W trakcie swojego życia statystyczna kobieta ma 350-450 miesiączek, a na środki higieniczne wydaje od 10 do 36 tys. zł. Ale nie każdą z nich stać na regularne kupowanie podpasek czy tamponów. Takie kobiety cierpią na ubóstwo menstruacyjne. Jest to zjawisko polegające na ograniczonym dostępie do środków higienicznych podczas okresu, a z danych UNICEF i WHO wynika, że ten problem dotyka ok. 500 mln kobiet na świecie. W Polsce z tego powodu niemal 1 na 6 dziewcząt opuszcza zajęcia lekcyjne podczas miesiączki.
Zobacz również: #AkcjaDonacja. Always rozda 2 miliony podpasek uczennicom polskich szkół
To, jak poważnym i powszechnym problemem jest ubóstwo menstruacyjne dobitnie obrazuje najnowsza kampania #UNsanitary organizacji Hey Girls oraz czasopisma The Big Issue. Hey Girls to brytyjskie przedsiębiorstwo społeczne zajmujące się produkcją środków higienicznych, takich jak podpaski wielokrotnego użytku, tampony organiczne czy kubeczki menstruacyjne. Organizacja działa w modelu zwanym "buy-one-give-one" - za każdy sprzedany produkt przekazuje darmowy produkt lokalnym organizacjom, które potrzebują pomocy.
View this post on Instagram
Najnowszy spot w ramach kampanii #UNsanitary został stworzony na podobieństwo tradycyjnych i tak dobrze nam znanych reklam podpasek, w których słynny niebieski płyn jest wylewany na ich powierzchnie aby pokazać, jak chłonny jest produkt i jaką ochronę zapewnia kobiecie w “te dni” (bo przecież w reklamach podpasek i tamponów nie padają takie sformułowania jak krew menstruacyjna czy okres). Jednak zamiast zwykłej podpaski płyn (tym razem czerwony) jest wylewany na papier toaletowy, skrawek gazety oraz skarpetkę. To właśnie m.in. takimi produktami miliony dziewcząt i kobiet, których dotyczy problem ubóstwa menstruacyjnego muszą ratować się podczas okresu. Reklamę obejrzycie poniżej.
Skarpetki, papier toaletowy i gazeta = ochrona w trakcie okresu. Prawda? W Wielkiej Brytanii nikt nie powinien żyć w ubóstwie menstruacyjnym, ale dziś ten problem wciąż dotyczy 1 na 10 dziewcząt i młodych kobiet. Kampania #UNsanitary organizacji Hey Girls rzuca światło na realia dotyczące ubóstwa menstruacyjnego, chcąc dokonać zmian
- czytamy w jednym z postów organizacji udostępnionych na Instagramie.
Drugą częścią kampanii było udostępnienie takich produktów, zastępujących podpaski i tampony w wybranych sklepach. Na pierwszy rzut oka wyglądały jak zwykłe środki higieniczne, jednak wystarczyło przyjrzeć się im dokładnie aby przekonać się, że w rzeczywistości to właśnie niehigieniczne alternatywy, na które co miesiąc są skazane tysiące dziewcząt - w Wielkiej Brytanii i nie tylko. Stąd właśnie wzięła się nazwa kampanii.
View this post on Instagram
Z kolei magazyn The Big Issue przygotował specjalne, 24-stronicowe wydanie w całości poświęcone tematowi okresu, produktów higienicznych, ubóstwa menstruacyjnego, aktywizmu oraz środowiska. Znalazła się w nim m.in. rozmowa z aktorem Michaelem Sheenem, który wcześniej wziął udział w kampanii #Pads4Dads zachęcając ojców do szczerych rozmów ze swoimi córkami na temat okresu.
View this post on Instagram
Jak podoba wam się taka kampania na temat ubóstwa menstruacyjnego? Chcielibyście, aby powstawało więcej tego typu reklam i inicjatyw?
Zobacz również: Co by było, gdyby mężczyźni też mieli okres? Może wreszcie byłoby... normalnie