Czas otworzyć oczy i zdjąć czerwoną opaskę. Okresowa Koalicja walczy z nieobecnością tematu miesiączki w przestrzeni publicznej

„Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy”.
Czas otworzyć oczy i zdjąć czerwoną opaskę. Okresowa Koalicja walczy z nieobecnością tematu miesiączki w przestrzeni publicznej
Fot. materiały prasowe/Instagram.com (@okresowakoalicja)
26.05.2021

26 maja organizacje zrzeszone w ramach Okresowej Koalicji rozpoczną akcję społeczną „Otwórz oczy”. Symbolem akcji jest czerwona opaska na oczach, którą inicjatorki akcji zamierzają przewiązać oczy postaciom na pomnikach w całej Polsce. Chcą w ten symboliczny sposób zwrócić uwagę na nieobecność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie.  

Zobacz również: Biedronka walczy z ubóstwem menstruacyjnym. W tej akcji każdy może wesprzeć osoby potrzebujące

Akcja rozpoczyna się w Dzień Matki, bo - jak tłumaczą jej pomysłodawczynie - „bez menstruacji nie byłoby życia”, a zakończy się 28 maja, w międzynarodowy Dzień Higieny Menstruacyjnej. 

Okresowa Koalicja z akcją „Otwórz oczy” i #podpaskizaopaski

„Otwórz oczy” to kolejna po ogłoszeniu manifestu i kampanii „Krew nas zalewa” inicjatywa, której celem jest nagłośnienie problemu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tabu jakie towarzyszy tematowi miesiączki. 

Wiedza, zdrowie i higiena menstruacyjna mają fundamentalny wpływ na życie i dobrostan milionów ludzi na całym świecie: ich brak ma negatywne skutki w obszarze zdrowotnym, edukacyjnym, psychospołecznym i ekonomicznym. Dotyka niemal każdego aspektu życia dziewcząt i kobiet, a w konsekwencji wpływa na całe społeczeństwo. Chcemy rozwiązać szereg problemów oraz zmienić sposób myślenia i mówienia o menstruacji - najwyższy czas! 

- tłumaczy dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska z Okresowej Koalicji. 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Okresowa Koalicja (@okresowakoalicja)

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Kulczyk Foundation w 2020 roku, aż 42 proc. kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a temat jest krępujący dla aż 23 proc. badanych. Menstruuje blisko połowa społeczeństwa, a co piąta Polka boryka się z zakupem preferowanych środków higienicznych.  

Brak rozmowy z najbliższymi oraz niewystarczająca wiedza na temat własnego ciała powodują, że menstruacja jest kwestią, która niemal nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej, a problemy, jakie jej towarzyszą, są ignorowane. Miesiączka to wciąż temat tabu, o którym się nie rozmawia. Przykładem tego są np. dyskusje pod postami o menstruacji w social mediach, które budzą ogromne emocje i kontrowersje, nie tylko wśród męskiej części odbiorców.  

Dodatkowo, brak dostępu do odpowiednich artykułów menstruacyjnych oraz stygmatyzujące otoczenie może powodować wykluczenie menstruacyjne. Są na nie w szczególności narażone kobiety m.in. z niepełnosprawnością, z przemocowych rodzin czy związków, przebywające w zakładach penitencjarnych, w szpitalach czy w kryzysie bezdomności. 

Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Czas przełamać tabu i zacząć normalnie rozmawiać o problemach związanych z menstruacją. Dlatego nawołuję, żeby każdy zdjął czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy! 

- mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation, która weszła w skład Okresowej Koalicji. 

W terminie 26-28 maja Koalicja organizuje specjalny challenge na Instagramie – za każde zdjęcie osoby z czerwoną opaską na oczach z hasztagiem #podpaskizaopaski Okresowa Koalicja przekaże paczkę podpasek dla dziewczynek i kobiet, które ich potrzebują (regulamin konkursu znajduje się na https://okresowakoalicja.pl). 28 maja, w Dzień Higieny Menstruacyjnej, zostanie również otwarta wystawa zdjęć pod hasłem „Otwórz oczy i zobacz”, pokazująca różne doświadczenia menstruacji i kobiecości na świecie. Fotografie wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego będzie można zobaczyć w Elektrowni Powiśle w Warszawie oraz w Internecie. 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Kulczyk Foundation (@kulczykfoundation)

Inicjatorem akcji jest Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji oraz aktywistek_tów i ekspertek_tów działających na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Koalicja powstała 8 marca ogłaszając następne 12 miesięcy (do 8 marca 2022 roku) Rokiem Menstruacji. 

Materiały prasowe 

Zobacz również: Ile kosztuje bycie kobietą w Polsce? Powstał Kalkulator Kosztów Miesiączki, którym to obliczysz

Polecane wideo

Hejterzy radzili jej amputację nogi. „Dziś wierzę, że jestem piękna i dumna z tego, co potrafi moje ciało”
Hejterzy radzili jej amputację nogi. „Dziś wierzę, że jestem piękna i dumna z tego, co potrafi moje ciało” - zdjęcie 1
Komentarze (2)
Ocena: 3 / 5
gość (Ocena: 5) 26.05.2021 16:44
Problem istnieje. Kobiety wstydza sie kupowac produkty do higieny intymnej w sklepach z obsluga, zwlaszcza jak kasjerem jest mezczyzna. A jak mezczyzna ma kupic podpaski;)? To dopiero sie zaczyna, ze on nie wie jakie, ze on nie... To od kobiet powinien wyjsc brak wstydu i to matki powinny uczyc swoich synow, ze okres u kobiet, dziewczyn to cos naturalnego. To wina kobiet za zaistniala sytuacje! Same sobie jestesmy winne! Ja akurat nie mam z tym zadnego problemu, ale widze jaki prblem z tym maja kobiety, wstydza sie po prostu okresu, boja sie aplikowac tampony.
odpowiedz
gość (Ocena: 1) 26.05.2021 15:03
A kogo to obchodzi? Problemy z d...py. Zapakuj tampon i po sprawie.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie