Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)

Ach, ten nieznośny PMS. Co robić, gdy cię dopada?
Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)
28.07.2013

Z szacunków wynika, że na zespół napięcia przedmiesiączkowego (z ang. premenstrual syndrome – PMS) cierpi nawet co druga kobieta. Może on trwać od kilku do kilkunastu dni przed menstruacją i ustępuje z chwilą jej rozpoczęcia. Chodzi o zespół objawów fizycznych, psychicznych oraz emocjonalnych, z którymi zmaga się tak wiele z nas. „PMS to koszmar. Staję się płaczliwą histeryczką, nic mi się nie chce, wszystko mnie denerwuje, a narzeczonego rozszarpałabym na strzępy. Czuję się wtedy fatalnie, nie znoszę samej siebie, chce mi się wyć do księżyca, nie umiem nad sobą zapanować, wszyscy mają mnie dosyć” – opowiada Sylwia.

Skąd się to bierze?

Eksperci do dziś spierają się, co wywołuje napięcie przedmiesiączkowe. Najbardziej prawdopodobna jest teoria, która zakłada, że PMS to skutek zaburzeń hormonalnych występujących pod koniec cyklu miesięcznego. Dzieje się tak w efekcie nadmiernej produkcji estrogenów przy niedoborze progestagenów. Z badań wynika, że u podłoża zespołu napięcia przedmiesiączkowego leży działanie endogennych metabolitów progesteronu na poziomie ośrodkowego układu nerwowego. Istnieje również teoria, zgodnie z którą na napięcie przedmiesiączkowe wpływają wahania w wydzielaniu dopaminy i serotoniny (to neuroprzekaźniki odpowiadające za nastrój). Na występowanie PMS mają wpływ również czynniki genetyczne.

PMS

Smutna, zła, zmęczona

Napięcie przedmiesiączkowe łatwo poznać. Typowe objawy to: drażliwość, rozczarowanie, przygnębienie, płaczliwość, huśtawka nastrojów, uderzenia gorąca, nadmierna potliwość, smutek, problemy ze wzrokiem, agresja, ospałość, bolesność piersi, zaparcia, wzdęcia, uczucie ciężkości i opuchnięcia, zmęczenie, zmiana apetytu, przyrost wagi, wypryski, przetłuszczanie się włosów. Nie są to przyjemne dolegliwości – z badań przeprowadzonych dla brytyjskiej organizacji Women’s Nutritional Advisory Service wynika, że w czasie PMS blisko 60 proc. kobiet miało myśli samobójcze! Jak zatem można sobie poradzić z napięciem przedmiesiączkowym?

Zadbaj o dietę

Odpowiednim jadłospisem możesz poradzić sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego albo przynajmniej złagodzić jego objawy. Najbardziej wskazane są świeże warzywa i owoce, soki, nabiał, chude mięso oraz ryby. Ograniczyć natomiast należy węglowodany, a także mocną kawę i herbatę. Niewskazane są też produkty mączne, alkohol, ostre przyprawy, sól, napoje z kofeiną, tłuste mięso, biały cukier i jego przetwory.

Sięgnij po zioła

Przykre dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego złagodzi kozłek lekarski, mniszek lekarski, dziurawiec, kwiat lawendy, rumianek, miłorząb japoński. Zadaniem ziół jest zmniejszenie obrzęku brzucha, wyregulowanie wypróżnień, zniwelowanie wzdęć i obniżenie napięcia psychicznego. Dobre efekty da również picie naparów uspokajających, np. melisy. Wiele kobiet twierdzi, że z PMS poradziły sobie dzięki kuracji wiesiołkiem.

Wysypiaj się

Zbyt krótki sen tylko zaostrzy objawy napięcia przedmiesiączkowego, dlatego na kilka dni przed okresem kładź się wcześniej i wysypiaj się. W ciągu dnia wygospodaruj również czas na krótkie drzemki. Przed snem poczytaj, wypij szklankę ciepłego mleka, weź relaksującą kąpiel. Zapomnij natomiast o oglądaniu horrorów czy objadaniu się przed położeniem się do łóżka.

Jak najwięcej się ruszaj

Ruch to zdrowie – przekonasz się o tym także w trakcie PMS. W tym przykrym okresie jak najczęściej się gimnastykuj, chodź na spacery, dotleniaj organizm. Już nawet kilka minut treningu we własnym mieszkaniu pobudzi cię i poprawi ci humor – warto np. zdecydować się na proste ćwiczenia rozciągające mięśnie. Możesz także namówić bliską osobę na przejażdżkę rowerową, kręgle czy pływanie. Każda forma aktywności fizycznej w tych dniach jest na wagę złota.

Postaw na jogę

Niektóre pozycje jogi pomogą ci uporać się z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. W ten sposób nie tylko wzmocnisz ciało, ale również poprawisz kondycję psychiczną i poczujesz się znacznie lepiej. Może być to np. „koci grzbiet”, „siad po turecku” (skrzyżny) czy „łuk” (leżąc na brzuchu, należy złapać dłońmi za kostki). Pamiętaj, aby w czasie ćwiczeń oddychać spokojnie i głęboko.

Sięgnij po leki

Czasem objawy PMS są tak dokuczliwe, że konieczne okazuje się sięgnięcie po leki. Mogą być to np. preparaty uspokajające, leki antydepresyjne, witamina B6, niesteroidowe leki zapalne, danazol itp. Ich zastosowanie skonsultuj najpierw lekarzem, który zdecyduje, czy w twoim przypadku są one niezbędne. Przed PMS chroni również stosowanie antykoncepcji hormonalnej. Dobre efekty może dać przyjmowanie magnezu w tabletkach.

Oddaj się pasji

Poświęcenie czasu swoim zainteresowaniom i hobby to najlepsze, co możesz zrobić w czasie napięcia przedmiesiączkowego. Wyciszy cię to, uspokoi i poprawi ci humor. Poza tym spędzaj czas z osobami, które lubisz, znajdź chwilę na relaks i wypoczynek. Nie podejmuj w tym czasie trudnych decyzji. Uprzedź domowników, że nie jesteś w formie i że nie panujesz nad swoim nastrojem. I nieważne, jak zrzędliwa jesteś w tym okresie – wkrótce to minie.

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze (4)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 21.02.2017 12:16
Joga rzeczywiście pomaga, ale już bardziej intensywne ćwiczenia według mnie tylko nasilają objawy PMS. Bardzo dbam za to o swoją dietę. Jem dużo ryb, warzyw, kasz. Biorę też suplementy diety jak Neoglandyna.
odpowiedz
burgund (Ocena: 5) 10.02.2016 18:14
Wiesiołek świetnie działa na PMS. Jedna z niewielu roślin o naprawdę skutecznym działaniu. Najlepszy w zielonym opakowaniu :)
odpowiedz
Iza (Ocena: 5) 31.07.2013 23:20
Na bóle przedmiesiączkowe polecam regularne bieganie! Od kąd zaczęłam biegać odczuwam znaczną poprawę mojego samopoczucia, bóle także ustąpiły. Pozdrawiam :-)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.07.2013 13:31
heh znam to... podczas 3 lat brania antykoncepcji zapomnialam co to PMS, teraz niestety gdy odstawilam tabsy- bardzo szybko sobie przypomnialam co to jest ;//
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo