Sznureczek od tamponu na miejskich autobusach. Tak szczerej reklamy jeszcze nie było

Droga do zrealizowania tej przełomowej kampanii wcale nie była łatwa.
Sznureczek od tamponu na miejskich autobusach. Tak szczerej reklamy jeszcze nie było
Fot. Instagram.com (https://www.instagram.com/demicolleen)
30.11.2020

O większości reklam podpasek i tamponów można powiedzieć chyba wszystko poza tym, że przedstawiają okres takim, jaki jest naprawdę. W spotach reklamowych nie pada nawet hasło “miesiączka” czy “menstruacja”. Zamiast tego słyszymy takie eufemizmy jak “wilgoć” czy “te dni”. Nie wspominając już o tym, że krew miesiączkowa w reklamach zawsze jest przedstawiana jako niebieski płyn. 

Zobacz również: „Zbyt szokująca”. Czy Facebook naprawdę miał powód, żeby zbanować tę reklamę o okresie?

Na szczęście coraz więcej marek podejmuje walkę z takim fałszywym przekazem, tworząc m.in. szczere reklamy pokazujące jak naprawdę wygląda okres. Niestety raczej nie można obejrzeć ich w telewizji na równi z innymi, “tradycyjnymi” spotami reklamowymi produktów higieny menstruacyjnej. W niektórych przypadkach uznaje się wręcz, że są zbyt “szokujące” i zostają zbanowane. 

W przypadku reklamy, o której przeczytacie poniżej tak się jednak nie stało. Mało tego - trafiła ona na londyńskie autobusy, słynne czerwone double-deckeryNa plakacie widzimy wystający z majtek sznureczek od tamponu. 

Marka Dame pokazała sznureczek od tamponu w reklamie na autobusach

Chodzi o reklamę marki Dame, producenta artykułów higieny menstruacyjnych przyjaznych środowisku. Firma oferuje m.in. organiczne, biodegradowalne tampony oraz aplikatory wielokrotnego użytku, a przyświeca jej hasło #bleedredthinkgreen, zachęcające do tego, aby podejść do tematu okresu mając na uwadze dobro środowiska i naszej planety. 

To hasło widnieje też na londyńskich autobusach, na których 30 listopada 2020 roku pojawiły się plakaty reklamowe marki Dame. Widzimy na nich także kobietę w białej bluzce i majtkach, spod których wystaje sznureczek od tamponu.  

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez demi colleen (@demicolleen)

Jednak droga do zrealizowania tej kampanii reklamowej wcale nie była łatwa, o czym opowiadali jej twórcy w rozmowie z mediami. 

Musieliśmy pokonać wiele przeszkód. To wcale nie przypadek, że świat mediów jest zdominowany przez mężczyzn, którzy nie czują się komfortowo mówiąc o okresie albo na niego patrząc 

- mówił Alec Mills, współzałożyciel marki Dame. Dodał też, że wiele poprzednich wersji reklamy zostało odrzuconych.  

Mówiono mi, że ta reklama jest zbyt bezpośrednia, co my w naszej branży określamy jako odważną. Mówiono też, że możemy mieć problemy z emitowaniem jej podczas programów śniadaniowych. To dobitnie pokazuje ogromną kulturową przepaść między tym, co dzieje się z ciałami kobiet, a tym, jak są one przedstawiane w rzeczywistości. Mamy okazję zmienić to na dobre. 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Astrid (@astridvanhuyse)

Z kolei Celia Pool, inna współzałożycielka marki Dame, tak mówiła o pokazywaniu okresu w przestrzeni publicznej. 

Zbyt długo okres był ukrywany, unikany w rozmowach albo szeptano o nim w zakodowanym języku. To tylko utrwala przestarzałą narrację, że okresy są w pewien sposób wstydliwe lub brudne. Miesiączki są normalną, naturalną funkcją organizmu dziewcząt, kobiet i osób, które menstruują. Nie są brudne ani niehigieniczne. Nie ma potrzeby ich stygmatyzacji. To tylko krew. Normalna, naturalna krew. Nie ma w tym nic radykalnego.  

Co sądzicie o takiej reklamie marki Dame? Chcielibyście oglądać więcej tego typu plakatów w przestrzeni publicznej? 

Zobacz również: Szkocja pierwszym krajem, w którym podpaski i tampony będą darmowe. To już pewne

Polecane wideo

Ta singielka jest tak piękna, że Tinder skasował jej konto. Czy kiedyś znajdzie miłość?
Ta singielka jest tak piękna, że Tinder skasował jej konto. Czy kiedyś znajdzie miłość? - zdjęcie 1
Komentarze (3)
Ocena: 5 / 5
Mary (Ocena: 5) 03.12.2020 22:18
Wielkie halo robią. Przecież kobiety miesiączkują od zawsze i jest to normalna sprawa. W tych dniach pamiętać trzeba o higienie bo to bardzo istotne. Mi w tym okresie bardzo pomaga biobidet gruszka. Jest super rozmiarów, dzięki czemu mieści się w mojej torebce.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 30.11.2020 19:03
Bo ciocia to cały czas tabu i w sumie nie wiem dlaczego. Mam 36 lat, miesiaczkuje od 12 roku życia, różne to były okresy. Raz normalne a czasem się budziłam zalana krwią... I dziwne, ze zawsze łatwiej pogadac o seksie niż okresie
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 30.11.2020 18:49
Gdyby była to reklama majtek, nikt nie widziałby w tym nic dziwnego czy szokującego. Dlaczego w takim razie tak strasznie szokujący jest kawałek sznureczka?
odpowiedz

Polecane dla Ciebie