Mamy XXI wiek, a mimo to nasze podejście do tematu okresu w dalszym ciągu wygląda mniej więcej tak, jak w średniowieczu. Świadczą o tym chociażby reklamy podpasek i tamponów, w których przenigdy nie pada słowo “okres”, “miesiączka” czy “menstruacja”, a krew jest przedstawiana jako niebieski płyn. Z kolei reklamy, które starają się walczyć z tabuizacją okresu często padają ofiarą cenzury lub są całkowicie banowane.
Zobacz również: „Zbyt szokująca”. Czy Facebook naprawdę miał powód, żeby zbanować tę reklamę o okresie?
Mimo to takich treści w przestrzeni publicznej stopniowo przybywa, co pozwala mieć nadzieję na realną zmianę. Ostatnio szczera reklama produktów higieny menstruacyjnej pojawiła się na Instagramie, gdzie popularna modelka zapozowała do zdjęcia w samej bieliźnie oraz w podpasce w rozmiarze maxi.
Modelka plus size Jessica Megan opublikowała na swoim profilu na Instagramie zdjęcie, na którym pozuje w podpasce. Piękną blondynkę nazywaną “współczesną Marilyn Monroe” śledzi prawie pół miliona fanów, więc jej fotografia wywołała niemałe poruszenie. Megan zareklamowała artykuły higieny menstruacyjnej marki Natracare, produkującej organiczne podpaski, tampony i wkładki higieniczne. Do serii zdjęć dołączyła ważny opis.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Widzieliście mnie w samej bieliźnie setki razy. Teraz różnica polega na tym, że noszę WIELKĄ, GRUBĄ podpaskę w rozmiarze maxi. (...) Co takiego jest w tym zdjęciu, że jest o wiele bardziej prowokacyjne? Czy to mój bezwstydny pokaz funkcji, o której uczymy się, że jest prywatna? Zadajcie sobie pytanie: dlaczego wszystko jest okej, gdy oglądacie mnie dostosowującą się do tradycjonalnych ról płciowych kiedy pozuję w ładnej bieliźnie, ale nie jest okej wtedy, kiedy w grę wchodzi mój cykl menstruacyjny? Dlaczego to powinno być coś prywatnego skoro to rzeczywistość tak wielu z nas?
Zawstydzanie z powodu okresu to realny problem na całym świecie, a z tego powodu cierpi wiele osób. Osoby menstruujące mają przyzwolenie na to, żeby być seksowne, ale nie żeby przypominać społeczeństwu, że każdego miesiąca doświadczają krwawienia z pochwy. Czy wam się to podoba czy nie – to części tego samego cyklu!
Wyświetl ten post na Instagramie.
Reklama wywołała niemałe poruszenie w mediach społecznościowych, a pod postem Jessiki pojawiły się setki komentarzy. Większość internautów zareagowało na nią pozytywnie, ale część przyznała, że widok modelki w podpasce wywołał w nich mieszane uczucia.
Zacznijmy uczyć ludzi, że okres nie jest ani czymś, czego powinni się bać, ani czymś obrzydliwym.
Fakt, że jako dorosłą kobietę ten post mnie zszokował i w pierwszej chwili wywołał we mnie poczucie zażenowania oraz reakcję w stylu “to trochę za dużo” pokazuje, że społeczeństwo naprawdę musi przełamać to tabu.
Mocne zdjęcia i mocne przesłanie. Jako ojciec młodej córki cieszę się, że istnieją takie osoby jak ty.
A wy co sądzicie o tej reklamie?
Zobacz również: Sznureczek od tamponu na miejskich autobusach. Tak szczerej reklamy jeszcze nie było