Sprawdzone sposoby na bóle przedmiesiączkowe

Niekontrolowane wybuchy płaczu i wściekłości, zawroty głowy, nadwrażliwość piersi, bóle brzucha... Są to typowe objawy PMS (zespołu napięcia przedmiesiączkowego) i cierpi na nie aż dziewięć na dziesięć kobiet. Zobacz, jak skutecznie z nimi walczyć!
Sprawdzone sposoby na bóle przedmiesiączkowe
25.11.2008

Gospodarka hormonalna ingeruje w prawie każdą sferę życia kobiety. W określonych dniach cyklu ładniej wyglądamy, mamy większą lub mniejszą ochotę na seks i wreszcie przeżywamy prawdziwy horror związany z bolesnymi miesiączkami.

Za wszystko odpowiedzialne są wahania estrogenu i progesteronu. I tak, około czternastego dnia cyklu jajniki zaczynają wydzielać progesteron, który wywołuje w naszym organizmie prawdziwą burzę – drastycznie spada odporność na stres, miewamy kłopoty z koncentracją, czujemy się poirytowane i zdenerwowane. Niektóre kobiety borykają się z nastrojami depresyjnymi i poczuciem bezradności – częściej płaczą, bywają agresywne, nie czują się bezpieczne. Obok tych objawów występują również dolegliwości typowo fizyczne: ataki duszności, zawroty i bóle głowy, nadwrażliwość piersi, obrzęki nóg, wzdęcia, zaparcia, większa potliwość oraz bóle podbrzusza.

Na PMS cierpi zdecydowana większość kobiet, bo aż dziewięć na dziesięć badanych. Odkryto również, że uciążliwe stany napięcia przedmiesiączkowego są uwarunkowane genetycznie, tzn. jeśli twoja mama i babcia borykały się z tym samym problemem co ty, nie uniknie go prawdopodobnie również i twoja córka. Oczywiście, objawy mogą występować w różnym nasileniu, zależnie od tego, jaki tryb życia prowadzimy. Amerykańscy naukowcy dowiedli bowiem, że kobiety regularnie uprawiające sport oraz spędzające dużo czasu na świeżym powietrzu, rzadziej cierpią na PMS. Co więcej, okazało się, że większe huśtawki hormonalne dopadają nas zimą i jesienią, kiedy na dworze jest szaro i ponuro. Na szczęście, istnieją sprawdzone sposoby na walkę z PMS:

  • Pij dużo wody.
  • Jedz produkty bogate w magnez (kiełki, orzechy, soję, pełnoziarniste pieczywo), który ma właściwości uspokajające, redukuje niepokój i reguluje poziom wody w organizmie.
  • Śpij minimum osiem godzin dziennie.
  • Zrób delikatny masaż dolnego odcinka kręgosłupa. Dzięki temu skurcze miesiączkowe staną się łagodniejsze.
  • Stosuj naturalne środki moczopędne (np. natkę pietruszki) oraz zmniejsz ilość spożywanej soli, aby nie zatrzymywać wody w organizmie.
  • Zadbaj o regularne, pełnowartościowe posiłki (unikaj kawy, mocnej herbaty i ciężkostrawnych potraw).
  • Łykaj witaminę B6 albo jedz produkty w nią bogate – łososia, wątróbkę, banany, czerwoną paprykę.
  • Pij herbatki ziołowe, np. miętę, melisę.
  • Wykonuj lekkie ćwiczenia fizyczne, np. pilates. Dzięki temu, zrelaksujesz się, wzmocnisz ciało i pomożesz usunąć z organizmu toksyny.
  • Sięgaj po leki przeciwbólowe i rozkurczowe.
  • Jeśli objawy PMS są nie do zniesienia, koniecznie zgłoś się do lekarza ginekologa lub endokrynologa, aby zbadać poziom hormonów.

Polecane wideo

Komentarze (120)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 11.01.2011 19:26
już nie wiem co robić? Czy tylko ja nie mogę wytrzymać?
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 11.08.2010 04:49
teraz powstał ibuprom duo specjalnie na bóle miesiączkowe
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 09.05.2009 23:08
polecam strychnine tylko to wam pomoze :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.04.2009 22:35
ja piję ziołowe herbatki codziennie, naprawdę pomagają :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 01.02.2009 19:19
na mnie dziala jedynie ibuprom lub nurofen. czasem jednak podczas miesiaczki mam ogromne bole, dreszcze, goraczke, biegunke i wymioty. w tym tygodniu robie badania krwi i proby watrobowe, a nastepnie ide do ginekologa po tabletki antykoncepcyjne - to jest najlepszy sposob wg wszystkich ginekologow, u ktorych bylam.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie