Najkrótszy trening, który daje spektakularne efekty: Na czym polega tabata?

Ten rodzaj ćwiczeń spala tłuszcz w zaledwie kilka minut!
Najkrótszy trening, który daje spektakularne efekty: Na czym polega tabata?
fot. unsplash
05.11.2019

Jeżeli treningi na siłowni nie są Twoją mocną stroną, warto pochylić się nad tabatą. To krótkie, ale wyczerpujące ćwiczenia, dzięki którym spalisz tłuszcz w zaledwie kilka minut i uzyskasz spektakularne efekty. Na czym polega ten cudowny trening? Wyjaśniamy!

Zobacz też: Ćwiczenia to nie zawsze dobry pomysł. Oto 4 sytuacje, w których zdecydowanie powinnaś odpuścić wysiłek fizyczny

Tabata - trening interwałowy

Tabata to bardzo intensywny i jednocześnie krótki trening interwałowy, który spala tłuszcz w ekspresowym tempie. Trwa zaledwie 4 minuty i polega na przemiennych ćwiczeniach przez 20 sekund i odpoczynku przez 10 sekund. Tutaj nie ma miejsca na nudę, a Ty musisz dać z siebie 100% możliwości.

Skuteczność tego treningu została potwierdzona naukowo przez samego twórcę oraz trenera kadry olimpijczyków, profesora Izumi Tabatę. Badania wykazały, że trening ten zwiększa wydolność tlenową i beztlenową organizmu znacznie lepiej niż wykonywanie zwyczajnych ćwiczeń aerobowych przez 60 minut. 

fot. unsplash

Tabata - dla kogo?

Tabatę może ćwiczyć każda osoba, której celem jest poprawa wydolności organizmu oraz spalenie tkanki tłuszczowej. Mimo iż jest to bardzo intensywny trening, jest na tyle bezpieczny, że może wykonywać go osoba, która nigdy wcześniej nie ćwiczyła.

Tabata - jak ćwiczyć?

Każdy trening powinniśmy rozpocząć od kilkuminutowej rozgrzewki. Następnie wybieramy ćwiczenia, które chcemy wykonywać, mogą to być przysiady, wyskoki, pompki, brzuszki itd. Każde ćwiczenie wykonujemy przez 20 sekund, a przez kolejne 10 odpoczywamy. W sumie robimy 8 takich rund, co łącznie powinno zająć nam 4 minuty. Pamiętajmy, aby ćwiczenia wykonywać na maksymalnych obrotach, tylko wtedy uzyskamy najlepsze efekty. Osoby początkujące powinny zacząć od jednego treningu tygodniowo, z czasem zwiększając liczbę do 2-3 tygodniowo.

Zobacz też: Boskie ciało od zaraz: Lista ćwiczeń, które pasują do Twojej osobowości

Polecane wideo

„Twarz anioła, ciało diabła”. Jej delikatna buzia zachwyca, ale sylwetka przeraża
„Twarz anioła, ciało diabła”. Jej delikatna buzia zachwyca, ale sylwetka przeraża - zdjęcie 1

Komentarze (5)

Ocena: 5 / 5
robaczek (Ocena: 5) 06.11.2019 13:23
Tabata nie jest dla każdego. Aby uzyskać odpowiednią intensywność trzeba dysponować pewną wydolnoscią oraz wiedzą i dyscypliną aby tempo nie popsuło techniki ćwiczenia. To raczej wisienka na torcie niż treningowe danie.Dobry sposób na podtrzymanie formy np na wakacjach czy w okresie wytężonej pracy ale jako podstawa treningu ma zbyt małą objętość I różnorodność
odpowiedz
Karolina (Ocena: 5) 05.11.2019 15:11
Dziewczynki przede mną, widzę, idą na łatwiznę ;) Do roboty świnki, brać się za ciężary, skakanki itp. !
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 05.11.2019 09:20
ja przy stosowaniu figurena jak schudłam ponad 10kg bałam się że waga wróci po odstawieniu. Nic takiego nie miało miejsca. Po prostu nie wracajcie do starych nawyków żywieniowych i nie będzie problemu.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 05.11.2019 09:18
Innym wartym uwagi suplementem na odchudzanie jest z pewnością figurena. Sama nie stosowałam, wiem jak działa bo stosowała koleżanka która od dawna miała problem z nadwagą. Ile schudła mi nie powiedziała ale widzę po niej że na prawdę sporo.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie