„Okres to nie scena z horroru, ani brokatowy pył między nogami”. Kampania #mensTRUEacja pokazuje, jak jest naprawdę

Tak, krew menstruacyjna jest czerwona, a nie niebieska.
„Okres to nie scena z horroru, ani brokatowy pył między nogami”. Kampania #mensTRUEacja pokazuje, jak jest naprawdę
Fot. YouTube.com/Your KAYA
10.05.2019

Jak wygląda przeciętna reklama podpasek albo tamponów? Zazwyczaj występuje w niej modelka w obcisłych, białych spodniach albo zwiewnej, krótkiej sukience, która z uśmiechem na twarzy spaceruje po mieście. Patrząc na nią nikt nie domyśliłby się, że ma okres. Dopiero druga część reklamy zdradza, z czym mamy do czynienia – kluczowy moment to obowiązkowy “test”, podczas którego na powierzchnię podpaski albo tampona wylewa się niebieski płyn, mający reprezentować krew menstruacyjną. A wszystko po to, aby nie zgorszyć widzów, bo przecież o okresie nie mówi się wprost. 

Zobacz również: Miesiączka bez cenzury: Dziewczyny wrzucają krwawe zdjęcia i promują free bleeding

A przecież okres wygląda zupełnie inaczej. To bolesne skurcze i uczucie obrzmienia, zmienny nastrój, a od czasu do czasu także poplamiona bielizna albo pościel. Niebieski “płyn menstruacyjny”? Takie coś nie istnieje. Krew, w tym menstruacyjna, jest po prostu czerwona. Chyba nie ma na świecie człowieka, który chociaż raz by nie krwawił, więc taki widok nie powinien szokować, prawda? A jednak z jakiegoś powodu okres to wciąż temat tabu, a krew menstruacyjna nigdy nie występuje w reklamach w swoim prawdziwym kolorze. Na szczęście coraz więcej marek zrywa z panującym tabu i normalizuje okres. Teraz do tej grupy dołącza pierwsza polska marka, którą jest Your KAYA. Firma przygotowała specjalną kampanię #mensTRUEacja, dzięki której pokazuje, jakie jest prawdziwe oblicze okresu. 

Nad okresem nie trzeba się rozczulać, ani go ukrywać. Po prostu jest i już. Najwyższy czas, by o rzeczach naturalnych zacząć mówić naturalnie. Menstruacja to jeden z najbardziej naturalnych elementów kobiecości. To nie scena z horroru, ani brokatowy pył między nogami. A już na pewno nie niebieski „płyn miesiączkowy” (bo przecież nie wypada powiedzieć, że krew), nieskazitelnie białe spodnie i swawolne tańce na kwiecistej polanie. Jednak właśnie taki wizerunek okresu dominuje w naszej popkulturze  

– czytamy na oficjalnej stronie marki Your KAYA, która zajmuje się produkcją przyjaznych naturze i organizmowi kobiety środków higieny intymnej. W skład ich produktów sanitarnych wchodzi 100-procentowa organiczna bawełna oraz silikon medyczny.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Your KAYA (@yourkaya) on

Pod filmikiem pojawiło się wiele pozytywnych komentarzy, ale - jak można było się spodziewać - nie wszyscy są gotowi na to, aby mówić o okresie bez tabu i aby tego typu reklamy zaczęły pojawiać się w mediach.  

Kolejna reklama o tym, że kobiety nie mówią między sobą o okresie? Bo mam wrażenie, że to g*** prawda... Poza tym ta reklama jest niesmaczna. Naprawdę, staracie się aż za bardzo. 

Zemdliło mnie to. Poczułam się raczej zaatakowana przez tę reklamę. Serio, mam teraz mieszane uczucia co do dzielenia się tym. Istnieje jakaś granica, nikt nie ma ochoty oglądać twoich zużytych podpasek... Przesada. Wbrew pozorom, kobiety jednak mają granice prywatności. Film sprawia wrażenie, jakby chciał się wybić na tym temacie, jeszcze idąc o krok dalej, a nawet za daleko... 

Myślę, że ten niebieski płyn w reklamach podpasek i pieluch jest zupełnie zrozumiały. Większość ludzi razi widok krwi/moczu. Naprawdę, płyn nie musi być czerwony, żeby pokazać chłonność materiału. Niebieski uznano za adekwatny, bo z niebieskimi płynami mamy do czynienia najrzadziej. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Your KAYA (@yourkaya) on

A wy jak oceniacie kampanię #mensTRUEacja? Uważacie, że takie pokazywanie okresu w reklamach powinno stać się normą? 

Zobacz również: „Postanowiłam wypróbować majtki menstruacyjne. Już nigdy nie wrócę do używania podpasek”

Rozsmarowuje krew z okresu na twarzy. Przekonuje, że menstruacja jest "piękna i potężna"
Rozsmarowuje krew z okresu na twarzy. Przekonuje, że menstruacja jest "piękna i potężna" - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (5)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 10.05.2019 16:49
Może ja nie jestem na czasie, próbowałam używać kubeczków menstruacyjnych, ale nie zdały u mnie egzaminu. Wolę tradycyjne metody, noszę podpaski, do tego w torbie zwykle noszę biobidet gruszkę jeśli czuję, że muszę się podmyć. Nie muszę mówic całemu światu, że mam okres.. To dla mnie przesadzone.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 10.05.2019 15:32
Ten zakłamany obraz miesiączki w reklamach to rzeczywiście przesada. Podjarana dziewczyna w mega obcisłych, białych spodniach, tańcuje ze szczęścia że ma fajne podpaski/tampony XD
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 10.05.2019 14:06
Nie wiem po co to komu i na co to komu. Facetom? Wierzcie, że faceci mają w nosie okres. Bo ich on nie dotyczy. Wszyscy wiedzą, że kobiety krwawią, nie rozumiem po co robić na ten temat kampanie społeczne. Bo co? Bo komuś przeszkadza, że kolor okresu w reklamie nie jest czerwony? Reklamy mają być estetyczne. W reklamie tabletek dopochwowych na grzybicę nikt nie pokazuje prawdziwej waginy i prawdziwej grzybicy, więc jest podobnie z okresem. Reklama czegoś tam na hemoroidy - też nikt nie pokazuje jak to naprawdę wygląda i wszyscy żyją. A to też są tematy tabu. Ta kampania musi być stworzona przez jakieś wściekłe feministki, by koniecznie pokazać okres i każdy ma być nie wiem, zachwycony? Żyjcie i dajcie żyć.
odpowiedz
Maja (Ocena: 5) 10.05.2019 12:22
Uważam, że te reklamy są potrzebne. W dzisiejszych czasach wyidealizowanych oczekiwań wobec kobiet tj. Piękna, smukła, wysportowana, odzywiajaca się zdrowo, bycie fit, wydająca fortunę na zabiegi kosmetyczne, karierowiczka a jednocześnie kochana, nie narzekająca, rodzinna, matka Polka, sprzątaczka, kucharka, do rany przyłoż i oszczędna. O czymś zapomnialam? Acha no tak.... Okres... Fuj, brzydki, obleśny, nienaturalny.... Dzisiejsi Panowie są zacofani. Nie które Panie też. To jest anatomia człowieka. Niestety dziwny wykreowany świat przez reklamy wypchnal naturę a zastąpił plastikiem.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 10.05.2019 11:35
brawo. Ostatnio gadałam z koleżanką o okresie otwarcie, a obok przechodził kolega i złapał się za głowę, jak usłyszał naszą rozmowę. Był zażenowany, a przecież menstruacja to nie jest i nie powinien być temat tabu. Jego mama to ma, jego babcia to miała, jego przyszła żona też to będzie miała CO MIESIĄC.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie