prawie 300 wolontariuszek, które promują także wiedzę na temat okresu. Oprócz całorocznego zapasu podpasek, uczennice otrzymały także dostęp do materiałów dotyczących zdrowia i higieny menstruacyjnej. Na ich podstawie nauczyciele i nauczycielki mogą prowadzić zajęcia z zakresu dojrzewania czy menstruacji np. w czasie godziny wychowawczej.
Ostatni Raport Kulczyk Foundation pokazuje, że nawet co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek. Z badania wynika też, że 1/3 nastolatek nie jest przygotowana na przyjście swojej pierwszej miesiączki. Aby zapobiec takim sytuacjom, przygotowaliśmy dla niemal 100 szkół w Polsce pakiety z podpaskami, które przez cały rok szkolny będą dostępne w szkolnych toaletach. Zależy nam, by temat okresu nie był tematem tabu. Moment pierwszej miesiączki jest ważnym przeżyciem i nie powinien kojarzyć się z czymś wstydliwym
- podkreśla Joanna Wojtasik, kierowniczka sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.
Miesiączka jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, aż 42 proc. kobiet deklaruje, że w ich w ich rodzinnym domu o okresie się nie mówi się lub nie mówiło wcale. Dla 23 proc. badanych jest to z kolei temat krępujący.
Materiały prasowe
Zobacz również: Podpaski czy chleb? „Nie powinnaś musieć wybierać”. Mocny billboard zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego