Artykuły szkolne to oczywisty element wyposażenia każdego ucznia rozpoczynającego nowy rok szkolny. Jednocześnie niezbędne produkty menstruacyjne, pozwalające uczennicom na uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i skupienie się na edukacji, są często pomijane. Należąca do Procter and Gamble marka Always, światowy lider kategorii produktów higienicznych dla kobiet, podjęła działania, aby to zmienić.
Zobacz również: #AkcjaDonacja. Always rozda 2 miliony podpasek uczennicom polskich szkół
Na początku 2020 roku miała premierę kampania marki Always #AkcjaDonacja, której celem jest podniesienie świadomości ubóstwa menstruacyjnego wśród uczennic oraz zmniejszenie skutków tego problemu w Polsce. Dzięki wsparciu osób, które kupiły produkty Always między 1 lutego a 14 marca 2020 roku, Procter and Gamble za pośrednictwem Polskiego Czerwonego Krzyża przekazał ponad 2,7 mln podpasek potrzebującym uczennicom.
Właśnie wystartowała druga edycja kampanii, w ramach której każdy, kto kupi produkty Always do 29 września 2020 roku pomoże podarować więcej.
Dziewczęta na całym świecie opuszczają szkołę z powodu braku dostępu do artykułów higienicznych. W niektórych krajach także dziś tabu dotyczące menstruacji niesie bardzo negatywne skutki. Nawet w najbardziej rozwiniętych krajach często zdarza się, że nastolatki zostają w domu w czasie menstruacji, ponieważ nie mogą pozwolić sobie na zakup artykułów higienicznych.
Problem pozostaje w większości ukryty, a otoczenie dotkniętych nim dziewcząt jedyne co zauważa, to regularną nieobecność w szkole. W Polsce niemal 1 na 6 dziewcząt opuściła zajęcia lekcyjne podczas miesiączki z powodu braku dostępu do artykułów higienicznych – wynika z badań Procter and Gamble dotyczących ubóstwa menstruacyjnego.
Zobacz również: Ubóstwo menstruacyjne to nie tylko Trzeci Świat. Jak wygląda w różnych krajach?
Marka Always, po latach realizacji z dużym sukcesem programu Always #JakDziewczyna, postawiła sobie nowy cel. We współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem w lutym 2020 roku marka zainicjowała kampanię społeczną Always #AkcjaDonacja. Jej celem jest zmniejszenie skali ubóstwa menstruacyjnego w Polsce, które niesie za sobą szereg negatywnych skutków.
Gdy brakuje podpasek czy tamponów, młode dziewczyny używają papieru toaletowego lub skrawków ubrań. Wpływa to negatywnie na ich komfort i samoocenę. Przez nieobecność w szkole dziewczęta tracą kontakt z przyjaciółmi i możliwość uczestnictwa w aktywnościach, które są istotne dla budowania ich pewności siebie, a to z kolei jest niezwykle ważnym elementem dojrzewania.
Dlatego w ramach pierwszej edycji kampanii Always #AkcjaDonacja, Procter and Gamble przekazał polskim nastolatkom ponad 2,7 mln podpasek. Takie wsparcie pozwoli dziesiątkom tysięcy potrzebującym uczennicom pozostać w szkole podczas miesiączki przez cały semestr.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Marka nie poprzestała na dotychczasowych działaniach. We wrześniu ruszyła druga edycja akcji, w ramach której za każde opakowanie podpasek Always zakupione w dowolnym sklepie na terenie całego kraju do 29 września przekazana zostanie donacja potrzebującym dziewczynkom w wieku szkolnym za pośrednictwem Polskiego Czerwonego Krzyża.
Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować naszą misję, której celem jest umożliwienie jak największej liczbie dziewcząt uczestniczenie w zajęciach szkolnych i życiu społecznym, dostarczając im niezbędne produkty higieniczne. Równie ważne jest zwiększenie świadomości problemu jakim jest ubóstwo menstruacyjne
- powiedziała Adrianna Harasymowicz, Dyrektor Kategorii w Europie Środkowej w Procter and Gamble.
Przez ostatnie niemal 30 lat marka Always była zaangażowana w budowanie pewności siebie dziewcząt, co pragniemy nadal kontynuować. Wraz z pomocą cenionych partnerów, takich jak Polski Czerwony Krzyż, nasi konsumenci wspierają program Always #AkcjaDonacja. Wspólnie możemy zniwelować skutki ubóstwa menstruacyjnego w Polsce i sprawić, że żadna dziewczyna nie opuści szkoły z powodu braku dostępu do produktów higienicznych.
Zobacz również: „Chcemy zaróżowić całą Polskę”. Różowa skrzyneczka walczy z ubóstwem menstruacyjnym
Fot. materiały prasowe
Always i Polski Czerwony Krzyż planują przekazanie kolejnych produktów uczennicom w roku szkolnym 2020-2021.
Marka Always była pierwszym partnerem, który zgłosił się do nas w celu podjęcia wspólnych działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom ubóstwa menstruacyjnego. Obecnie program obejmuje 471 szkół w całej Polsce. Liczby te pokazują, jak ważne jest uświadamianie problemu oraz zapewnianie dostępu do artykułów higienicznych dla uczennic, a co za tym idzie wspieranie nastoletnich Polek w stawaniu się pewnymi siebie kobietami. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego projektu
- mówi Małgorzata Szukała, Kierownik ds. Promocji i Pozyskiwania Dochodów Polskiego Czerwonego Krzyża.
W ramach drugiej edycji kampanii #AkcjaDonacja, Always podejmuje dodatkowe działania mające na celu walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Swoimi produktami wesprze Fundację Akcja Menstruacja, która również walczy o szeroki dostęp kobiet do artykułów higienicznych. Partnerowi przekazanych zostanie dodatkowo ponad 50 tys. sztuk produktów menstruacyjnych.
W Polsce temat ubóstwa menstruacyjnego nadal jest tematem tabu, dlatego cieszy nas fakt, że marka Always tak otwarcie o tym mówi i podejmuje realne działania, aby zmniejszyć skalę problemu. Wierzymy, że wspólnymi siłami możemy walczyć z ubóstwem menstruacyjnym w Polsce i pomóc potrzebującym dziewczynom
- mówi Emilia Kaczmarek, CEO Fundacji Akcja Menstruacja.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Gorąco zachęcamy was do tego, abyście również przyłączyli się do #AkcjaDonacja i wsparli polskie uczennice oraz walkę z ubóstwem menstruacyjnym w naszym kraju. Z waszą pomocą możemy znacznie przekroczyć liczbę 2,7 mln darmowych podpasek i dotrzeć do jeszcze większej liczby potrzebujących dziewcząt.
Zobacz również: „Wiele dziewczynek nie wie, że miesiączka w ogóle istnieje”. Tak wygląda wiedza Polek o okresie
Materiały prasowe