Sprzęt do ćwiczeń w dobie pandemii – który będzie odpowiedni?

Podpowiadamy, jaki sprzęt najlepiej sprawdzi się do ćwiczeń w domu.
Sprzęt do ćwiczeń w dobie pandemii – który będzie odpowiedni?
fot. materiały prasowe
17.02.2021

W czasach pandemii ćwiczeniami fizycznymi zaczęły interesować się nawet te osoby, które wcześniej stroniły od jakiejkolwiek aktywności sportowej. Zamknięcie w domu, praca zdalna i brak dostępu do obiektów sportowych doprowadziły do nasilenia problemów z otyłością i schorzeń związanych z niedoborami ruchu. Najprostszym wyjściem z tej niekorzystnej sytuacji są regularne ćwiczenia. Podpowiadamy, jaki sprzęt najbardziej przyda się do ćwiczeń w domu.

Czy można ćwiczyć bez sprzętu? Oczywiście. Jednak tego typu aktywność wymaga bardzo dużej samodyscypliny i stworzenia rozbudowanego planu treningowego. Osoby, które przed pandemią były aktywne, poradzą sobie znakomicie z takim zadaniem. Nie będą też miały problemów z wyborem właściwego sprzętu. Ten tekst adresujemy do tych, którzy chcieliby dopiero zacząć „ruszać się” – spalić trochę tkanki tłuszczowej i poprawić kondycję. Polecamy wybrane typy urządzeń, które zasługują na miano evergreenów wśród sprzętu do ćwiczeń w warunkach domowych.

Rower stacjonarny, stepper i bieżnia dla każdego

Dla osób, które nie przepadają za ćwiczeniami fizycznymi, sposobem na podjęcie aktywności jest zakup łatwego w użytkowaniu urządzenia treningowego. Najlepsze jest takie, które nie wymaga specjalnych kompetencji, wysportowania czy profesjonalnego ubioru i obuwia. Nie powinno być też skomplikowane w obsłudze. W tych kategoriach najlepiej mieści się rower stacjonarny.

Najprostsze rowery stacjonarne (pionowe, z obciążeniem magnetycznym) można kupić już za kilkaset złotych. Sprzęt nie zajmuje wiele miejsca, zawsze jest gotowy do użycia. Niektóre modele mają zakodowane programy ćwiczeń: na wygodnym wyświetlaczu możemy kontrolować liczbę spalonych kalorii, przejechany dystans, tempo, tętno i wiele innych danych. Możemy skorzystać z gotowych programów, ale możemy też zastosować najprostszy program: codziennie przejeżdżamy określoną liczbę kilometrów przy wybranym obciążeniu. Progresem może być skrócenie czasu przejazdu lub przejechanie części dystansu bez korzystania z siodełka (wspieramy się tylko na pedałach). Jeżeli wybierzemy poziomy rower stacjonarny, odciążymy kręgosłup i będziemy mogli skutecznie wzmocnić mięśnie brzucha.

Fot. iStock

Dlaczego rower stacjonarny jest tak popularny? Interesujące wyjaśnienie podsuwa doradca klienta z serwisu ogłoszeniowego ze sprzętem sportowym Pricelesso„Być może wyjaśnieniem tajemnicy rynkowego sukcesu rowerów stacjonarnych jest komfort i łatwość użytkowania. To sprzęt dla każdego – niezależnie od stopnia zaawansowania, rodzaju aktywności sportowej czy wieku. Rower nie wymaga całkowitej koncentracji na ćwiczeniach: w trakcie jazdy możemy słuchać muzyki, przeprowadzić rozmowę telefoniczną, a nawet oglądać filmy”.

Podobnie niezobowiązujące są ćwiczenia na stepperze. Natomiast najbardziej wymagającymi urządzeniami w tej grupie są bieżnie. Nawet wolny trucht wymaga sporego wysiłku. Będą nam też potrzebne buty do biegania. Bieżnia zajmuje znacznie więcej miejsca niż rowerek stacjonarny czy stepper. Ma też znacznie wyższą cenę. W zamian oferuje jedną z najzdrowszych, aktywujących wszystkie mięśnie form ruchu w domowym zaciszu. Decyzja o zakupie bieżni ma sens wtedy, gdy dysponujemy oddzielnym pomieszczeniem. Dodatkowym argumentem jest utrudniony dostęp do oferty klubów fitness, np. ze względu na dużą odległość od miejsca zamieszkania.

Domowy crossfit

Planując ćwiczenia w warunkach domowych, warto zainteresować się akcesoriami do crossfitu. Nie musimy zaczynać od zakupu profesjonalnej klatki do ćwiczeń. Możemy zacząć od zestawu gum do ćwiczeń HMS. Można ich używać jako ekspanderów i do dociążania wielu ćwiczeń. Jednocześnie doskonale sprawdzają się przy asekuracji i wspomaganiu, np. w czasie podciągania się na drążku. Jeżeli preferujemy rozwiązania minimalistyczne i bardziej tradycyjne, to optymalny może okazać się pięciożyłowy ekspander gumowy. 

Doskonałym sprzętem do ćwiczeń w domu jest piłka lekarska. Możemy używać jej do podnoszenia, wymachów, obracania wokół bioder, wzmacniania obciążenia przy wykonywaniu brzuszków. Twarde piłki lekarskie doskonale sprawdzają się też jako podparcie w czasie wykonywania pompek. Z kolei miękka piłka lekarska nadaje się do podrzucania i rzucania o ścianę i podłoże. Można nią wykonywać rzuty zza głowy (tzw. rzuty z autu) i płaskie, wyprowadzane od klatki piersiowej, rzuty tyłem i ciskanie piłką po skosie (zza pleców w dół). Wszystkie te ćwiczenia wymagają większej przestrzeni: jeżeli nasze lokum jest zbyt małe, to możemy trenować na otwartym powietrzu.

Fot. iStock

Jednym z najprostszych, a jednocześnie najbardziej użytecznych akcesoriów do crossfitu są paraletki. Dobrze wspomagają wykonywanie pompek, ale można też na nich ćwiczyć poziomki, dipy i pompki w staniu na rękach.

Odrobinę niedocenianym, lecz niezwykle użytecznym sprzętem jest skakanka. Wystarczy kawałek długiego sznurka i dwa uchwyty, żeby doskonale rozwijać koordynację ruchów, wzmacniać wytrzymałość, poprawiać skoczność. Na skakance mogą ćwiczyć bokserzy i amatorzy wschodnich sztuk walki, biegacze i tancerze.

Siłka na ławeczce

Najprostszy i bardzo skuteczny zestaw do ćwiczeń siłowych w domu tworzą: ławeczka treningowa, sztanga i hantle z regulowanym obciążeniem. Zaledwie trzy akcesoria pozwalają wykonać dziesiątki różnych ćwiczeń na wszystkie partie mięśni. Skompletowanie sprzętu do domowej „siłki” nie wymaga dużych wydatków. Ćwiczyć można nawet w małych pomieszczeniach, bez specjalnych przygotowań, a po zakończeniu treningu błyskawicznie złożyć sprzęt (zmieści się nawet w szafie). Zestaw warto uzupełnić o matę piankową, która zapobiegnie poślizgom i ochroni podłogę przed zniszczeniem metalowymi obciążnikami i nóżkami ławeczki do ćwiczeń.

Na zakończenie warto podkreślić, że niezależnie od tego, jaką formę ruchu wybierzemy, to najważniejsza jest systematyczność wykonywania ćwiczeń. Jeżeli nawet nie mamy profesjonalnie przygotowanego planu treningowego, wystarczy, że będziemy wykonywali dowolne ćwiczenia przez kwadrans czy pół godziny każdego dnia. Może nie osiągniemy w ten sposób wybitnych wyników, lecz bez wątpienia przyhamujemy przyrost tkanki tłuszczowej, odzyskamy sprawność i dobre samopoczucie. Codzienne ćwiczenia mogą stać się bazą do bardziej zaawansowanego treningu, nastawionego na osiąganie konkretnych celów.

 

Artykuł sponsorowany

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 19.02.2021 13:48
W domu mam piłkę do ćwiczeń a ostatnio zamówiłam sobie dodatkowo bieżnie z polskiego geekbuying. Dostawa była naprawdę szybka i teraz często na niej ćwiczę. W czasach pandemii najlepiej jest ćwiczyć w domu moim zdaniem
odpowiedz

Polecane dla Ciebie