Zamiast podpasek – papier toaletowy, skarpetki i gazety. Tak wygląda prawdziwe oblicze ubóstwa menstruacyjnego

Takimi środkami co miesiąc muszą się ratować miliony kobiet.
Zamiast podpasek – papier toaletowy, skarpetki i gazety. Tak wygląda prawdziwe oblicze ubóstwa menstruacyjnego
Fot. YouTube.com/Campaign
18.02.2020

W trakcie swojego życia statystyczna kobieta ma 350-450 miesiączek, a na środki higieniczne wydaje od 10 do 36 tys. zł. Ale nie każdą z nich stać na regularne kupowanie podpasek czy tamponów. Takie kobiety cierpią na ubóstwo menstruacyjne. Jest to zjawisko polegające na ograniczonym dostępie do środków higienicznych podczas okresu, a z danych UNICEF i WHO wynika, że ten problem dotyka ok. 500 mln kobiet na świecie. W Polsce z tego powodu niemal 1 na 6 dziewcząt opuszcza zajęcia lekcyjne podczas miesiączki. 

Zobacz również: #AkcjaDonacja. Always rozda 2 miliony podpasek uczennicom polskich szkół

To, jak poważnym i powszechnym problemem jest ubóstwo menstruacyjne dobitnie obrazuje najnowsza kampania #UNsanitary organizacji Hey Girls oraz czasopisma The Big IssueHey Girls to brytyjskie przedsiębiorstwo społeczne zajmujące się produkcją środków higienicznych, takich jak podpaski wielokrotnego użytku, tampony organiczne czy kubeczki menstruacyjne. Organizacja działa w modelu zwanym "buy-one-give-one" - za każdy sprzedany produkt przekazuje darmowy produkt lokalnym organizacjom, które potrzebują pomocy 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hey Girls (@heygirlsuk) on

Najnowszy spot w ramach kampanii #UNsanitary został stworzony na podobieństwo tradycyjnych i tak dobrze nam znanych reklam podpasek, w których słynny niebieski płyn jest wylewany na ich powierzchnie aby pokazać, jak chłonny jest produkt i jaką ochronę zapewnia kobiecie w “te dni” (bo przecież w reklamach podpasek i tamponów nie padają takie sformułowania jak krew menstruacyjna czy okres). Jednak zamiast zwykłej podpaski płyn (tym razem czerwony) jest wylewany na papier toaletowy, skrawek gazety oraz skarpetkę. To właśnie m.in. takimi produktami miliony dziewcząt i kobiet, których dotyczy problem ubóstwa menstruacyjnego muszą ratować się podczas okresu. Reklamę obejrzycie poniżej. 

Skarpetki, papier toaletowy i gazeta = ochrona w trakcie okresu. Prawda? W Wielkiej Brytanii nikt nie powinien żyć w ubóstwie menstruacyjnym, ale dziś ten problem wciąż dotyczy 1 na 10 dziewcząt i młodych kobiet. Kampania #UNsanitary organizacji Hey Girls rzuca światło na realia dotyczące ubóstwa menstruacyjnego, chcąc dokonać zmian 

- czytamy w jednym z postów organizacji udostępnionych na Instagramie. 

Drugą częścią kampanii było udostępnienie takich produktów, zastępujących podpaski i tampony w wybranych sklepachNa pierwszy rzut oka wyglądały jak zwykłe środki higieniczne, jednak wystarczyło przyjrzeć się im dokładnie aby przekonać się, że w rzeczywistości to właśnie niehigieniczne alternatywy, na które co miesiąc są skazane tysiące dziewcząt - w Wielkiej Brytanii i nie tylko. Stąd właśnie wzięła się nazwa kampanii.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hey Girls (@heygirlsuk) on

Z kolei magazyn The Big Issue przygotował specjalne, 24-stronicowe wydanie w całości poświęcone tematowi okresu, produktów higienicznych, ubóstwa menstruacyjnego, aktywizmu oraz środowiska. Znalazła się w nim m.in. rozmowa z aktorem Michaelem Sheenem, który wcześniej wziął udział w kampanii #Pads4Dads zachęcając ojców do szczerych rozmów ze swoimi córkami na temat okresu.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hey Girls (@heygirlsuk) on

Jak podoba wam się taka kampania na temat ubóstwa menstruacyjnego? Chcielibyście, aby powstawało więcej tego typu reklam i inicjatyw? 

Zobacz również: Co by było, gdyby mężczyźni też mieli okres? Może wreszcie byłoby... normalnie

Polecane wideo

Miesiączka bez cenzury. Krwawymi zdjęciami promują free bleeding
Miesiączka bez cenzury. Krwawymi zdjęciami promują free bleeding - zdjęcie 1

Komentarze (11)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 18.02.2020 23:54
Chyba przesada. Akurat w to nie uwierzę, że tam takie ubóstwo. U nas wachlarz różności, a tam papier? Nie sądze. BTW ostatnio znalazłam super tampony z gąbki mega chłonne. Ale w Wielkiej Brytani pewnie nie znają XD
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 18.02.2020 22:29
Serio w Wielkiej Brytanii ubóstwo menstruacyjne, gdzie podpaski i tampony kosztują funta ?! Nie rozśmieszajcie mnie... Nie zdziwiłabym się że u nas, ale w krajach wysokorozwiniętych takich problemów być nie powinno. Śmiech na sali.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 18.02.2020 22:02
Jestem za tym by podpaski/tampony były dostępne w każdej szkolnej toalecie. Młode kobiety pochodzą z różnych środowisk, domów dysfunkcyjny, biednych. Raz że może nie być ich stać na środki higieniczne, dwa mogę nie mieć przy sobie osoby które zadba o takie rzeczy. Dziewczyny które są w lepszej sytuacji materialnej też mogłoby z tego korzystać bo czasami okres na "zaskakuje" i dobrze mieć takie wyjście awaryjne. Jeżeli jest papier i mydło niech będą i takie produkty pierwszej potrzeby.
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 5) 18.02.2020 21:04
helloł a kampania Always? może o tym wspomnijcie
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 18.02.2020 20:15
Ciekawe , u mnie w domu naprawdę sie nie przelewało, ale zawsze były podpaski. Moze nie te super cienkie ale były , wiec nie rozumiem, jakim cudem w tych czasach niektórzy mają takie problemy - chyba tylko brak zaradności, gospodarności.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie